.
MoÂżliwoÂści twĂłrcze w wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Autor: WÂładysÂław Andrzej PItak
W wieku 12-15 lat (klasy V-VIII) pamiĂŞĂŚ mechaniczna powoli obniÂża siĂŞ powoli, a wzrasta pamiĂŞĂŚ logiczna.9) Jest to okres nazywany wiekiem rozumowania, dorastania, dojrzewania, mÂłodocianym, wiekiem szkolnym.
Pomiêdzy 12-14 rokiem ¿ycia, zarówno ch³opcy, jak i dziewczêta wykazuj¹ ogromn¹ dba³oœÌ o swój wygl¹d zewnêtrzny. Wynika to z jednej strony z rozwoju seksualnego i zainteresowania p³ci¹ odmienn¹, a tak¿e z wyj¹tkowego spotêgowania w tym okresie wszelkiej aktywnoœci emocjonalnej, si³y wyobraŸni, wra¿liwoœci estetycznej na urok i piêkno cz³owieka.

Debesse 13) akcentuje, ¿e w tym okresie dokonuje siê oceny œwiata na podstawie walorów estetycznych, przy czym szczególne znaczenie maj¹ w tej ocenie trzy elementy: kolor, treœÌ, u¿ytecznoœÌ.
Debesse zwraca równie¿ uwagê na jeszcze jedno zjawisko, charakterystyczne dla okresu dorastania, a maj¹ce zwi¹zek z aktywnoœci¹ estetyczn¹: jest to d¹¿enie do ¿ycia w spo³ecznoœci i dzia³ania wspólnie z innymi - mimo oporów, nastrojów i pozornej skrytoœci.
Debesse okreœla to d¹¿enie szukaniem przyjemnoœci, które wynika ze œwiadomoœci istnienia obok innych ludzi, istnienia tu¿ obok, "ramiê przy ramieniu". Pragnienie integracji jest w konflikcie wewnêtrznym z pragnieniem wolnoœci, z nieœmia³oœci¹, ale wspólny odbiór wra¿eù estetycznych, wspólna praca artystyczna potêguj¹ potrzebê integracji, u³atwiaj¹ nawi¹zywanie przyjaŸni.
Wra¿liwoœÌ estetyczna tego okresu wi¹¿e siê z potrzeb¹ ekspresji. Mimo k³opotów z oryginalnoœci¹, mimo rozwoju krytycyzmu, d¹¿enie do wyra¿enia siebie samego trwa nadal. Œwiadcz¹ o tym, wspomniane wczeœniej, ró¿ne formy literackie i dramatyczne czêsto uprawiane w tym okresie. IntensywnoœÌ uczuÌ mo¿e byÌ wykorzystywana na zajêciach artystycznych, w czasie których m³odociani rozwijaj¹ swe zwi¹zki emocjonalne z ró¿nymi sk³adnikami otoczenia oraz wyra¿aj¹ je bezpoœrednio lub w formie symbolicznej. Najlepszym sposobem ujawnienia uczuÌ agresji, a czasem, mi³oœci jest bowiem wyra¿enie ich w sposób bardziej zamaskowany, teatralny.
¯ycie uczuciowe dorastaj¹cego ucznia wymaga szczególnej opieki, polegaj¹cej na rozwijaniu i pog³êbieniu uczuÌ ju¿ istniej¹cych, hamowaniu negatywnych i pobudzaniu pozytywnych. 14)

Swobodna ekspresja w poszczególnych fazach rozwoju psychicznego dziecka ma ró¿ne znaczenie wychowawcze i wymaga stosowania ró¿nych metod, w zale¿noœci od wieku.
W oparciu o powy¿sze przes³anki powsta³o wiele metod wychowania estetycznego dzieci i m³odzie¿y. Do najbardziej znanych nale¿y metoda C.Freineta. 15) Metoda naturalnej, swobodnej ekspresji znajduje w szko³ach Freineta szerokie zastosowanie w poezji, teatrze, zw³aszcza kukie³kowym, modelowaniu oraz innych przedmiotach. W jego szko³ach stosowane s¹ ró¿ne formy pracy grupowej, samodzielnoœÌ poszukiwaù z koniecznoœci¹ dzielenia siê doœwiadczeniami z innymi.

Przedstawiciel kierunku pedagogiki znanej pod nazwÂą "education nouvelle" - R. Cousinet 16), podobnie jak Freinet, przywiÂązuje wielkie znaczenie dla bogactwa wraÂżeĂą dostarczanych dziecku przez Âśrodowisko szkolne, do warunkĂłw, w ktĂłrych dziecko mogÂłoby siĂŞ swobodnie poruszaĂŚ, odkrywaĂŚ Âświat, doÂświadczaĂŚ, obserwowaĂŚ i dziaÂłaĂŚ.
Metoda Cousineta opiera siê na dzia³aniu sprzyjaj¹cym zami³owaniom, upodobaniom i zainteresowaniom uczniów, przewiduje swobodê w wyborze tematyki pog³êbiaj¹cej wiedzê, swobodê w stosowaniu przez uczniów w³asnych pomys³ów. Tutaj równie¿ ma zastosowanie wypowiedŸ artystyczna, nie krêpowana narzuconymi tematami i formami, jako element towarzysz¹cy i pomocniczy przy nauce ró¿nych przedmiotów.

Na podstawie powyÂższych dowodĂłw, moÂżna wyprowadziĂŚ wnioski dotyczÂące sensu ekspresji artystycznej :
1.Swobodna ekspresja jest waÂżnym ÂźrĂłdÂłem powstawania zainteresowaĂą poznawczych dziecka, a zatem stanowi podstawĂŞ procesĂłw wychowania intelektualnego.
2.Potrzeba ekspresji i spontaniczna aktywnoœÌ jako Ÿród³o poznania - to szukanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób i za pomoc¹ jakich œrodków mog¹ dzieci wyra¿aÌ swe myœli, prze¿ycia i uczucia.
3.Brak mo¿liwoœci swobodnej wypowiedzi rodzi skrzywienia, kompleksy, depresje, zahamowania, nerwice, ma³¹ odpornoœÌ na sytuacje konfliktowe, zmniejszanie zdolnoœci do prawid³owego rozwoju i budowania pe³nej osobowoœci.
4.Swobodne uzewnĂŞtrznianie siebie powoduje pozbywanie siĂŞ zahamowaĂą, zwolnienie napiĂŞĂŚ, odnajdywanie radoÂści we wÂłasnej twĂłrczoÂści, sprzyja wÂłaÂściwemu rozwojowi osobowoÂści.
Uwaga :
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolnoœci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.
Osoby zainteresowane peÂłnÂą wersjÂą wraz z przypisami, bibliografiÂą i aneksami proszone sÂą o kontakt z autorem:
logos@logos.pomorze.pl.
Foto: WÂładysÂław Pitak
.