.
Zdolno¶ci (pojêcie, klasyfikacje, pomiary)
----------------------------------------------
Terminem "twórczo¶æ" zazwyczaj okre¶lano wysi³ki i osi±gniêcia ludzkie w dziedzinieartystycznej i naukowej. W potocznym rozumieniu "twórczo¶æ" - to dzia³alno¶æ nosz±ca cechy oryginalno¶ci, odkrywcza, wnosz±ca co¶ nowego do istniej±cego dorobku, a nawet bêd±ca przejawem ¶ci¶le indywidualnych zdolno¶ci.autor: W³adys³aw Pitak
Psychologia twórczo¶ci dopiero ostatnio zaczê³a siê intensywnie rozwijaæ i wci±¿ jeszcze sk³ada siê g³ównie z drobnych przyczynków, hipotez, a tak¿e eksperymentów wychowawczych o bardzo niejednakowej warto¶ci poznawczej i praktycznej.
W¶ród psychologów, zajmuj±cych siê t± problematyk±, dominuje opinia, ¿e do czynów twórczych zdolny jest ka¿dy, normalny cz³owiek. Dosyæ powszechnie uwa¿a siê tak¿e, ¿e twórczo¶æ to aktywno¶æ przynosz±ca wytwory dot±d nieznane , a zarazem spo³ecznie warto¶ciowe. W ocenie produktu istotne znaczenie przypisuje siê czynnikowi czasu, który sprawia, ¿e spo³eczne oszacowanie wytworu ulega zmianom, przechodz±c czasem od pocz±tkowego uznania przez ró¿ne fazy dewaluacji lub odwrotnie.
Ten uzupe³niaj±cy warunek spe³nia okre¶lenie M.I.Steina 10), zgodnie z którym:
"Twórczo¶æ to proces przynosz±cy nowy wytwór, oceniany w okre¶lonym czasie przez grupê jako trafny lub u¿yteczny".Proces twórczy rozpatruje siê dzi¶ jako szczególny przypadek ogólniejszego i wspólnego wszystkim ludziom procesu rozwi±zywania problemów. Twórczo¶æ i jej wytwory stanowi± continuum, na którego jednym krañcu stoj± dzie³a genialne, na drugim za¶ - samodzielne rozwi±zania problemów o niewielkim znaczeniu. Miêdzy tymi biegunami istnieje bogata gama szczebli po¶rednich 11).
Przymiotnikiem "twórczy" okre¶la siê wiêc jaki¶ produkt spe³niaj±cy szczególne wymagania, jak i proces, który do niego prowadzi, a tak¿e pewne warunki sprzyjaj±ce temu procesowi.
Mówi±c inaczej, problematyka twórczo¶ci obejmuje :
wytwory dzia³alno¶ci ludzkiej, proces twórczy, ze szczególnym uwzglêdnieniem samego aktu tworzenia, który jest kluczem do ogólnej teorii twórczo¶ci, osobê samego twórcy, z pominiêciem procesu tworzenia, ¶rodowisko, w którym odbywa siê proces tworzenia, przy czym chodzi tu o ustalenie zwi±zków miêdzy twórczo¶ci± a warunkami zewnêtrznymi.
W ostatnich latach pojawi³y siê próby nadania terminowi "twórczo¶æ" jeszcze szerszego znaczenia, objêcia nim tak¿e ró¿nych forma uczestnictwa kulturalnego, nie ³±cz±cego siê z powstawaniem nowych dzie³ czy realizacji artystycznych.
Wed³ug W. Szewczuka: - wbrew tradycyjnemu pojmowaniu twórczo¶ci nie jest ona wy³±cznym przywilejem artystów i uczonych, lecz mo¿e mieæ miejsce w ka¿dej sferze ludzkiej aktywno¶ci, a wiêc w dzia³alno¶ci organizacyjnej, poznawczej, produkcyjnej, wychowawczej, opiekuñczej, us³ugowej, porz±dkowej, sportowej - 12).
Produkt zas³uguj±cy na miano twórczego mo¿e mieæ wed³ug powy¿szego ujêcia dowoln± postaæ i byæ nie tylko dzie³em sztuki, odkryciem czy oryginaln± maszyn±, lecz równie dobrze - projektem organizacyjnym, metod± treningu sportowego, ¿artem itp. 13).
Zupe³nie krañcowy pogl±d reprezentuje K.¯ygulski, który twierdzi, ¿e "ka¿de uczestnictwo kulturalne wymaga swoistego aktu twórczego" 14). W tym sensie twórczo¶ci± jest nie tylko napisanie wiersza, czy jego publiczna recytacja, lecz ka¿de jego warto¶ciowe dla jednostki odczytanie.
Psychologiê twórczo¶ci interesuj± w coraz wiêkszym stopniu tak¿e zachowania oraz wytwory zbli¿one do twórczo¶ci. Do takich godnych szczególnej uwagi zjawisk nale¿± zachowania i produkty okre¶lane mianem oryginalnych, a tak¿e jednostki, które nie wykaza³y siê jeszcze zadowalaj±cym produktem, ale zyska³y wysokie wyniki w testach psychologicznych mierz±cych pewne cechy przypisywane ludziom twórczym.
Ten kierunek zainteresowañ jest podstaw± do rozró¿niania twórczo¶ci dokonanej od potencjalnej. Twórczo¶ci± dokonan± okre¶la siê aktywno¶æ uwieñczon± dzie³em, twórczo¶ci± potencjaln± - zdolno¶ci twórcze, zachowania i produkty okre¶lane mianem oryginalnych.
