Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« : Marzec 04, 2010, 08:51:25 » |
|
Warsztaty dla lektorĂłw ~~~~~~~~~~~~~~~~ kontakt w sprawie szkoleĂą:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Warsztaty dla lektorów, którzy podczas nabo¿eùstw odczytuj¹ S³owo Bo¿e zgromadzi³y w Oœrodku Charytatywnym pw. Anio³ów Stró¿ów w Ko³obrzegu prawie 80 m³odych osób."M³odzi ludzie staj¹cy przy ambonce s¹ wybraùcami, arystokracj¹ poœród wiernych" - mówi W³adys³aw Pitak, logopeda. Od nich zale¿y, jak ludzie zgromadzeni w koœciele bêd¹ odbierali s³owo Bo¿e, jak je zrozumiej¹ i zapamiêtaj¹. Warsztaty prowadzone pod okiem specjalistów obejmuj¹ Ìwiczenia zrozumienia tekstu, poprawnej dykcji i emisji g³osu, a tak¿e podpowiadaj¹, w jaki sposób nawi¹zaÌ kontakt ze s³uchaczem. Jacek Kwiatek z Parsêcka jest jedynym lektorem w swojej parafii. Tê funkcjê pe³ni od 6 lat. "Oddaliœmy Bogu na s³u¿bê swoje cia³o i swoje usta, nale¿y wiedzieÌ, jak s³u¿yÌ coraz doskonalej. Dlatego ju¿ po raz drugi jestem na takich warsztatach". Dla uczestników szkolenia Pismo Œwiête jest nie tylko ksiêg¹, z której czytaj¹ podczas zgromadzenia, ale przede wszystkim jest ich w³asn¹ ksi¹¿k¹, z któr¹ s¹ zaprzyjaŸnieni. "W Biblii s¹ zawarte odpowiedzi na wszystkie pytania, dlatego codziennie po ni¹ siêgam " wyznaje Kasia Baran, która jest lektork¹ w koœciele pw. Œw. Jadwigi w Bia³ogardzie. Autor ks. Dariusz Jaœlarz GoœÌ Niedzielny http://www.mlodzi.koszalin.opoka.org.pl/modules/news/article.php?storyid=294.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #1 : Marzec 04, 2010, 08:52:13 » |
|
 Zasady przygotowania i odczytywania lekcji (czytaù mszalnych) przez lektora Przedstawiamy Wam zasady i praktyczne porady dla lektorów, odczytuj¹cych czytania mszalne w zgromadzeniu liturgicznym. Ta zaszczytna pos³uga i funkcja winna byÌ wykonywana z godnoœci¹ i stosownym przygotowaniem, nad którym powinien czuwaÌ parafialny opiekun ministrantów, a tak¿e dekanalny duszpasterz ministrantów, odpowiedzialny za organizacjê i przebieg kursu lektorskiego. REGU£A I - lektor wybrany z Ludu Bo¿egoCzytanie S³owa Bo¿ego i g³oœne odmawianie modlitw podczas liturgii, jest jedn¹ z wielu pos³ug i funkcji liturgicznych, jakie powierza siê wiernym i dziêki którym ¿yje wspólnota wierz¹cych. WieloœÌ pos³ug i funkcji, które wraz z Soborem Watykaùskim II zosta³y na nowo odkryte i uznane za wa¿ne, jest wielkim bogactwem Koœcio³a. One bowiem objawiaj¹ Koœció³, ukazuj¹ jego hierarchiczn¹ i spo³eczn¹ naturê. Nasze ró¿norodne uzdolnienia i talenty, tak¿e we mszy œw. s³u¿¹ budowaniu wspólnoty: gotowoœÌ otwarcia siê na Ducha Bo¿ego, mówienie w Duchu Bo¿ym, uzdolnienia artystyczne, umuzykalnienie, dobra dykcja, gesty i postawy. REGU£A II - zrozumienie podstaw¹ owocnego przekazuTego, czego sami nie