adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« : Sierpieñ 04, 2010, 18:58:54 » |
|
IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ Autor: W³adys³aw Pitak Najczê¶ciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s± bezpo¶rednie rozmowy z ró¿nymi osobami w rozmaitych sytuacjach. Inaczej rozmawiamy z przygodnym pasa¿erem w poci±gu lub w poczekalni do lekarza, inaczej zachwalamy produkty, jeszcze inaczej negocjujemy warunki postêpowania. Zawsze jednak porozumiewamy siê przy pomocy s³ów i gestów. Zawsze jako¶ wygl±damy i zawsze dzieje siê to w jakim¶ miejscu i okoliczno¶ciach. Najczêstsze b³êdy w komunikowaniu siê ludzi, jak ich unikn±æ - zarówno w warstwie s³ownej, jak te¿ mowy cia³a. Umiejêtno¶æ komunikowania siê na pewno jest sztuk±. Biznesmen, polityk, nauczyciel czy sprzedawca powinni posiadaæ podstawow± wiedzê o procesach komunikowania siê ludzi, znaæ pomocne techniki, metody skutecznej komunikacji oraz chcieæ je zastosowaæ, np. zmieniaj±c swoje z³e nawyki. Najczê¶ciej wydaje nam siê, ¿e porozumiewamy siê z drugim cz³owiekiem tylko przy pomocy s³ów, czyli tzw. zachowañ werbalnych. Wypowiadamy wiêc s³owa zawieraj±ce jakie¶ tre¶ci stosuj±c intonacjê, modulacjê, akcentowanie i wydaje nam siê, ¿e to wystarczy, aby go przekonaæ do naszych racji. Czasami w tej warstwie werbalnej przekazujemy rozmówcy nasz stan emocjonalny, zaanga¿owanie lub jego brak, ukrywaj±c lub podkre¶laj±c nasze pochodzenie i wykszta³cenie. Bardziej wykszta³ceni mówcy skupiaj± uwagê poprzez stosowanie pauz, wyra¼n± artykulacjê i poprawn± dykcjê, gramatyczn± poprawno¶æ, krótkie zdania, u¿ywanie czasowników w stronie czynnej i w czasie tera¼niejszym. Jeszcze bardziej wytrawni oratorzy przemawiaj±c do nas, u¿ywaj± zrozumia³ego s³ownictwa, przyk³adów, porównañ i przeno¶ni, a tak¿e pytañ retorycznych czyli takich, na które nie oczekuj± odpowiedzi. Najdoskonalsi retorzy potrafi± rytmizowaæ swoje wypowiedzi, stosowaæ zmiany w tempie, rytmie i dynamice g³osu. Potrafi± przemawiaæ ¿ywo i ró¿nicowaæ dynamikê g³osu w zale¿no¶ci od wielko¶ci audytorium i charakteru wypowiedzi. Umiej± mówiæ do mikrofonu i zachowaæ siê przed kamer±. Najlepsi, czyli tzw. z³otou¶ci - uczestnicz±c w rozmowie pamiêtaj±, ¿e s³owami wyra¿amy tylko podstawowe tre¶ci; dla czytelnika, s³uchacza czy widza wiêksze znaczenie ma pozawerbalne przekazywanie informacji, czyli mowa cia³a. Prezenterzy i komentatorzy telewizyjni wiedz± o tym, ¿e tre¶æ wypowiedzi stanowi zaledwie kilka procent komunikacji, znacznie bardziej wa¿ne s±: tembr g³osu mówi±cego, ton i modulacja, ale najwa¿niejsza jest mowa cia³a. Tak naprawdê to "s³yszymy " oczami. Tylko 7 % wszystkich informacji, które do nas docieraj±, czerpiemy ze s³ów, 38 % wnioskujemy z tonu g³osu, tempa i dynamiki wypowiedzi, natomiast a¿ 55 % - z mowy cia³a (mimika, gesty, ubiór, zachowanie, okoliczno¶ci ). Dodajmy do tego jeszcze inne zmys³y: dotyk, wêch, smak, gdy¿ one tak¿e bior± udzia³ w postrzeganiu informacji. Mowa cia³a jest prawdziwsza i wa¿niejsza od wypowiadanych s³ów. Swoim wygl±dem, ubiorem, sposobem poruszania siê, zajmowaniem pozycji w przestrzeni informujemy otoczenie, kim jeste¶my lub za kogo chcemy uchodziæ. Niewerbalne komunikaty na ogó³ dotycz± uczuæ, ocen i preferencji, ale przy ich u¿yciu mo¿na wygrywaæ nawet wojny.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #1 : Sierpieñ 04, 2010, 18:59:13 » |
