"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
Grudzieñ 18, 2024, 16:50:48 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione dla absolwentów szkó³ podstawowych, ¶rednich i wy¿szych oraz dla ich rodzin, znajomych i go¶ci.
Zapraszamy
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Nowe technologie maj± negatywny wp³yw na rozwój dziecka  (Przeczytany 2969 razy)
0 u¿ytkowników i 2 Go¶ci przegl±da ten w±tek.
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« : Marzec 31, 2019, 16:34:46 »


•   Dorota Laskowska




Mandatory Credit: Photo by Jenny Norquist / Mood Board / Rex Features ( 1262181a ) MODEL RELEASED Boy (7-9) sitting on floor, watching cartoons in television Television



Logopedzi bij± na alarm. Ka¿dego roku drastycznie ro¶nie liczba dzieci z zaburzeniami komunikacji, koncentracji oraz maj±cych problemy z nauk± i agresj±. „Jednym z wa¿niejszych zaleceñ przekazywanych rodzicom dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i opó¼nionym rozwojem mowy jest konieczno¶æ ca³kowitej rezygnacji z korzystania z telewizora” – mówi prof. Jagoda Cieszyñska


Jeste¶my zachwyceni, gdy dwulatek potrafi odblokowaæ smartfona i znale¼æ swoj± ulubion± aplikacjê z bajkami. Uto¿samiamy tê zdolno¶æ z niebywa³± inteligencj± m³odego pokolenia. Jak jednak t³umaczy prof. Jagoda Cieszyñska, nie jest to przejaw m±dro¶ci dziecka, lecz intuicja. Za¶ dostêp do nowych technologii u dzieci w tak m³odym wieku mo¿e nie¶æ ze sob± ogromne i czêsto nieodwracalne ju¿ konsekwencje. Jak pokazuj± badania, w Polsce ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z urz±dzeñ mobilnych. W¶ród nich co trzecie dziecko korzysta z nich niemal codziennie.


DOROTA LASKOWSKA: W swojej codziennej pracy czêsto wskazuje pani na negatywny wp³yw nowych technologii na rozwój dzieci. O jakich problemach mówimy?


PROF. JAGODA CIESZYÑSKA*: Dostêpnych jest ju¿ wiele badañ, które pokazuj±, co dzieje siê po dwudziestu paru latach z dzieæmi, które od ma³ego przesiadywa³y przed telewizorem. Zawsze jest to odwrotnie skorelowane z ich pó¼niejszym wykszta³ceniem akademickim – im mniej telewizji, tym lepsze wykszta³cenie. Doskonale pokazuje to te¿ przyk³ad badañ, które przeprowadzono w Kanadzie. Znaleziono trzy wioski, do których nie dociera³ jeszcze sygna³ telewizji, przebadano rozwój mieszkaj±cych w nich dzieci pod k±tem jêzyka, pamiêci, tempa uczenia siê. Oczywi¶cie, po jakim¶ czasie nowe technologie tam dotar³y. Minê³y kolejne lata i przeprowadzono badania z udzia³em rodzeñstw tych dzieci, czyli tych, które mog³y ju¿ swobodnie ogl±daæ telewizjê. Ró¿nice w sposobach i tempie uczenia siê obu grup by³y ogromne.
 




„Dzi¶ dziecko nie patrzy na nas, tylko w ekran. Nie rozumie nas, nie umie czytaæ emocji, ale te¿ nie umie ich wyra¿aæ” (EAST NEWS)


Telewizja og³upia?


Przywo³am sesjê fotograficzn± Donny Stevens, która zrobi³a zdjêcia dzieciom podczas ogl±dania telewizji. Ich twarze s± ca³kowicie pozbawione mimiki. Dzieci maj± otwarte usta oraz – co mnie kompletnie przerazi³o – zwykle przymkniête jedno oko. Takie ró¿nice w ogl±daniu obrazu, miêdzy jednym a drugim okiem, powoduj± wy³±czanie pewnych struktur korowych. Gdy zobaczy³am wyniki tej sesji, zrozumia³am, dlaczego dzieci maj± coraz wiêksze problemy z percepcj± obrazów statycznych, takich jak ilustracje w ksi±¿kach i teksty.


