"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
Grudzieñ 18, 2024, 16:40:18 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione dla absolwentów szkó³ podstawowych, ¶rednich i wy¿szych oraz dla ich rodzin, znajomych i go¶ci.
Zapraszamy
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: W³adys³aw Pitak: 3. Ekpresja i aktywno¶æ twórcza dziecka, WSP, S³upsk 1983  (Przeczytany 2416 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« : Marzec 27, 2019, 10:00:03 »


.

Autor: W³adys³aw Pitak

Ju¿ od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyra¿aæ. Pocz±tkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi byæ powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wy³±cznie reprezentowane przez matkê. Pierwsze krzyki i ruchy noworodka s± rodzajem prymitywnego jêzyka, z którego pomoc± dziecko próbuje porozumieæ siê z matk±.

Ju¿ jednak w pierwszych tygodnia ¿ycia mo¿emy u dziecka odró¿niæ zachowania wyra¿aj±ce nie tylko potrzebê zaspokojenia g³odu lecz tak¿e nie maj±ce okre¶lonego celu, wyra¿aj±ce jedynie chêæ impulsywnego uzewnêtrznienia uczuæ ogólnych, jak np. przyjemno¶æ , strach lub gniew. Naturalnie, owo wyra¿anie siebie zale¿y ostatecznie od somatycznej i psychicznej dyspozycji dziecka. Poniewa¿ nie jest ono zupe³nie bezpo¶rednie i nie ma na celu natychmiastowego zaspokojenia potrzeby, przeto nazywane jest "ekspresj± swobodn±".



Najbardziej rzucaj±c± siê forma swobodnej ekspresji u dzieci jest zabawa. Wed³ug M. Lowenfeld 1): zabawa dzieci to wyraz stosunku dziecka do ca³ego ¿ycia. Termin zabawa... jest wa¿ny dla oznaczenia wszystkich czynno¶ci dziecka, które s± spontaniczne i samorodne, które s± celem samym dla siebie i które nie maj± zwi±zku z "lekcjami", czy normalnymi, codziennymi potrzebami fizjologicznymi.

Tak wiêc wszystkie formy zabawy dziecka mo¿na uwa¿aæ za próby kinestetyczne, zmierzaj±ce do integracji ze ¶wiatem; w tym rozumieniu s± one pokrewne tañcom rytualnym plemion pierwotnych. W ten sposób nale¿y traktowaæ pierwotne formy poezji i sztuki teatralnej, które w sposób naturalny zawieraj± w sobie elementarne formy sztuk wizualnych i plastycznych.



J. Favez Boutonier 2) wyró¿nia u dziecka trzy rodzaje ekspresji : spontaniczn±, ukierunkowan± i konformistyczn±:

Ekspresja spontaniczna cechuje dzia³alno¶æ dziecka do 2,5 roku ¿ycia. Dziecko wyra¿a siebie w obecno¶ci innych osób, ale nie zwraca siê do kogo¶ konkretnego. Spontaniczno¶æ nie jest przez dziecko kontrolowana.
Po ukoñczeniu 2,5 roku ¿ycia ekspresja dziecka ma charakter ukierunkowany, zamierzony. Dziecko szuka zrozumienia, aprobaty u innych osób, a jego wytwory maj± ju¿ okre¶lon± postaæ. Przed ukoñczeniem 6 roku ¿ycia ekspresja zaczyna siê pojawiaæ jako forma dostosowania siê do ogólnie przyjêtych norm. Dziecko sprawnie pos³uguje siê mow±, a czasem i pismem.

 


Miêdzy 6-10 rokiem ¿ycia dziecko jest szczególnie sk³onne do konformizmu.
W okresie m³odzieñczym ekspresja wykracza poza postawê konformistyczn±. Forma wypowiedzenia siê, wyra¿ania siebie mo¿e przejawiaæ siê w tym okresie w formie pisania pamiêtników, wierszy, w wyzywaj±cym sposobie ubierania siê, mówienia i poruszania.
(…)




Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.


Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

zdjêcia pobrane z internetu - autor NN

.


Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : Marzec 27, 2019, 13:56:03 »

.

Ekspresja ma³ego dziecka
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pierwsze lata ¿ycia dziecka maj± prawdopodobnie najbardziej decyduj±ce znaczenie dla jego rozwoju. W tym w³a¶nie okresie zaczynaj± siê kszta³towaæ wzorce uczenia siê, postawy oraz poczucie swego "ja". Niemowlê zaczyna ¿ycie dysponuj±c kilkoma wrodzonymi schematami (ssanie, patrzenie, s³uchanie, machanie nogami i rêkami, chwytanie). Nie osi±gaj± one kompletnej postaci, dopóki nie zostan± wyra¿one w dzia³aniu, pod którego wp³ywem ulegaj± modyfikacji w ró¿nych kierunkach, wzbogacaj±c siê o nowe warianty sensoryczne i motoryczne.