zrozumieliœmy, nie mo¿na odczytywaÌ innym. Dlatego do czytania wyznaczonego tekstu, trzeba siê w domu gruntownie przygotowaÌ. Dobrze odczytywaÌ dany tekst mo¿na jedynie wtedy, gdy odczytuj¹cy rozumie go tak dobrze, jak gdyby sam by³ jego autorem. Zrozumienie tekstu nie dokonuje siê jednak automatycznie, bez zastanowienia siê i przemyœlenia. Do tego zaœ potrzebny jest czas. Dlatego na przygotowanie czytania, na poprawne jego zrozumienie trzeba bezwarunkowo umieÌ poœwiêciÌ czas. Jest to niezbêdny warunek, a¿eby w³aœciwie przeczytaÌ widziany pierwszy raz tekst. Lekcewa¿ymy s³owo Bo¿e i ludzi, którzy nas s³uchaj¹, jeœli spodziewamy siê, ¿e potrafimy to s³owo odczytywaÌ bez uprzedniego przygotowania. W jaki sposób mo¿e dotrzeÌ do ludzkich serc nasze s³owo, skoro sami czytamy je bez zrozumienia? Powinniœmy wiêc ju¿ w przeddzieù s³u¿by liturgicznej g³oœno odczytaÌ wyznaczony tekst.  trener W³adys³aw Pitak (pierwszy od prawej) z uczestnikami kursu lektorskiego w Ko³obrzegu [size=16]kontakt w sprawie szkoleù:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b] .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #2 : Marzec 04, 2010, 08:52:37 » |
|
. REGU£A III - czytaÌ na g³osTen, kto tylko po cichu, pobie¿nie oczyma przeczyta³ to, co chcia³ przygotowaÌ, z pewnoœci¹ zawiedzie w koœciele. Dopiero wówczas, gdy czyta siê g³oœno, zauwa¿yÌ mo¿na ukryte bogactwo tekstu biblijnego - jego piêkno i moc. Czytanie po cichu albo tylko wodzenie oczyma po tekœcie, nie jest przygotowaniem wystarczaj¹cym, lecz Ìwiczeniem swego wzroku i umys³u. Jedynie g³oœne czytanie pozwala zgraÌ wzrok, mózg, g³os, jêzyk i oddech. Czytaj¹c po cichu nie Ìwiczymy w ogóle naszej artykulacji czyli wymowy. Wydaje siê, ¿e ciche czytanie jako Ìwiczenie proklamacji S³owa Bo¿ego, jest pozbawione wartoœci. Ten, kto pragnie dobrze czytaÌ, musi byÌ sercem przy s³uchaczach, podczas gdy jego oczy œledz¹ tekst zapisany na papierze. Potrzebny jest wzgl¹d, uwaga zwrócona na s³uchaczy, odczuwanie razem z nimi i zdolnoœÌ nawi¹zywania z nimi kontaktu wzrokowego. Integraln¹ cech¹ czytania jest wczuwanie siê w s³uchaczy. CzytaÌ coœ komuœ - znaczy po prostu udzielaÌ siê, dzieliÌ siê czymœ ze s³uchaczami. REGU£A IV - podzia³ tekstu na czêœciPrzygotowanie tekstu biblijnego do odczytania rozpoczyna siê od podzielenia go na pewne czêœci. W ten sposób uzyskujemy dobr¹ orientacjê i pewnoœÌ, ¿e w³aœciwie go zrozumieliœmy. Znajdujemy tzw. sens logiczny. Po pierwszym g³oœnym odczytaniu tekstu biblijnego, nale¿y podzieliÌ go na czêœci, wed³ug treœci i sensu. Z kolei ka¿da z tych czêœci wymaga osobnego podzia³u na mniejsze jednostki, którymi s¹ zwykle poszczególne zdania. Ka¿de z nich zawiera zazwyczaj jak¹œ jedn¹ samodzieln¹ myœl czy obraz, choÌ czasem mo¿e byÌ ich wiêcej. Podzia³ taki pozwala