U³o¿enie historyjki obrazkowej dla niektórych czterolatków jest ogromnie trudne. One widz±, co jest na obrazkach, ale nie potrafi± dostrzec elementów, które wskazuj± na pewn± linearno¶æ historii. Nie rozumiej±, ¿e najpierw trzeba u³o¿yæ obrazek z myszkami, które wychodz± z dziurki, potem jedna wychodzi na stó³, jedz± serek, a na koñcu serek znika. Badam dzieci od 40 lat, kiedy¶ nie by³o takich problemów.


Ale czy to na pewno wina nowych technologii, czy mo¿e wychowania? Rodzice czêsto podkre¶laj±, ¿e dzi¶ bez w³±czonej bajki ubranie dziecka czy nakarmienie go graniczy z cudem.]


A jak my wcze¶niej ¿yli¶my? Rodzice czêsto powtarzaj±, ¿e przecie¿ ¶wiat siê zmieni³ i nale¿y dawaæ dzieciom to, co jest wokó³ nich. Ale je¶liby i¶æ tym tropem, to czy kilkumiesiêcznemu dziecku dajemy frytki do jedzenia? Wiadomo, ¿e taki maluch tego nie trawi. Tak samo jak mózg ma³ego dziecka jeszcze nie jest gotowy do korzystania z wysokich technologii. Daj±c tak ma³ym dzieciom do rêki smartfon czy w³±czaj±c telewizjê, nara¿amy je na ogromne konsekwencje, z którymi bêd± siê musia³y borykaæ w ca³ym swoim doros³ym ¿yciu.


Kiedy¶ dziecko potrafi³o czytaæ emocje na naszej twarzy. Widzia³o nasze zniecierpliwienie i srog± minê, które mówi³y, ¿e koniec zabawy, ¿e musimy ju¿ wychodziæ. Widzia³o u¶miech na naszej twarzy, gdy ³adnie jad³o. Dzi¶ dziecko nie patrzy na nas, tylko w ekran. Nie rozumie nas, nie umie czytaæ emocji, ale te¿ nie umie ich wyra¿aæ.

.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : Marzec 31, 2019, 16:47:58 »

.





Mózg kilkumiesiêcznego dziecka nie jest gotowy do korzystania z wysokich technologii (EAST NEWS)


Jaki jeszcze negatywny wp³yw na dzieci maj± nowe technologie ?



Najczê¶ciej dzieci zaczynaj± ogl±daæ telewizjê miêdzy 9. a 10. miesi±cem ¿ycia. To okres, kiedy potrafi± ju¿ siedzieæ i mo¿na je na chwilê zaj±æ telewizj±, a my w tym czasie mo¿emy skupiæ siê na swoich obowi±zkach. Liczne badania wskazuj±, ¿e dzieci pomiêdzy 8. a 15. miesi±cem ¿ycia powinny intensywnie æwiczyæ akomodacjê oka, czyli przystosowanie siê soczewki do obrazów znajduj±cych siê od niej w ró¿nej odleg³o¶ci. Dziecko zaczyna siê powoli przemieszczaæ i mo¿e ogl±daæ otaczaj±c± je rzeczywisto¶æ. Tak najlepiej æwiczy siê akomodacjê. Ale gdy dziecko patrzy w ekran, te ruchy akomodacyjne s± eliminowane.


Podczas ogl±dania otaczaj±cego ¶wiata miê¶nie ga³ek ocznych musz± reagowaæ na nieustannie zmieniaj±ce siê odleg³o¶ci. Na ka¿de 20 sekund swobodnej percepcji wzrokowej zarejestrowano od 40 do 100 ruchów miê¶ni oczu, a podczas lektury – od 40 do 55 ruchów. Odleg³o¶æ oczu w czasie ogl±dania obrazów na ekranie telewizora, komputera, tabletu czy smartfona jest wci±¿ taka sama. Ga³ki oczne zachowuj± sta³± pozycjê, a rejestrowane ruchy ga³ek ocznych wynosz± od 5 do 7.