Nieod³±cznym elementem natury niemowlêcia jest pewnego rodzaju przymus powtarzania 3); æwicz±c pewien schemat, niemowlê powtarza dan± czynno¶æ raz za razem, jak gdyby wprawiaj±c siê w niej. Æwiczenie to ma ró¿ne warianty, poniewa¿ sytuacja w otoczeniu zmienia siê, a wskutek tego w trakcie normalnego "wprawiania siê" zachodz± modyfikacje (przekszta³cenia).
Twórczo¶æ zaczyna siê w momencie, gdy zmys³y po raz pierwszy nawi±zuj± kontakt z otoczeniem i dziecko reaguje na doznania zmys³owe 4). Dotykanie, odczuwanie, widzenie, manipulowanie, smakowanie, s³uchanie; ka¿dy sposób spostrzegania otoczenia i reagowania na nie, stanowi±cy podstawê tworzenia zarówno u dziecka, jak i u zawodowego artysty.





Procesy poznawcze dziecka w tym okresie s± jeszcze subiektywne, zwi±zane z osobistym do¶wiadczeniem oraz zabarwione emocjonalnie. Stopniowo jednak dziecko staje siê bardziej zdyscyplinowane, gdy¿ coraz wiêksz± rolê w jego zachowaniu zaczyna odgrywaæ kora mózgowa , która wywiera hamuj±cy wp³yw na o¶rodki podkorowe.





Rozwija siê i dojrzewa u niego bardzo silnie i efektywnie drugi uk³ad sygnalizacyjny - mowa 5).
Ju¿ w ci±gu pierwszych paru dni po urodzeniu niemowlê wymawia 5 spo¶ród 12 fonemów samog³oskowych oraz 3 d¼wiêki spó³g³oskowe. Oko³o 90 % wydawanych przez nie d¼wiêków , to d¼wiêk [ e ]. Nastêpuje okres æwiczenia elementów mowy, niektórych - w zestawieniach, przy czym dziecko powtarza je niemal bez koñca; jest to tzw. stadium gaworzenia.


Mniej wiêcej po roku gaworzenia, na jego tle zaczyna siê pojawiaæ co¶ podobnego do sensownych s³ów. W trakcie rozwoju podlegaj± one przekszta³ceniom w celu osi±gniêcia lepszego przybli¿enia, z pewn± pomoc± ze strony doros³ych, którzy dostarczaj± wzorów. Jeden z badaczy, Irwin 6) twierdzi, ¿e pierwsze prawdziwe zdanie pojawia siê w wieku oko³o 15 miesiêcy. Pierwsze zdania s± jednowyrazowe, "skondensowane". Jako pierwsze stosowane s± rzeczowniki i czasowniki, nastêpnie pojawiaj± siê przymiotniki i spójniki.




W wieku 2-4 lat dziecko szuka podniet i motywacji nieodzownych dla rozwiniêcia pe³nej ¶wiadomo¶ci otoczenia, zachêty i aprobaty dla aktu twórczego. Wszystkie dzieci w tym wieku s± pe³ne zapa³u, chêtnie podejmuj± zadania, zw³aszcza zwi±zane z manipulacj± jakim¶ materia³em i czêsto zale¿y im, by móc wyraziæ prze¿ycia, aczkolwiek nie czyni± tego w sposób logiczny. Wydaje siê, ¿e dziecko w wieku przedszkolnym ukszta³towa³o sobie w³asn± logikê i chocia¿ zadaje mnóstwo pytañ typu "dlaczego", to jednak zdaje siê widzieæ ¶wiat jako co¶ sta³ego, niezmiennego, nie u¶wiadamiaj±c sobie,¿e samo mo¿e wprowadzaæ w nim zmiany.


Nie jest to wiek odpowiedni do wprowadzania gier wymagaj±cych wspó³dzia³ania. Dziecko nie u¶wiadamia sobie my¶li i uczuæ innych osób. Prawdopodobnie w przedszkolu marnuje siê mnóstwo czasu na próby utrzymania porz±dku i spokoju, poniewa¿ doro¶li sadz±, ¿e rzeczywisty proces uczenia siê zachodzi zawsze wtedy, gdy tylko dziecko wyra¿a samo siebie, niezale¿nie od tego, czy inni s³uchaj±, czy nie.