lektorowi uchwyciÌ sens logiczny danego tekstu i w³aœciwie zaprezentowaÌ go s³uchaczom. REGU£A V - znaki przystankowe, pauzyW czytaniach wystêpuj¹ stosowne znaki przystankowe: dwukropki, kropki, przecinki, œredniki, myœlniki itd. Nale¿y je zaznaczyÌ podczas czytania, czyni¹c odpowiednio d³ug¹ przerwê (pauzê). W czytaniu odgrywaj¹ one bardzo wa¿n¹ rolê. Pauzy to okresy krótszego lub d³u¿szego milczenia w czasie czytania. Celem ich jest oddzielenie poszczególnych czêœci tekstu, aby s³uchaczowi u³atwiÌ zrozumienie sensu ca³oœci. Przez b³êdne stosowanie przerw, sens mo¿e ulec zmianie (np. "Czytanie z Listu œw. Paw³a (pauza) Aposto³a do Efezjan" - s³uchacz mo¿e odnieœÌ wra¿enie, jakoby œw. Pawe³ by³ Aposto³em pos³anym wy³¹cznie do Efezjan). Po prawid³owo stosowanych przerwach poznaje siê, ¿e lektor rozumie to, co czyta. Bez zrozumienia treœci mo¿na wprawdzie wyraŸnie czytaÌ, ale nie mo¿na robiÌ prawid³owych pauz. Przerwy wymagane s¹ ponadto ze wzglêdu na, potrzebê oddechu: Lektor potrzebuje przerw, aby uzupe³niÌ powietrze do dalszego czytania. Lektor powinien przy ka¿dej okazji nabieraÌ powietrze, w przeciwnym bowiem razie bêdzie odczuwa³ zmêczenie lub, gdy mu zabraknie powietrza, zrobi niespodziewanie przerwê w zupe³nie nieoczekiwanym miejscu. Tak jak dla lektora, przerwy potrzebne s¹ równie¿ dla s³uchaczy. S³uchacz nie mo¿e byÌ zalany potokiem s³ów, gdy¿ nie zrozumie wtedy prawid³owo czytanego tekstu.  Ks. Andrzej Zaniewski w roli kantora i akompaniatora [size=16]kontakt w sprawie szkoleù:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b] .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #3 : Marzec 04, 2010, 08:52:59 » |
|
. Rodzaje przerw: Akapit - jest to zakoùczenie zdania kropk¹ i rozpoczêcie nastêpnego od nowej linijki. Oznacza to nowy rozdzia³ lub now¹ myœl. Jest to najd³u¿sza przerwa stosowana w czasie czytania. Trwa ona na okres liczenia do trzech (zaznacza siê j¹ w przygotowywanym tekœcie jako ///) - jest to tzw. przerwa a linea. W tym czasie lektor nabiera powietrza, przygotowuje siê do nastêpnej czêœci i kontaktuje siê wzrokiem ze s³uchaczami. Podobnie przerwê "na trzy" stosujemy: - po s³owach rozpoczynaj¹cych lekcjê, np. "Czytanie z ksiêgi Jozuego" - po ostatniej kropce czytania, a przed s³owami: "Oto S³owo Bo¿e" Kropka - jest to nieco krótsza przerwa, odpowiadaj¹ca liczeniu do dwóch (//). Œrednik - to taka sama przerwa jak kropka. Przecinek - to najkrótsza przerwa, liczona do jednego (/) czyli tylko tyle, aby uzupe³niÌ powietrze i rozdzieliÌ poszczególne myœli dla ich lepszego zrozumienia. Przecinek nie jest jednoznaczeniowym (zawsze takim samym) znakiem przystankowym. Niekiedy trzeba go przeczytaÌ szybko, jakby przeoczyÌ, a czasami nale¿y go potraktowaÌ tak powa¿nie, jak kropkê albo œrednik. Czynimy