Percepcja obrazów na ekranie eliminuje ruchy akomodacyjne, zawê¿a pole widzenia do niewielkiego wycinka. Ekran telewizyjny o wielko¶ci 12 na 16 cali ogranicza widzenie do 6–7 stopni, podczas gdy w trakcie swobodnego ogl±dania otoczenia oczy poruszaj± siê w polu widzenia do 200 stopni. To s± ogromne ró¿nice. Widzimy tu bardzo du¿± ingerencjê w budowanie po³±czeñ korowych. Bezruch oczu wywo³uje u dzieci stan odrêtwienia (zahamowanie ruchu), znacznie maleje czêstotliwo¶æ fal beta, obserwowany jest wzrost fal alfa, co oznacza funkcjonowanie na pograniczu jawy i snu.


A gdyby¶my pozwolili dziecku ogl±daæ telewizjê tylko przez 30 minut dziennie? Czy nadal bêdzie to mia³o wp³yw na æwiczenia akomodacji?


Wed³ug mnie dziecko nie powinno mieæ ¿adnego kontaktu z nowymi technologiami, dopóki nie nauczy siê budowaæ pe³nych zdañ i zadawaæ pytañ. W dzisiejszych czasach wiêkszo¶æ programów dla dzieci, bajek czy nawet filmów dla doros³ych nagrywana jest w taki sposób, by przyci±gn±æ nasz± uwagê. Badania pokazuj±, ¿e utrzymanie uwagi, szczególnie w przypadku dzieci, wymaga szybkiej zmiany obrazu i d¼wiêku.
 




Bezruch oczu, który wystêpuje podczas ogl±dania telewizji, wywo³uje u dzieci stan odrêtwienia (EAST NEWS)


Naukowcy wskazuj±, ¿e istnieje co¶ takiego, jak po³owa brakuj±cej sekundy do scalenia obrazu. Dla porównania, w teatrze wszystko dzieje siê znaczniej wolniej. Mamy czas, ¿eby zastanowiæ siê nad tym, co widzimy, dokonaæ wewnêtrznej werbalizacji. Na filmie tego czasu nie ma. Ta po³owa brakuj±cej sekundy powoduje, ¿e dzieci mog± wielokrotnie obejrzeæ ten sam film, bajkê, nie rozumiej±c akcji i nie potrafi±c opowiedzieæ, co w³a¶nie widzia³y.


Mo¿e jakim¶ wyj¶ciem w zwi±zku z tym by³oby w³±czanie dzieciom starych bajek, w których tempo akcji nie by³o takie szybkie?


Oczywi¶cie, je¿eli ju¿ mamy im w³±czyæ bajkê, to siêgnijmy po tak± z dawnych lat, gdy tempo akcji nie by³o tak zawrotne i kiedy jest czas na zastanowienie siê na tym, co widzimy. Ale w takiej sytuacji powinni¶my usi±¶æ z dzieckiem obok i rozmawiaæ z nim o tym, co dzieje siê na ekranie. Trzeba nauczyæ dzieci tej wewnêtrznej werbalizacji. Tak¿e tutaj mówimy o okresie, kiedy dziecko rozumie ju¿ przekaz jêzykowy i prowadzi z doros³ym dialog, a nie kiedy ma kilka miesiêcy. Je¿eli poczekamy, a nastêpnie bêdziemy z dzieckiem w m±dry sposób ogl±daæ telewizjê, to sami zobaczymy, ¿e dzieci nie bêd± chcia³y bezmy¶lnie ogl±daæ takich bajek, które s± pozbawione logiki sekwencji zdarzeñ. Same stwierdz±, ¿e to nie ma sensu.


Czy nowe technologie maj± wp³yw na pó¼niejsze dysfunkcje, takie tak dysortografia czy dysleksja?


U dzieci, które ju¿ od wczesnych lat mia³y kontakt z nowymi technologiami, dostrzegamy dwie zasadnicze dysfunkcje. Pierwsz± z nich jest stan nieustannego rozproszenia, czyli zaburzenia uwagi i trudno¶ci z d³u¿szym skupieniem siê na sta³ym obrazie. Druga to optodysleksja, czyli k³opoty z czytaniem. Dzieci czytaj± znacznie wolniej, maj± problem ze zrozumieniem tekstu. Jest to zwi±zane w³a¶nie z brakiem odpowiedniej liczby ruchów ga³ek ocznych i zdolno¶ci akomodacji. Pojawia siê jeszcze jeden, bardzo wa¿ny problem, który w psychologii nazywany jest brakiem wzajemnej obecno¶ci.