(…)

Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.


Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.


foto: Internet - NN
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Marzec 27, 2019, 22:07:07 »

.

Mo¿liwo¶ci twórcze w m³odszym wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.
Autor: W³adys³aw Andrzej Pitak

Wst±pienie do szko³y, to wielka zmiana w ¿yciu dziecka. Przej¶cie od dominuj±cej w okresie przedszkolnym dzia³alno¶ci zabawowej do nauki szkolnej oznacza dla dzieci pojawienie siê w ich ±yciu powa¿nego, osobistego i spo³ecznego obowi±zku. Systematyczne nabywanie wiedzy szkolnej jest wyra¼n± i czêsto trudn± dla dzieci prac±.


Zachowanie dzieci w tym wieku jest spraw± bardzo z³o¿on± i zrozumienie go sprawia doros³ym trudno¶ci. G³ównie dlatego, poniewa¿ zak³adaj± oni, ¿e sposoby zachowania siê dzieci s± lub powinny byæ takie same jak u doros³ych. Tymczasem - zachowanie siê dzieci ró¿ni siê od zachowania doros³ych, poniewa¿ ich potrzeby s± nieco inne i mniejsza jest dojrza³o¶æ fizyczna, umys³owa, spo³eczna i uczuciowa.7).





Charakterystyczn± w³a¶ciwo¶ci± psychiki dziecka w m³odszym wieku szkolnym Spoko jest konkretny charakter procesów poznawczych - spostrze¿eñ, pamiêci, my¶lenia, itp. Uczenie siê dzieci w tym wieku jest skuteczne, je¶li tre¶æ materia³u nauczania podawana jest w sposób pogl±dowy. Pamiêæ dzieci jest bowiem obrazowa. Naj³atwiej zapamiêtuj± one fakty, zdarzenia, zjawiska.


Jedn± z charakterystycznych cech tego okresu rozwoju stanowi odkrycie przez dziecko, ¿e jest ono cz³onkiem spo³eczno¶ci swych rówie¶ników. W tym czasie kszta³tuj± siê postawy umiejêtno¶ci pracy w grupie, a zatem i wspó³dzia³ania spo³ecznego w ¿yciu dojrza³ym. Dzieci odkrywaj±, ¿e maj± podobne zainteresowania, wspólne tajemnice, znajduj± przyjemno¶æ we wspólnym dzia³aniu. Wiek ten jest okresem grupowych przyja¼ni, tworzenia siê grup rówie¶niczych , czyli "paczek". Dzieci stopniowo uniezale¿niaj± siê od dominacji doros³ych. Ze wzglêdu na ró¿ne zainteresowania ch³opców i dziewcz±t, a tak¿e z powodu ró¿nic w rozwoju fizycznym grupy rówie¶nicze sk³adaj± siê zwykle z jednostek tej samej p³ci. Ch³opcy lekcewa¿± dziewczêta, a te z kolei gardz± ch³opcami.





Kapitaln± w³a¶ciwo¶ci± psychiki dziecka w m³odszym wieku szkolnym jest wyj±tkowa w tym okresie pobudliwo¶æ umys³owa, której towarzyszy silne napiêcie ciekawo¶ci. Dziecko prze¿ywa wówczas naturalny g³ód poznania. Æwiczenie i uczenie siê staje siê przyjemno¶ci± i potrzeb±. Pamiêæ zaostrza siê, jest ona mechaniczna i osi±ga szczytowe nasilenie w wieku 10-11 lat (kl. III-IV). Jest to najlepszy okres nauczania tego wszystkiego, co opiera siê na pamiêci mechanicznej: wiersze, proza, a tak¿e stosowania zabaw intelektualnych, æwicz±cych zdolno¶ci twórcze. Poniewa¿ my¶lenie jest praktyczne, równie¿ i zabawy powinny siê pos³ugiwaæ tematyk± konkretna.