|
Do arsena³u pozawerbalnych sposobów komunikowania siê nale¿±: · wyraz twarzy, mimika - informuj± o stanach emocjonalnych, adekwatnych do tre¶ci, · postawa i ruch cia³a - s³u¿± podkre¶laniu wypowiedzi s³ownej i ujawniaj± nasz stopieñ zaanga¿owania w rozmowê, a tak¿e samopoczucie i stosunek do rozmówcy, · kontakt wzrokowy - patrzenie w oczy rozmówcy czyni nas wiarygodnymi i pomaga w skupianiu jego uwagi na nas i temacie rozmowy, · przestrzeñ miêdzy osobami - odleg³o¶æ ¶wiadczy o sympatii lub niechêci, · kontakt dotykowy - w zachowaniu zgodnym z normami spo³ecznymi - wyra¿a blisko¶æ partnerów, · powierzchowno¶æ, ubiór i fryzura - nios± informacje o naszym statusie, atrakcyjno¶ci i postawie wobec ludzi. W czasie wywiadu, przemówienia czy wystêpu przed kamer±, przez tzw. " kana³ werbalny" przechodz± tylko niezbite fakty. To, co zostaje w naszej pamiêci, przekazywane jest przez "kana³ niewerbalny". Pó³tony, postawy, nastroje i uczucia maj± najwiêkszy wp³yw na powodzenie i skuteczno¶æ wypowiedzi. Wiedz± o tym tak¿e dziennikarze prasowi i dlatego czêsto, zamiast przekazywaæ nam o zdarzeniach informacje, przekazuj± wiadomo¶ci zawieraj±ce komentarze i okre¶lenia modalne, których zadaniem jest nas poruszyæ lub zbulwersowaæ, np. zamiast informacji: Wczoraj, o godz. 20,oo kierowca poloneza potr±ci³ na przej¶ciu mê¿czyznê w wieku ok. 70 lat", mo¿emy otrzymaæ wiadomo¶æ nastêpuj±cej tre¶ci: " Wczoraj, w godzinach wieczornych, pijany kierowca - jad±c niesprawnym polonezem - potr±ci³ na oznakowanym przej¶ciu dla pieszych chorego staruszka ". Jednym z najczê¶ciej pope³nianych b³êdów - przy stosowaniu mowy cia³a - jest opieranie siê na pojedynczych gestach. Mowa cia³a ma tak¿e swoj± gramatykê, interpunkcjê, w³asny oddech, rytm i dynamikê. Dobry mówca umie dopasowaæ do wypowiedzi s³ownej swoje gesty. Niektórzy opracowuj± - nawet do prostego przemówienia - ca³± " choreografiê gestów ". Ogl±da³em kiedy¶ w telewizji, a pó¼niej na deskach scenicznych miêdzynarodowe popisy artystów estradowych, których zadaniem by³o przedstawiæ ten sam tekst pos³uguj±c siê przede wszystkim mow± cia³a. Wystêpuj±cy arty¶ci potwierdzili, ¿e gesty s± wspólnym jêzykiem ¶wiata. Wszêdzie tak samo wyra¿a siê rado¶æ, w¶ciek³o¶æ i smutek, zainteresowanie, strach i zaskoczenie, a nawet z³o¶æ, wstrêt, pogardê i wstyd. Przy pomocy ca³ego cia³a p³aczemy i u¶miechamy siê. Ale im wy¿ej stoimy w hierarchii w³adzy tym oszczêdniejsze s± nasze gesty. Im starsi jeste¶my, tym bardziej hamujemy mowê naszego cia³a. Tak wiêc w³adza i wiek redukuj± nasze gesty - mowê cia³a. Przy wszystkich niezaprzeczalnych zaletach nowoczesnych mediów, podstawowa komunikacja ludzi miêdzy sob± pozostaje jednak ci±gle sposobem najwa¿niejszym i najbardziej ró¿norodnym. Bill Gates powiedzia³,¿e nawet " internet stworzony jest pod s³owo mówione". Mo¿na zadaæ sobie pytanie, czy mo¿liwa jest sytuacja, w której nie zachodzi komunikowanie siê osób miêdzy sob±? My¶lê, ¿e jest to niemo¿liwe, gdy¿ w kontakcie ze ¶wiatem - celowo czy mimowolnie, werbalnie czy niewerbalnie - zawsze wysy³amy jakie¶ znaki. Nawet ¶wiadoma odmowa komunikacji, np. odpychaj±ce milczenie lub ignorowanie kogo¶ jest informacja co¶ oznaczaj±c±.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #2 : Sierpieñ 04, 2010, 18:59:35 » |
