"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
Grudzieñ 18, 2024, 17:21:33 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione dla absolwentów szkó³ podstawowych, ¶rednich i wy¿szych oraz dla ich rodzin, znajomych i go¶ci.
Zapraszamy
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: 1. W³adys³aw Pitak: Inteligencja a zdolno¶ci twórcze  (Przeczytany 4741 razy)
0 u¿ytkowników i 3 Go¶ci przegl±da ten w±tek.
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« : Marzec 17, 2019, 09:33:47 »

.
autor: W³adys³aw Pitak
.
Wielu psychologów i pedagogów wyra¿a pogl±d, ¿e sprawdzaæ i oceniaæ u ucznia bezpo¶rednio mo¿na tylko wiedzê, umiejêtno¶ci i nawyki, tak jakby mo¿liwo¶ci umys³owe stanowi³y bli¿ej nieuchwytn±, nie podlegaj±ca kontroli w³a¶ciwo¶æ, za której rozwój nie mo¿na odpowiadaæ. Inteligencja pozostaje, tak jak inne w³a¶ciwo¶ci psychiczne, na zewn±trz osi±gniêæ i stanowi jedynie warunek niezbêdny dla sukcesu.

Inteligencja czêsto identyfikowana jest ze zdolno¶ci±. Traktuje siê j± jako zdolno¶æ ogóln±, bêd±ca podstaw± wszelkich osi±gniêæ; jako jedn± z podstawowych zdolno¶ci ogólnych; jako zdolno¶æ ogóln± obok specjalnych uzdolnieñ, a tak¿e jako jedn± z ogólnych zdolno¶ci obok wielu specjalnych. Przewa¿a jednak pogl±d, ¿e inteligencja jest zdolno¶ci± ogóln±, sprzyjaj±c± wszelkim sukcesom.






Geneza i rozwój psychologii zdolno¶ci

Problematykê zdolno¶ci psychologia podjê³a na pocz±tku XX wieku. Pierwsze skale (Bineta, Termana, Wechslera) mia³y na celu g³ównie selekcjê uczniów opó¼nionych w nauce. 1) Pierwszym wa¿nym osi±gniêciem teoretycznym by³a metoda analizy czynnikowej C. Spearmana (1904). Da³a ona pocz±tek nowoczesnej metodologii wykrywania i klasyfikowania zdolno¶ci mierzonych za pomoc± testów.

Teoretyczne podstawy genezy i rozwoju zdolno¶ci rozwijali tak¿e psychologowie rosyjscy. Ich zdaniem rozwój zdolno¶ci ma charakter dynamiczny. Obserwowalne zdolno¶ci u ludzi rozwinê³y siê w rozwoju filogenetycznym w wyniku nieustannej interakcji organizmu i ¶rodowiska.

Wed³ug Leontiewa 2) istniej± dwa rodzaje zdolno¶ci:

- naturalne - rozumiane jako wrodzone w³a¶ciwo¶ci uk³adu nerwowego o charakterze elementarnych zadatków, podlegaj±cych biologicznemu rozwojowi i stanowi±cych fundament kszta³towania siê zdolno¶ci specyficznie ludzkich (rzeczywistych),

- specyficznie ludzkie - powsta³y one w wyniku historycznego rozwoju spo³eczeñstwa dziêki procesowi uczenia siê 3).
Psychologowie radzieccy analizowali zdolno¶ci bardziej od strony jako¶ciowej i ³±czyli je z poziomem dzia³ania. Ka¿da zdolno¶æ umo¿liwiaj±ca dzia³anie jednocze¶nie rozwija siê i doskonali za po¶rednictwem tego¿ dzia³ania. Istotê tej zale¿no¶ci wyra¿a tre¶æ s³ynnej tezy marksistowskiej, i¿ "praca stworzy³a cz³owieka".

Podobny pogl±d na genezê i rozwój zdolno¶ci, jak uczeni sowieccy, aktualnie g³osz± psychologowie amerykañscy. Na przyk³ad amerykañski genetyk polskiego pochodzenia, Teodosius Dobzhansky g³osi, ¿e "dwudzielna klasyfikacja cech genetycznych i ¶rodowiskowych jest b³êdem, poniewa¿ ka¿da cecha jest zarówno genetyczna jak i ¶rodowiskowa" (nature and nurture) 4).