W wieku 12 lat - u progu "dojrzewania", dziecko prze¿ywa bardzo wa¿ny okres rozwojowy, w którym odkrywa w³asna odrêbno¶æ osobowo¶ciow±, po raz pierwszy ujmuje zwi±zek miêdzy w³asn± tera¼niejszo¶ci± a przysz³o¶ci±. W miarê dorastania, dzieci szukaj± materia³u do tworzenia w³asnej osobowo¶ci, modeli pomagaj±cych w rozwi±zywaniu w³asnych problemów i zadañ ¿yciowych, pomocy w intensywnym tworzeniu ¶wiatopogl±du i ideologii, porz±dkuj±cych ¶wiat, w³asne prze¿ycia i w³asn± egzystencjê, ujmuj±c j± w perspektywie ponad jednostkowej. 10)




Ciekawo¶æ ¿ycia, poszukiwanie jego sensu i prawdy jest czynnikiem sprzyjaj±cym rozwojowi zainteresowañ. Na ten aspekt psychologii wieku dojrzewania zwraca uwagê Munro 11), wybitny estetyk amerykañski, podkre¶laj±c szczególnie zdolno¶ci postrzegania i wyczulenie na piêkno. Jako cechê adolescencji Munro wyró¿nia równie¿ upodobanie do sytuacji dramatycznych i ekspresyjnych postaw przedstawianych w dziele sztuki. Zdaniem Munro , okres adolescencji cechuje znaczne wyczulenie na wygl±d ludzi, na ró¿nice zachodz±ce miêdzy lud¼mi. St±d dzieci w tym wieku wykazuj± sk³onno¶ci do studiowania wyrazu twarzy, wygl±du, ruchów innych ludzi i porównywania ze swoim wygl±dem, zgodnie z egocentryczn± postaw± charakterystyczn± dla tego okresu ¿ycia.




Lucien Dintzer 12), w ksi±¿ce "O zabawach m³odzie¿y", charakteryzuje te zachowania jako sk³onne do przesady, wyra¿one w grze s³ów, nadu¿ywaniu s³ów ostro brzmi±cych, buncie przeciwko konwencjom. Symptomem narastaj±cych w tym wieku uczuæ buntu, protestu, pogardy, a jednocze¶nie czêsto d±¿enia do zag³uszenia wewnêtrznego rozdarcia i smutku, jest sk³onno¶æ m³odocianych do wywo³ywania wrzawy, ha³asu, a tak¿e s³uchania g³o¶nej muzyki. Wydaje siê, ¿e przyczyn± sk³onno¶ci do wrzawy w okresie dojrzewania, jest wra¿liwo¶æ znacznie wyostrzona na u³omno¶æ, cechy charakterystyczne, zw³aszcza karykaturalne, brzydotê, ostre d¼wiêki g³osu. Sprzyja temu dodatkowo potrzeba wy³adowania nadmiaru energii, czêsto nie wy³adowanej na skutek niew³a¶ciwego planu zajêæ szkolnych i domowych.

(…)
Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.

foto: Archiwum domowe Tatiany Pitak i W³adys³awa Pitaka
..

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Marzec 27, 2019, 22:33:15 »


.

Mo¿liwo¶ci twórcze w  wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Autor: W³adys³aw Andrzej PItak


W wieku 12-15 lat (klasy V-VIII) pamiêæ mechaniczna powoli obni¿a siê powoli, a wzrasta pamiêæ logiczna.9) Jest to okres nazywany wiekiem rozumowania, dorastania, dojrzewania, m³odocianym, wiekiem szkolnym.

Pomiêdzy 12-14 rokiem ¿ycia, zarówno ch³opcy, jak i dziewczêta wykazuj± ogromn± dba³o¶æ o swój wygl±d zewnêtrzny. Wynika to z jednej strony z rozwoju seksualnego i zainteresowania p³ci± odmienn±, a tak¿e z wyj±tkowego spotêgowania w tym okresie wszelkiej aktywno¶ci emocjonalnej, si³y wyobra¼ni, wra¿liwo¶ci estetycznej na urok i piêkno cz³owieka.





Debesse 13) akcentuje, ¿e w tym okresie dokonuje siê oceny ¶wiata na podstawie walorów estetycznych, przy czym szczególne znaczenie maj± w tej ocenie trzy elementy: kolor, tre¶æ, u¿yteczno¶æ.
Debesse zwraca równie¿ uwagê na jeszcze jedno zjawisko, charakterystyczne dla okresu dorastania, a maj±ce zwi±zek z aktywno¶ci± estetyczn±: jest to d±¿enie do ¿ycia w spo³eczno¶ci i dzia³ania wspólnie z innymi - mimo oporów, nastrojów i pozornej skryto¶ci.


Debesse okre¶la to d±¿enie szukaniem przyjemno¶ci, które wynika ze ¶wiadomo¶ci istnienia obok innych ludzi, istnienia tu¿ obok, "ramiê przy ramieniu". Pragnienie integracji jest w konflikcie wewnêtrznym z pragnieniem wolno¶ci, z nie¶mia³o¶ci±, ale wspólny odbiór wra¿eñ estetycznych, wspólna praca artystyczna potêguj± potrzebê integracji, u³atwiaj± nawi±zywanie przyja¼ni.