wówczas przerwê "na raz". Podobn¹ przerwê stosujemy po kropce. Nawias - zawiera s³owo lub zdanie wyjaœniaj¹ce. Jest to przerwa liczona na jeden (/). Dwukropek i cudzys³owie - ta pauza nie jest dok³adnie okreœlona. Najczêœciej jest równa kropce, czyli liczy siê j¹ do dwóch (//). Pytajnik i wykrzyknik - wymaga przerwy jak przy kropce (/), ale jeœli chcemy wywo³aÌ pewne zaciekawienie lub napiêcie u s³uchaczy, mo¿na zrobiÌ przerwê nieco d³u¿sz¹. Pytajnik nale¿y zaznaczyÌ antykadencj¹ (wzniesieniem tonu), zaœ wykrzyknik - podniesieniem g³osu (natê¿enie). Przerwy wtr¹cone - robimy je w miejscach, gdzie ma ¿adnego znaku interpunkcyjnego. S³u¿¹ one pe³niejszemu zrozumieniu zdania. - Po podmiocie zdania g³ównego - np. "Bóg /jest Stwórc¹ nieba... " - Przy opuszczeniach - np. " Cia³o nale¿y do ziemi, dusza / Bogu. " - Przy ³¹cznikach jak "i," "albo", "bo" - np. " To / albo owo " Bez tych dodatkowych przerw lektor nie jest w stanie przekazaÌ treœci oraz utrzymaÌ w³aœciwego tempa. Przerwy tego typu s¹ krótkie. Ich miejsce wyznacza lektor sam znajdzie je tym ³atwiej, im lepiej zrozumie treœÌ czytanego tekstu. np. "Zbuntowa³ siê na pustyni Izrael, naród wybrany... ". Po s³owie "pustynia" nale¿y zrobiÌ krótk¹ przerwê, w przeciwnym bowiem razie mo¿na by³oby zrozumieÌ zdanie tak, ¿e chodzi o pustyniê o nazwie Izrael. O przerwie nie zawsze wiêc decyduje kropka czy inny znak pisarski, ale przede wszystkim sens zdania. B³êdem jest, jeœli lektor robi za ma³o przerw, robi przerwy w nieodpowiednim miejscu lub nie stosuje siê do odpowiedniej d³ugoœci przerw. REGU£A VI - akcentZnalezienie w³aœciwego akcentu nie jest spraw¹ szczêœcia, lecz przede wszystkim kwesti¹ w³aœciwego przygotowania. Przewa¿nie akcentuje siê zbyt wiele wyrazów, gdy tymczasem w ka¿dej czêœci zdania, która posiada swój w³asny sens, wolno zaakcentowaÌ mocniej tylko jeden wyraz (s³owo). Podczas czytania s³owo zawieraj¹ce istotn¹ myœl, posiadaj¹ce najwiêksze znaczenie, powinno byÌ zaakcentowane, czyli odpowiednio podkreœlone. Istniej¹ trzy rodzaje akcentacji wyrazu: - akcent iloczasowy - polega na wyd³u¿eniu wypowiadanego s³owa w czasie, - akcent toniczny - polega na podniesieniu tonu przy czytaniu wyrazu akcentowanego - akcent dynamiczny - polega na zdynamizowaniu, przeczytaniu g³oœniej danego wyrazu akcentowanego, Wyraz podkreœlony nadaje zdaniu jednoznaczny sens, warunkuje poprawne odczytanie intencji autora tekstu oraz w³aœciwe przyjêcie treœci przez s³uchaczy. Gdy akcentuje siê w zdaniu zbyt wiele s³ów, wówczas trudno siê zorientowaÌ, co w zdaniu jest najwa¿niejsze. Uzyskujemy zjawisko patosu. Z kolei gdy nie akcentujemy ¿adnego wyrazu - grozi nam monotonia. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #4 : Marzec 04, 2010, 08:53:26 » |
|