W ¶wietle pogl±du na rozwój zdolno¶ci wg Dobzhansky'ego ¼ród³em zdolno¶ci s± zarówno wp³ywy dziedziczne jak i ¶rodowiskowe.

Zbie¿ny pogl±d na teorie zdolno¶ci reprezentuje tak¿e psycholog angloamerykañski R.B.Cattel 5). Wyró¿ni³ on, podobnie jak Leontiew, klasê "zdolno¶ci ograniczaj±cych", które w swej istocie pokrywaj± siê z radzieck± koncepcj± zdolno¶ci naturalnych. Natomiast z pojêciem zdolno¶ci specyficznie ludzkich (rzeczywistych) pokrywaj± siê w triadowej teorii zdolno¶ci Cattela tzw. "czynniki po¶rednicz±ce".

Aktualnie uwa¿a siê, ¿e zdolno¶ci nale¿y rozpatrywaæ w obrêbie ró¿nic indywidualnych, poprzez analizê tych ró¿nic i ich uwarunkowañ, dokonywanie charakterystyk procesów wp³ywaj±cych na sprawno¶æ czynno¶ci cz³owieka.

.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : Marzec 17, 2019, 09:36:36 »

.
Inteligencja (pojêcie, teorie, pomiary)
----------------------------------------

Dzisiaj g³ównym przedmiotem badañ nad zdolno¶ciami jest problematyka inteligencji i zdolno¶ci intelektualnych.

Czym jest inteligencja?


Wed³ug W. Sterna 6): "Jest to zdolno¶æ przystosowywania siê do nowych wymagañ przez odpowiednie wykorzystanie ¶rodków my¶lenia". Wed³ug tej definicji, istotê inteligencji stanowi szeroko rozumiane my¶lenie, za¶ funkcjê ¿yciow± - specyficznie ludzki sposób przystosowania siê do otoczenia.

C. Spearman proponuje wê¿sze, aktualne wspó³cze¶nie, okre¶lenie inteligencji: "jest to zdolno¶æ ogólna do postrzegania zale¿no¶ci i wyci±gania wniosków".
D.O. Hebb zaproponowa³, aby zadatki zdolno¶ci, pewien wrodzony potencja³ nazwaæ inteligencj± [A], natomiast aktualnie obserwowan± sprawno¶æ umys³ow± podmiotu - inteligencj± "B".

P.E. Vernon zaproponowa³ dodatkowo wyró¿niæ inteligencjê [C] i wed³ug niego jest ona tym, co mierz± testy inteligencji, u³atwia unikania uproszczeñ polegaj±cych na uto¿samianiu inteligencji [A i B] z wynikami pomiarów testowych.




Pierwsz± teoriê inteligencji (teoriê dwóch czynników ) opublikowa³ w 1904 r. C. Spearman, który wyja¶ni³ zjawisko korelacji testów umys³owych 7). W latach trzydziestych XX wieku, psycholog amerykañski L.L.Thurstone - pos³uguj±c siê testami "czystymi" pod wzglêdem czynnikowym oraz nowymi za³o¿eniami metodologicznymi, wykry³ kilkana¶cie niezale¿nych "zdolno¶ci (czynników) podstawowych".

Oto kilka najwa¿niejszych:

S - czynnik przestrzenny - wyobra¿anie sobie stosunków przestrzennych i operowanie nimi w my¶li;

P - czynnik spostrze¿eniowy - ujmowanie szczegó³ów wzrokowych i dostrzeganie w przedmiotach ró¿nic oraz podobieñstw;

R - rozumowanie - logiczne my¶lenie za pomoc± symboli, przes³anek , wniosków ;

W - p³ynno¶æ s³owna - ³atwo¶æ wypowiadania siê i pisania;

N - czynnik liczbowy - ³atwo¶æ wykonywania zadañ arytmetycznych;

M - pamiêæ - ³atwo¶æ zapamiêtywania i odtwarzania materia³u pamiêciowego.