Wra¿liwo¶æ estetyczna tego okresu wi±¿e siê z potrzeb± ekspresji. Mimo k³opotów z oryginalno¶ci±, mimo rozwoju krytycyzmu, d±¿enie do wyra¿enia siebie samego trwa nadal. ¦wiadcz± o tym, wspomniane wcze¶niej, ró¿ne formy literackie i dramatyczne czêsto uprawiane w tym okresie. Intensywno¶æ uczuæ mo¿e byæ wykorzystywana na zajêciach artystycznych, w czasie których m³odociani rozwijaj± swe zwi±zki emocjonalne z ró¿nymi sk³adnikami otoczenia oraz wyra¿aj± je bezpo¶rednio lub w formie symbolicznej. Najlepszym sposobem ujawnienia uczuæ agresji, a czasem, mi³o¶ci jest bowiem wyra¿enie ich w sposób bardziej zamaskowany, teatralny.
¯ycie uczuciowe dorastaj±cego ucznia wymaga szczególnej opieki, polegaj±cej na rozwijaniu i pog³êbieniu uczuæ ju¿ istniej±cych, hamowaniu negatywnych i pobudzaniu pozytywnych. 14)





Swobodna ekspresja w poszczególnych fazach rozwoju psychicznego dziecka ma ró¿ne znaczenie wychowawcze i wymaga stosowania ró¿nych metod, w zale¿no¶ci od wieku.
W oparciu o powy¿sze przes³anki powsta³o wiele metod wychowania estetycznego dzieci i m³odzie¿y. Do najbardziej znanych nale¿y metoda C.Freineta. 15) Metoda naturalnej, swobodnej ekspresji znajduje w szko³ach Freineta szerokie zastosowanie w poezji, teatrze, zw³aszcza kukie³kowym, modelowaniu oraz innych przedmiotach. W jego szko³ach stosowane s± ró¿ne formy pracy grupowej, samodzielno¶æ poszukiwañ z konieczno¶ci± dzielenia siê do¶wiadczeniami z innymi.





Przedstawiciel kierunku pedagogiki znanej pod nazw± "education nouvelle" - R. Cousinet 16), podobnie jak Freinet, przywi±zuje wielkie znaczenie dla bogactwa wra¿eñ dostarczanych dziecku przez ¶rodowisko szkolne, do warunków, w których dziecko mog³oby siê swobodnie poruszaæ, odkrywaæ ¶wiat, do¶wiadczaæ, obserwowaæ i dzia³aæ.


 Metoda Cousineta opiera siê na dzia³aniu sprzyjaj±cym zami³owaniom, upodobaniom i zainteresowaniom uczniów, przewiduje swobodê w wyborze tematyki pog³êbiaj±cej wiedzê, swobodê w stosowaniu przez uczniów w³asnych pomys³ów. Tutaj równie¿ ma zastosowanie wypowied¼ artystyczna, nie krêpowana narzuconymi tematami i formami, jako element towarzysz±cy i pomocniczy przy nauce ró¿nych przedmiotów.





Na podstawie powy¿szych dowodów, mo¿na wyprowadziæ wnioski dotycz±ce sensu ekspresji artystycznej :
1.Swobodna ekspresja jest wa¿nym ¼ród³em powstawania zainteresowañ poznawczych dziecka, a zatem stanowi podstawê procesów wychowania intelektualnego.

2.Potrzeba ekspresji i spontaniczna aktywno¶æ jako ¼ród³o poznania - to szukanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób i za pomoc± jakich ¶rodków mog± dzieci wyra¿aæ swe my¶li, prze¿ycia i uczucia.

3.Brak mo¿liwo¶ci swobodnej wypowiedzi rodzi skrzywienia, kompleksy, depresje, zahamowania, nerwice, ma³± odporno¶æ na sytuacje konfliktowe, zmniejszanie zdolno¶ci do prawid³owego rozwoju i budowania pe³nej osobowo¶ci.

4.Swobodne uzewnêtrznianie siebie powoduje pozbywanie siê zahamowañ, zwolnienie napiêæ, odnajdywanie rado¶ci we w³asnej twórczo¶ci, sprzyja w³a¶ciwemu rozwojowi osobowo¶ci.


Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.


Foto: W³adys³aw Pitak

.



Zapisane
Hamlet
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 75


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Marzec 29, 2021, 12:48:21 »

http://www.naszaklasa.darmowefora.pl/index.php?topic=223.0
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.029 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

federacjagarmanii2023forum ganghs miraculous-school ruba miniyourlife