. Akcent gramatycznyW jĂŞzyku polskim polega na wyró¿nieniu jednej z sylab wyrazu przez wymĂłwienie jej silniej, z naciskiem. W jĂŞzyku polskim akcent gramatyczny jest staÂły i przypada na przedostatniÂą sylabĂŞ w wyrazie wielosylabowym (akcent paroksytoniczny). Np. Obrazek, mebloÂścianka, autostrada. Jednak od tej zasady sÂą wyjÂątki: TrzeciÂą sylabĂŞ od koĂąca akcentuje siĂŞ: - w wyrazach obcego pochodzenia zakoĂączonych na: -ika, -yka – np. lo-gi-ka, po-li-ty-ka, ma-te-ma-ty-ka, fi-zy-ka. -ik, -yk w liczbie mnogiej - np. laik - la-i-cy, fizyk - fi-zy-cy, plastyk - pla-st-ycy. - przy wyrazach zakoĂączonych czÂąstkÂą: -kroĂŚ, -set. Np. o-siem-set, ty-siÂąc-kroĂŚ. -Âśmy, -Âście - akcentuje siĂŞ trzeciÂą sylabĂŞ od koĂąca. Np. by-li-Âśmy, czy-ta-li-Âśmy, cho-dzi-li-Âśmy, sta-li-Âście, spa-li-Âście. Na czwartÂą sylabĂŞ od koĂąca akcent pada w wyrazach: - zakoĂączonych na: -libyÂśmy, -ÂłybyÂśmy Np. na-kar-mi-Âły-by-Âśmy, mĂł-wi-li-by-Âśmy, cho-dzi-li-by-Âśmy. - przy wyrazach zÂłoÂżonych z czÂąstek arcy-, eks-, wice- i rzeczownikĂłw jednosylabowych akcent przypada na ostatniÂą sylabĂŞ wyrazu. Np. ar-cy-leĂą, wi-ce-krĂłl, eks-mistrz. - przy wyrazach pochodzÂących z jĂŞzykĂłw biblijnych akcentuje siĂŞ inaczej niektĂłre sÂłowa. Np. Je-ro-zo-lima, A-bra-ham, I-za-ak.  na pierwszym planie trener WÂładysÂław Pitak, za nim uczestnicy warsztatĂłw lektorskich w KoÂłobrzegu Akcent logiczny W kaÂżdym zdaniu spotykamy siĂŞ z ró¿nymi jego czĂŞÂściami, np. podmiot, orzeczenie, dopeÂłnienie itp. Te elementy w ró¿nych zdaniach majÂą ró¿nÂą wartoœÌ znaczeniowÂą. W kaÂżdym bowiem zdaniu tkwi jakaÂś myÂśl, idea, sens, ktĂłry moÂże byĂŚ wyraÂżony przez te ró¿ne czĂŞÂści zdania. To sÂłowo, czy sÂłowa, ktĂłre wyraÂżajÂą istotnÂą myÂśl, winny byĂŚ wyodrĂŞbnione, czyli zaakcentowane. To zaakcentowanie g³ównej myÂśli (sensu) danego zdania, nazywamy wÂłaÂśnie akcentem logicznym. Akcent ten moÂżemy wykonaĂŚ podobnie jak w przypadku akcentu wyrazowego, przez: - Wzmocnienie siÂły gÂłosu (akcent dynamiczny) - ZmianĂŞ wysokoÂści tonu akcent toniczny - WydÂłuÂżenie sÂłowa akcent iloczasowy - a takÂże przez przerwĂŞ przed i po danym sÂłowie Zadaniem lektora jest znalezienie w zdaniu tego wyrazu, ktĂłry decyduje o sensie i odpowiednie gÂłosowo wyodrĂŞbnienie. PrawidÂłowy akcent logiczny warunkuje poprawne odczytanie intencji autora oraz wÂłaÂściwe przyjĂŞcie treÂści przez sÂłuchaczy. Akcent poÂłoÂżony na niewÂłaÂściwym sÂłowie znieksztaÂłca sens zdania. Np. "JesteÂśmy dzieĂŚmi Boga" - tak akcentujemy fakt dokonany, ktĂłry miaÂł miejsce w czasie chrztu. Np. "JesteÂśmy dzieĂŚmi Boga" - tak wyraÂżamy nasze dzieciĂŞctwo BoÂże. Np. "JesteÂśmy dzieĂŚmi Boga" - tak wyraÂżamy przynaleÂżnoœÌ do Boga, a nie do kogoÂś innego. B³êdem jest zaniedbywanie akcentĂłw logicznych lub tworzenie ich zbyt czĂŞsto w jednym zdaniu. Znalezienie poprawnego akcentu logicznego nie jest sprawÂą szczĂŞÂścia, ale wÂłaÂściwego przygotowania. Najlepiej po pierwszym przeczytaniu zdania zamkn¹Ì tekst i oddaĂŚ sens zdania wÂłasnymi sÂłowami. NastĂŞpnie przeczytaĂŚ tekst z takim akcentem, jaki byÂł przy swobodnym mĂłwieniu.  .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #5 : Marzec 04, 2010, 08:53:55 » |