Co oznacza ten termin?
 




Wspólne ogl±danie starych bajek uczy dzieci wewnêtrznej werbalizacji (EAST NEWS)


Dziecko siedzi przed nieszczêsnym telewizorem zazwyczaj samo. Rodzice wykorzystuj± ten czas, ¿eby zaj±æ siê sprz±taniem, gotowaniem czy aby zwyczajnie mieæ chwilê dla siebie. A to jest okres w rozwoju dziecka, gdy ono najwiêcej ch³onie – jeszcze nie wszystko rozumie, ale ju¿ nie¶wiadomie siê uczy. Dlatego, zamiast telewizji, potrzebna jest nieustanna interakcja z rodzicem. Dziecko, gapi±c siê w ekran, nie uczy siê spo³ecznych zadañ, czyli przede wszystkim odczytywania wyrazu twarzy, uczenia siê wypowiedzi z kontekstu.


Dziecko nie zna wszystkich s³ów, którymi siê do niego zwracamy. Uczy siê tego, patrz±c na nasze twarze, jak reagujemy, jak siê zachowujemy. Uczy siê ironii i rozumienia przeno¶ni. Twarz jest pierwszym tekstem, który dziecko czyta. Ale kiedy siedzi przed komputerem, telewizorem, to nie obserwuje mimiki rodziców, a tym samym nie wychwytuje emocji, zmian w wyrazie oczu.


Ale dziecko mo¿e te¿ czytaæ tê mimikê z twarzy swojego ulubionego bohatera bajki czy programu.


Niestety nie. To jest ten efekt braku po³owy sekundy. Wspó³czesne bajki, filmy, programy s± za szybko podawane. Nale¿y te¿ pamiêtaæ, ¿e dzieci w tym wieku nie maj± zdolno¶ci do postwerbalizacji. Inna sprawa, ¿e jak przyzwyczaimy dziecko do telewizji czy do gier, to potem bêdzie nam trudniej je od tego odzwyczaiæ. I tu pojawia siê kolejny problem, jakim jest uzale¿nienie od gier. Dziecko bêdzie chcia³o graæ coraz wiêcej, bo podczas grania wydzielaj± siê neuroprzeka¼niki nagrody, endorfiny, dopamina.


Jak przy ka¿dym uzale¿nieniu, z czasem potrzebujemy coraz wiêcej, by zaspokoiæ potrzebê uzyskania neurobiologicznej nagrody. Warto tu zwróciæ uwagê jeszcze na jedn± kwestiê. Dobrze podsumowa³ to zreszt± Manfred Spitzer, który zajmuje siê wp³ywem wysokich technologii na rozwój dzieci: „Na strukturê mózgu ma wp³yw nie tylko to, czemu po¶wiêcamy du¿o czasu, lecz tak¿e to, czego nie robimy”.


A czego dzieci wspó³cze¶nie nie robi±?


Przede wszystkim bardzo ma³o siê ruszaj±. ¦wiat bardzo siê zmieni³. Kiedy¶ nie by³o telewizji, a nawet je¶li by³a, to nie by³o tylu bajek i programów dla dzieci, które mog± istnieæ w tle non stop. Nie by³o smartfonów, wiêc wychodz±c gdzie¶ z dzieckiem, nie mogli¶my daæ mu telefonu do rêki, ¿eby siê czym¶ zajê³o. Musieli¶my z dzieckiem rozmawiaæ, bawiæ siê z nim ca³y czas. Dzi¶ rodzice nie wychodz± z dzieckiem codziennie na plac zabaw czy do parku.