|
Badacze jêzyka uwa¿aj±, ¿e ka¿da wypowied¼ mo¿e przebiegaæ na czterech poziomach: · informacja - Chodzi o sformu³owan± wypowied¼ dot. np. stanu rzeczy, np.: "Jestem zadowolony" · apel - Za informacj± mo¿e ukrywaæ siê pro¶ba lub wezwanie, np. "Ma³y Tomek jest chory na bia³aczkê?" · wyznanie - Fakt zaistnienia choroby mo¿e ukrywaæ wypowied¼ o stanie duszy, np. "S±dzê, ¿e stawiaj± mi za du¿e wymagania". · chêæ kontaktu - Za pomoc± wypowiedzi chcieliby¶my uprzytomniæ sobie reakcjê innych lub j± wywo³aæ, np. "Czujê siê chory, ale nie wiem, jak to powiedzieæ szefowi". Wymienione poziomy jêzyka mieszcz± siê w komunikatach odnosz±cych siê do codziennych sytuacji. Wa¿ne jest wiêc, aby¶my czê¶ciej zadawali sobie pytanie: co naprawdê ma na uwadze cz³owiek, komunikuj±c nam pewne kwestie? U¶wiadomienie sobie tych poziomów jêzyka mo¿e pomóc nam w wyostrzeniu naszego oka i ucha.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #3 : Sierpieñ 04, 2010, 18:59:51 » |
|
Jakie s± wiêc warunki skutecznej mowy? My¶lê, ¿e ka¿dy bez trudu potrafi przytoczyæ negatywne przyk³ady wyst±pieñ i okre¶li, jak nie nale¿y przemawiaæ. Aby wyst±pienie dotar³o i pozyska³o uwagê s³uchaczy musz± byæ spe³nione konkretne warunki. S± to trzy w³a¶ciwo¶ci podstawowe: 1. Zrozumiale sformu³owany komunikat. Dobrze przygotowana mowa umo¿liwia s³uchaczowi zrozumienie tre¶ci bez wiêkszych problemów. Uwaga ta mo¿e wydaæ siê oczywista, ale warto podkre¶liæ j± wobec faktu, ¿e czêsto mówca mówi "obok" s³uchaczy lub "ponad ich g³owami". Jest to sytuacja, której boja siê zarówno aktorzy jak i muzycy: parali¿uj±ce milczenie, brak jakiejkolwiek reakcji. Z drugiej strony rampy, sceny czy mównicy siedz± ludzie, którym tak¿e nie sprawia przyjemno¶ci s³uchanie kogo¶, kto mówi jakby ¿u³ watê, ze spuszczonymi oczami, albo zawieszonymi gdzie¶ pod sufitem, ze skrzy¿owanymi ramionami i opuszczon± brod±. Mówi±cy musi umieæ i chcieæ "postawiæ siê" w sytuacji s³uchaczy, wyobraziæ sobie, jakie mog± byæ ich zdolno¶ci w zakresie my¶lenia i mówienia, ich oczekiwania, przewidzieæ ich ewentualne reakcje. 2. Zdolno¶æ przekonywania Ka¿dy cz³owiek pos³uguj±c siê jêzykiem, u¿ywa go czêsto w celach perswazyjnych, w jak najszerszym tego s³owa zakresie. Skuteczna perswazja to jedno z fundamentalnych za³o¿eñ retoryki. Sztuk± jest takie u³o¿enie mowy, by s³uchacze sami przekonali siê do s³uszno¶ci argumentów i przyjêli je za w³asne. Przygotowuj±c mowê, nale¿a³oby przewidzieæ, jakie jej tre¶ci mog± wzbudzaæ najwiêksze kontrowersje czy wrêcz opór s³uchaczy i jak te tre¶ci przekazaæ, by mimo wszystko "zapanowaæ" nad tematem, jakie dobraæ argumenty, by dotrzeæ do s³uchaczy. 