Pewne hipotezy dotycz±ce zdolno¶ci, które powinny mieæ szczególne znaczenie dla my¶lenia twórczego, sk³oni³y badaczy do poszukiwania zdolno¶ci maj±cych co¶ wspólnego z p³ynno¶ci± i giêtko¶ci± my¶lenia, zdolno¶ci zwi±zanych z ³atwo¶ci± wytwarzania pomys³ów i gotowo¶ci± do zmiany kierunku my¶lenia czy modyfikowania informacji.
Pierwsza, powa¿na analiza czynnikowa nastawiona na weryfikowanie tych hipotez oraz inne, przeprowadzone pó¼niej, wykaza³y istnienie jeszcze jednego czynnika okre¶lanego mianem oryginalno¶æ.
Wydaje siê, ¿e najtrafniej zdolno¶ci zaklasyfikowa³ J.P.Guilford, wed³ug którego do elementarnych zdolno¶ci twórczych nale¿± :
I. W zakresie p³ynno¶ci wytwarzania tre¶ci :1.p³ynno¶æ s³owna,
2.p³ynno¶æ skojarzeniowa,
3.p³ynno¶æ ekspresyjna,
4.p³ynno¶æ ideacyjna.
II. W zakresie wytwarzania tre¶ci umys³owych:1.giêtko¶æ spontaniczna semantyczna,
2.giêtko¶æ spontaniczna figuralna,
3.giêtko¶æ adaptacyjna figuralna,
4.giêtko¶æ adaptacyjna symboliczna.
5.oryginalno¶æ 15).
Zajmiemy siê teraz charakterystyk± powy¿szych zdolno¶ci wskazuj±c jednocze¶nie testy u¿ywane do ich pomiarów:
- p³ynno¶æ s³owna - polega na wypowiadaniu lub zapisaniu w wyznaczonym czasie s³ów zaczynaj±cych siê lub koñcz±cych na okre¶lonej literze lub g³osce. W¶ród lepszych testów znajduj± siê: przyrostki, pierwsze i ostatnie litery, rymy.
- p³ynno¶æ skojarzeniowa - jest to zdolno¶æ do p³ynnego operowania ró¿nego rodzaju okre¶leniami i nazwami przedmiotów lub zjawisk. Tê zdolno¶æ bada siê przy pomocy testów : Kontrolowane Skojarzenia, Znajdowanie Przeciwieñstw, Uzupe³nianie Porównañ.
- p³ynno¶æ ekspresyjna - dobieranie odpowiednich s³ów, jak w przypadku p³ynno¶ci skojarzeniowej, ale tutaj chodzi o konstruowanie wypowiedzi z kilku elementów. Do badania tej zdolno¶ci stosuje siê testy: Tworzenia Przedmiotów, w których osoba badana ma u³o¿yæ dwie lub wiêcej prostych form geometrycznych tak, aby utworzy³y przedmiot, którego nazwa jest podana.
- p³ynno¶æ ideacyjna - wytwarzanie pomys³ów umo¿liwiaj±cych wielokierunkowe poszukiwania. Chodzi tu przede wszystkim o podawanie jak najwiêkszej ilo¶ci pomys³ów nowych zastosowañ znanych przedmiotów - liczy siê ilo¶æ. Tê p³ynno¶æ mo¿na badaæ testami: Konsekwencje (oczywiste), Tytu³y historyjek (niepomys³owe), Zastosowanie, tematy, Wypracowanie.
- giêtko¶æ spontaniczna semantyczna - polega na wyszukiwaniu nowych zastosowañ znanych przedmiotów. W odró¿nieniu od p³ynno¶ci ideacyjnej liczy siê, nie ilo¶æ lecz jako¶æ. Najczê¶ciej stosowane testy: Niezwyk³e Zastosowania, Wielokrotne Grupowanie.
- giêtko¶æ spontaniczna figuralna - zdolno¶æ odmiennego spostrzegania tej samej figury. Miar± tej zdolno¶ci jest szybko¶æ przechodzenia od jednego do drugiego sposobu spostrzegania figury. Stosowane testy: Sortowanie Kolorowych Form, Test Podobieñstw Figuralnych.
- giêtko¶æ adaptacyjna figuralna - zdolno¶æ reorganizacji bod¼ców wzrokowych. Chodzi tu o wykrywanie figur z t³a. Wszystkie testy badaj±ce tê zdolno¶æ obejmuj± problemy wymagaj±ce zmiany taktyki w trakcie prób i b³êdów. Nale¿± do nich m.in.: Planowanie Manewrów Lotniczych, Wgl±d, Uk³ad Kropek.
- giêtko¶æ adaptacyjna symboliczna - zdolno¶æ rozwi±zywania ró¿nego rodzaju ³amig³ówek, w których za ka¿dym razem nale¿y stosowaæ inn± regu³ê postêpowania, aby otrzymaæ rozwi±zanie. Do badania tej zdolno¶ci u¿ywa siê testu £amig³ówki z Zapa³kami.
- oryginalno¶æ - zdolno¶æ produkowania takich odpowiedzi, które s± niecodzienne (rzadkie), opieraj± siê na odleg³ych skojarzeniach lub s± dowcipne (w sensie zaskakuj±cej pomys³owo¶ci). Jako miarodajne wymienia siê takie testy jak :
Wytwarzanie Symboli, Konsekwencje Niezwyk³ych zdarzeñ, Tytu³y.
Uwaga :
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem:
biuro@logos.dt.pltel. 600-809-254
W³adys³aw Pitak (pedagog kultury i o¶wiaty, logopeda dypl.)
.
http://www.logopeda.fora.pl/wejdz-i-porozmawiaj,1/wladyslaw-pitak-inteligencja-a-zdolnosci-tworcze,205.html#511.