Dzieci wozi siê samochodem na zajêcia, zamiast wykorzystaæ ten czas na spacer. Wspó³cze¶nie dzieci bardzo ma³o chodz±, biegaj±. Badania prowadzone s± ju¿ od wielu lat i jasno wskazuj±, ¿e kontakt z nowymi technologiami w tak m³odym wieku skutkuje nie tylko tym, ¿e dzieci maj± coraz ni¿sze wyniki w nauce, ale tak¿e tym, ¿e maj± mniejsz± aktywno¶æ fizyczn±, co skutkuje zmianami z samej budowie cia³a – pojawiaj± siê problemy z krêgos³upem, zapadniêta klatka piersiowa, okr±g³e plecy, zwiotcza³e miê¶nie i oty³o¶æ.

.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Marzec 31, 2019, 16:56:32 »


.


Kiedy w takim razie mo¿emy oswajaæ dziecko z nowymi technologiami?


Technologie s± nieuniknione i potrzebne, ale nie wtedy, gdy dziecko jest ma³e. Optymalny okres to ten, gdy dziecko zacznie ju¿ mówiæ. Nie pojedyncze s³owa, tylko kiedy zaczyna budowaæ pe³ne zdania i kiedy wypracuje ju¿ akomodacjê i ruchy ga³ek ocznych. Do oko³o drugiego roku ¿ycia dziecko nie powinno obejrzeæ nawet trzyminutowej bajki. Nie oznacza to jednak, ¿e tym samym mo¿emy ju¿ z czystym sumieniem daæ dwulatkowi do rêki smartfon, bo dziecko nie powinno uczyæ siê ¶wiata na podstawie p³askich obrazów. Dziecko musi dotykaæ, smakowaæ, przekszta³caæ, byæ aktywne, aby budowaæ pojêcia.


Ale przecie¿ tak uczymy w³a¶nie dzieci, z ksi±¿eczki, z bajki. „To jest koñ, a to jab³ko”. Dziecko pokazuje, powtarza, zapamiêtuje.


Najlepszym sposobem nauki ma³ych dzieci jest pokazanie im najpierw czego¶ w ¶wiecie rzeczywistym. We¼my przyk³ad jab³ka. Najpierw dajemy mu je do rêki, pozwalamy wyczuæ kszta³t, fakturê, poczuæ zapach, smak. Dopiero wtedy mo¿emy pokazaæ dziecku jab³ko na ekranie. Badania wykaza³y, ¿e przy odwróconej kolejno¶ci poznania, czyli najpierw ekranu, dzieci czê¶ciej postrzegaj± ruch, bez postrzegania kszta³tu, co powoduje potem ogromne trudno¶ci w nauce geometrii, geografii, czytaniu map.
 




Nauka przez dotyk (a nie p³yn±ca z ekranu) ma korzystny wp³ywa na rozwój dziecka (EAST NEWS)


Czy to prawda, ¿e dzieci, które od pocz±tku maj± kontakt z nowymi technologiami s± „przesterowane” prawopó³kulowo? To znaczy,  ¿e funkcje, za które odpowiada prawa pó³kula, rozwijaj± siê bardziej ni¿ te, za które odpowiada lewa?


Mózg dziecka wybiera dominuj±c± dla ró¿nych funkcji pó³kulê. Prawa i lewa kora dziel± siê zadaniami. Lewa jest analityczna. Odpowiada za funkcje jêzykowe, logiczne my¶lenie, liczenie, my¶lenie analityczne, sekwencyjne, linearne, a tak¿e za rozumienie przyczyny i skutków. Im lepiej rozwija siê nasz jêzyk, tym lepiej rozwija siê lewa kora. Prawa za¶ odpowiada za funkcje symultaniczne i ca³o¶ciowe, czyli ca³o¶ciowe rozpoznawanie obrazu, tak¿e ca³o¶ciowe czytanie wyrazów. Odpowiada za kreatywno¶æ, wymy¶la nowe rozwi±zania, odpowiada te¿ za muzykê i przestrzeñ.


Ka¿de zadanie uruchamia lew± i praw± korê. Niemniej to w³a¶nie lewa warunkuje dalszy rozwój intelektualny dziecka. Dziecko po przyj¶ciu na ¶wiat aktywuje mo¿liwo¶ci swojej lewej kory pod warunkiem, ¿e dostaje to, co jest sekwencyjne i linearne. Obrazy statyczne s± potrzebne, by dziecko ju¿ od pocz±tku mog³o wykonywaæ analityczne zadania. Nowe technologie dostarczaj± zawrotnego tempa akcji, przez co dziecku trudniej skupiæ siê potem na statycznym obrazie.