Kolejny kierunek teoretyczny reprezentuje J.P.Guilford. Preferuje on analizê czynnikow± opart± na uk³adzie ortogonalnym, która a priori wyklucza uzyskanie zale¿no¶ci hierarchicznych.

Drugim za³o¿eniem wyj¶ciowym jest zaproponowana przez niego trójwzglêdowa  klasyfikacja zdolno¶ci. Opiera siê ona na przekonaniu, ¿e ka¿da obserwowalna zdolno¶æ wyra¿a siê w okre¶lonej operacji umys³owej. Operacje dokonywane s± zawsze na okre¶lonym materiale informacyjnymi prowadz± do uzyskania okre¶lonych wytworów. Aby wiêc zdefiniowaæ jak±kolwiek zdolno¶æ, nale¿y wymieniæ operacjê, materia³ i wytwór tej operacji.

Guiford wyró¿ni³ 5 rodzajów operacji, 4 rodzaje materia³ów, i 6 rodzajów wytworów. Powsta³ model sk³adaj±cy siê ze 120 sze¶cianów, z których ka¿dy odpowiada jednej hipotetycznej zdolno¶ci elementarnej, maj±cej potrójn± charakterystykê Spoko.

Przedstawione wy¿ej teorie s± wyborem istniej±cych kierunków badañ, które generuj± problemy i hipotezy oraz pomagaj± interpretowaæ oceniaæ wyniki. Spo¶ród niektórych uwzglêdni³em te modele, których podej¶cie do badañ i teorii zdolno¶ci wi±¿e siê z zastosowaniem analizy czynnikowej.
Inteligencjê mierzy siê testami czyli obiektywnymi i wystandaryzowanymi pomiarami próbek zachowania.

Na podstawie tego pomiaru orzekamy o wielko¶ci i rodzaju psychologicznych ró¿nic indywidualnych.

Najbardziej znan± skal± pomiaru wieku umys³owego, która by³a podstaw± wielu adaptacji, przeróbek i nowych pomys³ów, to skala Bineta-Termana oraz skale inteligencji dla dzieci i doros³ych Wechslera 9). Cech± charakterystyczn± konstrukcji testów Bineta by³o ³±czenie w jedn± bateriê zadañ ró¿norodnych, wymagaj±cych takich czynno¶ci umys³owych, jak porównywanie, wnioskowanie przez analogiê, zapamiêtywanie itd. Oraz obliczanie jednego sumarycznego wyniku dla ca³ej baterii.

Jeszcze dalej poszed³ w tym kierunku Thurstone tworz±c testy czynnikowo jednorodne, pozwalaj±ce uzyskiwaæ oddzielna miarê poszczególnych zdolno¶ci sk³adaj±cych siê na inteligencjê.

Praktycznie rzecz bior±c, korzystne jest ³±czenie w jednym te¶cie zadañ odwo³uj±cych siê do kilku zdolno¶ci podstawowych. Przyk³adem takiego kompromisu jest akceptowany w Polsce Amerykañski Test Inteligencji (AGCT).

Test ten sk³ada siê z trzech rodzajów zadañ badaj±cych: thurstonowski czynnik werbalny, liczbowy i przestrzenny (VNS). Zadañ w sumie jest 150, po 50 ka¿dego rodzaju. U³o¿one s± one w przeplataj±ce siê bloki, po kilka zadañ jednego rodzaju w bloku. Uk³ad zadañ jest spiralny, tzn. kolejne zadania ka¿dego typu s± trudniejsze.

Wynik obliczany jest ³±cznie dla wszystkich rozwi±zanych zadañ, bez wyró¿niania ich rodzajów.
Nowe badania nad diagnoz± zdolno¶ci twórczych przemawiaj± na korzy¶æ w³a¶nie podobnych do powy¿szego testów wieloczynnikowych.

.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Marzec 17, 2019, 09:39:27 »

.