|
REGUÂŁA VII - akcent przeczeĂąAkcent bardzo rzadko leÂży na przymiotnikach, przeczeniach i na koĂącu zdania. NaleÂży unikaĂŚ akcentowania przeczeĂą: Âżaden, nie itp., poniewaÂż partykuÂła przeczÂąca sama w sobie jest mocna i przez sÂłuchacza wystarczajÂąco zauwaÂżalna. Akcent pada najczĂŞÂściej na rzeczowniki i czasowniki. Z kolei w modlitwie powszechnej naleÂży unikaĂŚ takÂże nu¿¹cego akcentowania czasownikĂłw. REGUÂŁA VIII - dykcja, trudnoÂści wymowyW jĂŞzyku polskim sÂą sÂłowa Âłatwe do wymowy i z nimi lektor nie ma wiĂŞkszych trudnoÂści. SÂą jednak teÂż sÂłowa trudne. Lektor winien wczeÂśniej zaznajomiĂŚ siĂŞ z ich znaczeniem a nade wszystko z prawidÂłowÂą wymowÂą, przyjĂŞtÂą w jĂŞzyku polskim, by w czasie czytania nie "zaci¹Ì" siĂŞ na jakimÂś trudnym do wymĂłwienia wyrazie. Ăwiczenia dykcji polegajÂą na gimnastyce ruchomych czĂŞÂści aparatu wymowy (jĂŞzyk, usta, policzki) i szybkim wypowiadaniu trudnych zÂłoÂżeĂą gÂłoskowych. REGUÂŁA IX - melodyka, intonacjaPodczas czytania musi byĂŚ zachowana takÂże melodyka zdania. Razem z akcentem i odpowiednim tempem, nadaje ona czytanym zdaniom koloryt i dÂźwiĂŞk (wÂłaÂściwe brzmienie). KaÂżde zdanie zawiera w sobie swoistÂą melodiĂŞ. Dostrzega siĂŞ to przede wszystkim wtedy, kiedy pragniemy coÂś mocniej zaakcentowaĂŚ. Melodia wypowiadanego zdania jest sposobem akcentowania, podkreÂślania tego, co najistotniejsze, pozwala mĂłwcy przekazaĂŚ wÂłaÂściwy sens tekstu. SÂłowo akcentowane w zdaniu prawie zawsze wymawiamy nie tylko nieco gÂłoÂśniej, lecz takÂże trochĂŞ wyÂżej, wzglĂŞdnie niÂżej niÂż pozostaÂłe. Melodia (intonacja) nadaje zdaniu jednoznaczny i wyraÂźny sens. Melodia jest nadto Âśrodkiem ³¹czÂącym i porzÂądkujÂącym poszczegĂłlne czĂŞÂści zdania. Lektor ma panowaĂŚ nad falÂą intonacyjnÂą swego gÂłosu. Jest to waÂżne w zdaniach rozwiniĂŞtych. Zwykle w pierwszej poÂłowie zdania gÂłos siĂŞ podnosi (tzw. antykadencja) - wywoÂłujemy przez to napiĂŞcie, zaÂś w drugiej zniÂżamy gÂłos, rozÂładowujÂąc tym samym napiĂŞcie (kadencja). MoÂżemy z tego wyciÂągn¹Ì nastĂŞpujÂący wniosek: kto podczas zgromadzenia liturgicznego odczytuje teksty monotonnie, czyli na jednym tonie, pozbawiajÂąc tym samym zdania melodii, ten niszczy albo zakrywa sens tekstu. W ten sposĂłb utrudnia sÂłuchanie w skupieniu lub odbycie wspĂłlnej modlitwy. NaleÂży czytaĂŚ w sposĂłb naturalny, czyli tak, jak siĂŞ mĂłwi, z naturalnÂą zmianÂą melodyki gÂłosu. Im bardziej ró¿norodna jest fala intonacyjna, tym bogatsza i plastyczniejsza jest nasza mowa. [size=16]kontakt w sprawie szkoleĂą:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b] @@@@@@@@@@@@@@@@@@@ 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #6 : Marzec 04, 2010, 08:54:26 » |