Czyli trudniej potem mu siê skupiæ na nauce?


Nie tylko. Mózg potrzebuje czasu, ¿eby przygotowaæ siê do wysokich technologii, a my ma³ym dzieciom tego czasu nie dajemy. W efekcie one nie rozwijaj± tego, co jest najwa¿niejsze, czyli empatii i umiejêtno¶ci wchodzenia w relacje spo³eczne. Mo¿na nie wiedzieæ, jakie miasto jest stolic± Chorwacji albo ile to jest 7 x 8. Znajdziemy to w internecie. Ale je¶li dzieci nie rozumiej± przekazów mimicznych, to jest to ogromny problem. Czêsto sami nauczyciele w przedszkolu mówi±, ¿e dzi¶ ju¿ nie wystarczy zrobiæ srogiej miny, ¿eby dzieci zrozumia³y, ¿e co¶ robi± nie tak.
 




Edukacja pro-zwierzêca wp³ywa na rozwój empatii (ANDRZEJ STAWIÑSKI / REPORTER)


Dzieci tego nie czytaj±. Empatia to najwa¿niejszy aspekt wychowania. Nie chodzi o to, by wszystkie dzieci mia³y czerwone paski i wygrywa³y olimpiady, ale o to, by potrafi³y zauwa¿yæ, kiedy mama przysz³a zmêczona z pracy. Albo ¿eby mog³y stan±æ w obronie kolegi w szkole. To s± emocje, których wspó³czesne dzieci nie czytaj±. Maj± niskie umiejêtno¶ci jêzykowe i to nie tylko dotycz±ce budowania zdañ, ale w³a¶nie czytania takich regu³ spo³ecznych.


Czy te zdolno¶ci mo¿na w przysz³o¶ci skorygowaæ?


Je¶li chodzi o empatiê, to niestety nie. Tego uczymy siê w bardzo m³odym wieku, mniej wiêcej do szóstego roku ¿ycia. Najwa¿niejszy jest w³a¶nie ten czas, kiedy dziecko zaczyna patrzeæ na twarz i siê u¶miechaæ, czyli od trzeciego miesi±ca do pi±tego roku ¿ycia. Wtedy gwa³towanie ro¶nie struktura nazywana j±drem migda³owatym. Je¿eli dziecko nie ma wystarczaj±cych bod¼ców, które tê strukturê rozwijaj±, potem nie da siê jej ju¿ „dobudowaæ”. Zasada jest taka: co sobie wychowamy do szóstego roku ¿ycia, to nasze, a potem to ju¿ trzeba tylko pokochaæ – zmieniæ siê tego nie da. Po³±czenia korowe, które powstaj± u ma³ych dzieci, s± podstaw± do budowania ich dalszego rozwoju.

#
 




*Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyñska – kieruje Katedr± Logopedii i Zaburzeñ Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest psychologiem i logoped±, dyrektorem merytorycznym w Centrum Metody Krakowskiej. Prowadzi badania naukowe obejmuj±ce zagadnienia dotycz±ce problemów zwi±zanych z dysleksj±, dwujêzyczno¶ci± i dyglosj±, metod diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji jêzykowej i metod badania rozwoju funkcji poznawczych u dzieci w wieku niemowlêcym, poniemowlêcym i przedszkolnym.

#

Dorota Laskowska
Dziennikarka, autorka reporta¿y i wywiadów o tematyce spo³ecznej. W ¿yciu prywatnym i zawodowym kieruje siê zasad±, ¿e dobre rzeczy inspiruj±.

#


http://holistic.news/kiedy-dziecko-moze-zaczac-korzystac-z-nowych-technologii/?fbclid=IwAR1r4RfQzw8CuHg60U6vp7SNyEsLXpeMzjz5d0x7-qd2KzvYNxesfOWGtbw


.





Zapisane
Hamlet
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 75


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Kwiecieñ 01, 2021, 08:45:42 »

http://www.naszaklasa.darmowefora.pl/index.php?topic=226.0
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.028 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

ganglk miraculous-school ruba wilczerp miniyourlife