Zdolno¶ci (pojêcie, klasyfikacje, pomiary)
----------------------------------------------

Terminem "twórczo¶æ" zazwyczaj okre¶lano wysi³ki i osi±gniêcia ludzkie w dziedzinieartystycznej i naukowej. W potocznym rozumieniu "twórczo¶æ" - to dzia³alno¶æ nosz±ca cechy oryginalno¶ci, odkrywcza, wnosz±ca co¶ nowego do istniej±cego dorobku, a nawet bêd±ca przejawem ¶ci¶le indywidualnych zdolno¶ci.

autor: W³adys³aw Pitak

Psychologia twórczo¶ci dopiero ostatnio zaczê³a siê intensywnie rozwijaæ i wci±¿ jeszcze sk³ada siê g³ównie z drobnych przyczynków, hipotez, a tak¿e eksperymentów wychowawczych o bardzo niejednakowej warto¶ci poznawczej i praktycznej.





W¶ród psychologów, zajmuj±cych siê t± problematyk±, dominuje opinia, ¿e do czynów twórczych zdolny jest ka¿dy, normalny cz³owiek. Dosyæ powszechnie uwa¿a siê tak¿e, ¿e twórczo¶æ to aktywno¶æ przynosz±ca wytwory dot±d nieznane , a zarazem spo³ecznie warto¶ciowe. W ocenie produktu istotne znaczenie przypisuje siê czynnikowi czasu, który sprawia, ¿e spo³eczne oszacowanie wytworu ulega zmianom, przechodz±c czasem od pocz±tkowego uznania przez ró¿ne fazy dewaluacji lub odwrotnie.

Ten uzupe³niaj±cy warunek spe³nia okre¶lenie M.I.Steina 10), zgodnie z którym: "Twórczo¶æ to proces przynosz±cy nowy wytwór, oceniany w okre¶lonym czasie przez grupê jako trafny lub u¿yteczny".

Proces twórczy rozpatruje siê dzi¶ jako szczególny przypadek ogólniejszego i wspólnego wszystkim ludziom procesu rozwi±zywania problemów. Twórczo¶æ i jej wytwory stanowi± continuum, na którego jednym krañcu stoj± dzie³a genialne, na drugim za¶ - samodzielne rozwi±zania problemów o niewielkim znaczeniu. Miêdzy tymi biegunami istnieje bogata gama szczebli po¶rednich 11).

Przymiotnikiem "twórczy" okre¶la siê wiêc jaki¶ produkt spe³niaj±cy szczególne wymagania, jak i proces, który do niego prowadzi, a tak¿e pewne warunki sprzyjaj±ce temu procesowi.

Mówi±c inaczej, problematyka twórczo¶ci obejmuje :

wytwory dzia³alno¶ci ludzkiej, proces twórczy, ze szczególnym uwzglêdnieniem samego aktu tworzenia, który jest kluczem do ogólnej teorii twórczo¶ci, osobê samego twórcy, z pominiêciem procesu tworzenia, ¶rodowisko, w którym odbywa siê proces tworzenia, przy czym chodzi tu o ustalenie zwi±zków miêdzy twórczo¶ci± a warunkami zewnêtrznymi.

W ostatnich latach pojawi³y siê próby nadania terminowi "twórczo¶æ" jeszcze szerszego znaczenia, objêcia nim tak¿e ró¿nych forma uczestnictwa kulturalnego, nie ³±cz±cego siê z powstawaniem nowych dzie³ czy realizacji artystycznych.

Wed³ug W. Szewczuka: - wbrew tradycyjnemu pojmowaniu twórczo¶ci nie jest ona wy³±cznym przywilejem artystów i uczonych, lecz mo¿e mieæ miejsce w ka¿dej sferze ludzkiej aktywno¶ci, a wiêc w dzia³alno¶ci organizacyjnej, poznawczej, produkcyjnej, wychowawczej, opiekuñczej, us³ugowej, porz±dkowej, sportowej - 12).

Produkt zas³uguj±cy na miano twórczego mo¿e mieæ wed³ug powy¿szego ujêcia dowoln± postaæ i byæ nie tylko dzie³em sztuki, odkryciem czy oryginaln± maszyn±, lecz równie dobrze - projektem organizacyjnym, metod± treningu sportowego, ¿artem itp. 13).