3. Naturalna pewno¶æ mówcy podczas wyst±pienia. Wyst±pienia niektórych mówców cechuj± takie zachowania jak nerwowe chrz±kanie, j±kanie, zacinanie i towarzysz±ca temu nadmierna gestykulacja. Zachowania takie s± odbierane jako niepewno¶æ i zdenerwowanie mówcy i mog± odwróciæ uwagê s³uchaczy od przekazywanego komunikatu. Niepewny mówca podwa¿a wiarygodno¶æ swoich racji. Ogarniêty panik± nie jest w stanie skupiæ siê na swoich my¶lach ani na ich rzeczowym przedstawieniu. Naturalna pewno¶æ mówcy jest zazwyczaj wyrazem pozytywnych uczuæ wzglêdem samego siebie i wywiera na s³uchaczach dobre wra¿enie. Je¿eli wiêc przed publiczno¶ci± czujemy siê niepewnie to oznacza, ¿e nasza samoocena spada. Powinni¶my tak¿e interpretowaæ samoocenê naszego partnera lub widzów i odpowiednio siê do niej dostosowaæ. Powinni¶my wyra¿aæ jêzykiem ca³ego cia³a nasz± samoocenê wobec rozmówcy. Jakie zachowania ¶wiadcz± o wysokiej samoocenie? Wyprostowane cia³o, rozlu¼nione ramiona, spokojne ruchy. Tak¿e rêce i nogi s± spokojne. G³os wyra¼ny i jasny, sta³y kontakt wzrokowy, równowaga cia³a podczas stania i siedzenia. Jak ujawnia siê niska samoocena? Ruchy nerwowe, rêce i stopy niespokojne, bezmy¶lne bawienia siê rêkami i w okolicy twarzy, g³os niski i niewyra¼ny, nerwowe i nierówne oddychanie, b³±dz±cy wzrok, albo patrzenie w pod³ogê, przewracanie oczami, brak równowagi cia³a podczas stania i siedzenia. Siedzenie na brze¿ku krzes³a. Zajmowanie miejsca w k±cie, albo blisko drzwi wyj¶ciowych.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #4 : Sierpieñ 04, 2010, 19:00:06 » |
|
Te trzy warunki podstawowe: zrozumiale sformu³owany komunikat, zdolno¶æ przekonywania i naturalna pewno¶æ wyst±pienia s± warunkami koniecznymi ka¿dej udanej i skutecznej mowy. Spe³nienie tych warunków wymaga umiejêtno¶ci, osi±gniêcie tych umiejêtno¶ci wymaga æwiczeñ, wyostrzonej uwagi i ¶wiadomo¶ci mówcy, który musi stale trenowaæ i poddawaæ kontroli. Trzeba bowiem koniecznie u¶wiadomiæ sobie w³asne mo¿liwe braki w odniesieniu do tych umiejêtno¶ci i cierpliwie, ale uparcie nad nimi pracowaæ. W³adys³aw Pitak - logopeda medialny
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #5 : Sierpieñ 04, 2010, 19:01:30 » |
|
wiêcej mówisz, tym mniej rozmawiasz IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ. Autor: W³adys³aw Pitak. Najczê¶ciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s± bezpo¶rednie rozmowy z ... www.logopeda.warszawa.pl/teksty_dykcja/wiecej_mowisz.htm
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #6 : Sierpieñ 04, 2010, 19:01:50 » |
|
Towarzystwo Terapii i Kszta³cenia Mowy LOGOS IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ Najczê¶ciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s± bezpo¶rednie rozmowy z ró¿nymi osobami w rozmaitych ... www.logos.dt.pl/orator/index.htm
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #7 : Sierpieñ 04, 2010, 19:02:27 » |
|
Teoria atrybucji 23 Lip 2010 ... IM WIÊCEJ MÓWISZ , TYM MNIEJ ROZMAWIASZ. orator.wizytowka.pl. LOGOTERAPIA PRZYWRACANIE SENSU ¯YCIA. logoterapia.wizytowka.pl ... www.polskaprasa.pl/pp4755.html
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adamex
Zaawansowany u¿ytkownik
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomo¶ci: 37
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #8 : Sierpieñ 04, 2010, 19:02:51 » |
|
Æwiczenia dla dzieci autystycznych LOGOS - Im wiêcej mówisz, tym mniej rozmawiasz [Retoryka i PR] [O ... Autor: W³adys³aw Pitak - Koszalin. "Internet z ca³± pewno¶ci± jest nowym forum w ... eduskok.brejk.pl/cwiczenia.dla.dzieci.autystycznych.18.php
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|