Zupe³nie krañcowy pogl±d reprezentuje K.¯ygulski, który twierdzi, ¿e "ka¿de uczestnictwo kulturalne wymaga swoistego aktu twórczego" 14). W tym sensie twórczo¶ci± jest nie tylko napisanie wiersza, czy jego publiczna recytacja, lecz ka¿de jego warto¶ciowe dla jednostki odczytanie.

Psychologiê twórczo¶ci interesuj± w coraz wiêkszym stopniu tak¿e zachowania oraz wytwory zbli¿one do twórczo¶ci. Do takich godnych szczególnej uwagi zjawisk nale¿± zachowania i produkty okre¶lane mianem oryginalnych, a tak¿e jednostki, które nie wykaza³y siê jeszcze zadowalaj±cym produktem, ale zyska³y wysokie wyniki w testach psychologicznych mierz±cych pewne cechy przypisywane ludziom twórczym.

Ten kierunek zainteresowañ jest podstaw± do rozró¿niania twórczo¶ci dokonanej od potencjalnej. Twórczo¶ci± dokonan± okre¶la siê aktywno¶æ uwieñczon± dzie³em, twórczo¶ci± potencjaln± - zdolno¶ci twórcze, zachowania i produkty okre¶lane mianem oryginalnych.

Pewne hipotezy dotycz±ce zdolno¶ci, które powinny mieæ szczególne znaczenie dla my¶lenia twórczego, sk³oni³y badaczy do poszukiwania zdolno¶ci maj±cych co¶ wspólnego z p³ynno¶ci± i giêtko¶ci± my¶lenia, zdolno¶ci zwi±zanych z ³atwo¶ci± wytwarzania pomys³ów i gotowo¶ci± do zmiany kierunku my¶lenia czy modyfikowania informacji.

Pierwsza, powa¿na analiza czynnikowa nastawiona na weryfikowanie tych hipotez oraz inne, przeprowadzone pó¼niej, wykaza³y istnienie jeszcze jednego czynnika okre¶lanego mianem oryginalno¶æ.

Wydaje siê, ¿e najtrafniej zdolno¶ci zaklasyfikowa³ J.P.Guilford, wed³ug którego do elementarnych zdolno¶ci twórczych nale¿± :

I. W zakresie p³ynno¶ci wytwarzania tre¶ci :

1.p³ynno¶æ s³owna,
2.p³ynno¶æ skojarzeniowa,
3.p³ynno¶æ ekspresyjna,
4.p³ynno¶æ ideacyjna.

II. W zakresie wytwarzania tre¶ci umys³owych:

1.giêtko¶æ spontaniczna semantyczna,
2.giêtko¶æ spontaniczna figuralna,
3.giêtko¶æ adaptacyjna figuralna,
4.giêtko¶æ adaptacyjna symboliczna.
5.oryginalno¶æ 15).

Zajmiemy siê teraz charakterystyk± powy¿szych zdolno¶ci wskazuj±c jednocze¶nie testy u¿ywane do ich pomiarów:

- p³ynno¶æ s³owna - polega na wypowiadaniu lub zapisaniu w wyznaczonym czasie s³ów zaczynaj±cych siê lub koñcz±cych na okre¶lonej literze lub g³osce. W¶ród lepszych testów znajduj± siê: przyrostki, pierwsze i ostatnie litery, rymy.

- p³ynno¶æ skojarzeniowa - jest to zdolno¶æ do p³ynnego operowania ró¿nego rodzaju okre¶leniami i nazwami przedmiotów lub zjawisk. Tê zdolno¶æ bada siê przy pomocy testów : Kontrolowane Skojarzenia, Znajdowanie Przeciwieñstw, Uzupe³nianie Porównañ.

- p³ynno¶æ ekspresyjna - dobieranie odpowiednich s³ów, jak w przypadku p³ynno¶ci skojarzeniowej, ale tutaj chodzi o konstruowanie wypowiedzi z kilku elementów. Do badania tej zdolno¶ci stosuje siê testy: Tworzenia Przedmiotów, w których osoba badana ma u³o¿yæ dwie lub wiêcej prostych form geometrycznych tak, aby utworzy³y przedmiot, którego nazwa jest podana.

- p³ynno¶æ ideacyjna - wytwarzanie pomys³ów umo¿liwiaj±cych wielokierunkowe poszukiwania. Chodzi tu przede wszystkim o podawanie jak najwiêkszej ilo¶ci pomys³ów nowych zastosowañ znanych przedmiotów - liczy siê ilo¶æ. Tê p³ynno¶æ mo¿na badaæ testami: Konsekwencje (oczywiste), Tytu³y historyjek (niepomys³owe), Zastosowanie, tematy, Wypracowanie.

- giêtko¶æ spontaniczna semantyczna - polega na wyszukiwaniu nowych zastosowañ znanych przedmiotów. W odró¿nieniu od p³ynno¶ci ideacyjnej liczy siê, nie ilo¶æ lecz jako¶æ. Najczê¶ciej stosowane testy: Niezwyk³e Zastosowania, Wielokrotne Grupowanie.

- giêtko¶æ spontaniczna figuralna - zdolno¶æ odmiennego spostrzegania tej samej figury. Miar± tej zdolno¶ci jest szybko¶æ przechodzenia od jednego do drugiego sposobu spostrzegania figury. Stosowane testy: Sortowanie Kolorowych Form, Test Podobieñstw Figuralnych.

- giêtko¶æ adaptacyjna figuralna - zdolno¶æ reorganizacji bod¼ców wzrokowych. Chodzi tu o wykrywanie figur z t³a. Wszystkie testy badaj±ce tê zdolno¶æ obejmuj± problemy wymagaj±ce zmiany taktyki w trakcie prób i b³êdów. Nale¿± do nich m.in.: Planowanie Manewrów Lotniczych, Wgl±d, Uk³ad Kropek.

- giêtko¶æ adaptacyjna symboliczna - zdolno¶æ rozwi±zywania ró¿nego rodzaju ³amig³ówek, w których za ka¿dym razem nale¿y stosowaæ inn± regu³ê postêpowania, aby otrzymaæ rozwi±zanie. Do badania tej zdolno¶ci u¿ywa siê testu £amig³ówki z Zapa³kami.

- oryginalno¶æ - zdolno¶æ produkowania takich odpowiedzi, które s± niecodzienne (rzadkie), opieraj± siê na odleg³ych skojarzeniach lub s± dowcipne (w sensie zaskakuj±cej pomys³owo¶ci). Jako miarodajne wymienia siê takie testy jak :
Wytwarzanie Symboli, Konsekwencje Niezwyk³ych zdarzeñ, Tytu³y.


Uwaga :
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl
tel. 600-809-254

W³adys³aw Pitak (pedagog kultury i o¶wiaty, logopeda dypl.)

.
http://www.logopeda.fora.pl/wejdz-i-porozmawiaj,1/wladyslaw-pitak-inteligencja-a-zdolnosci-tworcze,205.html#511

.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Czerwiec 25, 2019, 08:38:43 »

.

W³adys³aw Pitak – autor MUZYKODRAMY - metody i technik muzyczno - dramatycznych

Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliñski aktor, logopeda i muzykoterapeuta - W³adys³aw Pitak, który w drugiej po³owie lat 70-tych XX wieku prowadzi³ badania nad wp³ywem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci szkó³ podstawowych, a zakoñczy³ je w po³owie lat 80-tych w zakresie wp³ywu muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych.

Oto niektóre publikacje na ten temat:

1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeñ u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeñ mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
6.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
8.W. Pitak: Agresja a j±kanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy ³agodzi obyczaje, Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
11.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, , Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
.

https://taniecterapeutyczny.blogspot.com/p/muzykoterapia-aktywna-i-mozliwosci-jej.html#comment-form

http://www.psychoterapia.pun.pl/viewtopic.php?pid=826

.

Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.029 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

federacjagarmanii2023forum ganghs tele osiedlekrolewskie miniyourlife