|
Modulacja gÂłosu Czytanie brzmi naturalnie, jeÂśli lektor moduluje gÂłos. Modulacja polega na zmianie wysokoÂści tonu. GÂłos ludzki rozbrzmiewa w szerokiej skali i obejmuje w mowie przynajmniej jednÂą oktawĂŞ. Im fala intonacyjna jest ró¿norodniejsza, tym mowa jest bogatsza, plastyczna i lepiej wyraÂża myÂśl oraz stany uczuciowe. KaÂżdy czÂłowiek posiada wÂłaÂściwÂą sobie dominantĂŞ tonu, czyli podstawowÂą wysokoœÌ, ktĂłra zaleÂży od anatomicznej budowy narzÂądu gÂłosowego (dÂługoœÌ strun gÂłosowych, ustawienie krtani). Dominanta powinna sÂłuÂżyĂŚ za punkt wyjÂścia wszystkich zmian wysokoÂści - w gĂłrĂŞ i w dó³. NaleÂży wystrzegaĂŚ siĂŞ czytania na jednym tonie, gdyÂż wytwarza to nie przyjemnÂą dla ucha monotoniĂŞ. W modulacji gÂłosu pomagajÂą znaki interpunkcyjne: - Przy kropce ton siĂŞ obniÂża (\/) - Przy przecinku gÂłos lekko podnosi siĂŞ lub zostaje w zawieszeniu (=) (/^) - Przy Âśredniku ton zniÂża siĂŞ, a czasami podnosi siĂŞ (\/) (/^) - Przy nawiasach, cudzysÂłowach i zdaniach wtrÂąconych ton spada lub podwyÂższa siĂŞ, zaleÂżnoÂści od treÂści (\/) (/^) - Przy wykrzykniku ton zniÂża siĂŞ i wzmacnia (\/!) - Przy znaku zapytania gÂłos z reguÂły siĂŞ podnosi (/^) Ăwiczenie: Przeczytaj poniÂższe zdanie, zwracajÂąc uwagĂŞ na odpowiedniÂą intonacjĂŞ. - "Nie pĂłjdziesz (\/!) dziÂś do domu!" (\/!) - rozkaz, wzglĂŞdnie zakaz. - "Nie pĂłjdziesz (/^) dziÂś do domu?" (/^) - pytanie (/^) - "Nie pĂłjdziesz (=) dziÂś do domu." - oznajmienie (\/)  WÂładysÂław Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie w czasie warsztatĂłw lektorskich w KoÂłobrzegu REGUÂŁA X - estetyka wizualna lektoraSÂłucha siĂŞ nie tylko uszami, lecz rĂłwnieÂż oczami. Dlatego lektor wypeÂłniajÂąc swojÂą posÂługĂŞ, winien zwracaĂŚ szczegĂłlnÂą uwagĂŞ na sposĂłb chodzenia, stania, ukÂład rÂąk, styl ubioru oraz na stosunek do samej ksiĂŞgi Pisma Âśw., ktĂłrego sÂłowo bĂŞdzie proklamowaÂł. SÂłucha siĂŞ takÂże oczami. Tym, co wywoÂłuje w nas wraÂżenie, co do nas przenika, jest nie tylko gÂłos mĂłwiÂącego czÂłowieka, lecz takÂże jego wyglÂąd, wyraz twarzy, jego postawa i zachowanie. I gdy coÂś draÂżni nasze oczy, wĂłwczas odbija siĂŞ to bardzo wyraÂźnie na sÂłuchaniu - uszy dobrze nie sÂłuchajÂą. Dzieje siĂŞ tak dlatego, poniewaÂż w pierwszym rzĂŞdzie zastanawiamy siĂŞ, dlaczego czÂłowiek ten wyglÂąda tak osobliwie (dziwnie); dlaczego ma wÂłosy pofarbowane na czerwono i w dodatku postawione na Âżelu, czemu ma kolczyk w uchu albo dlaczego na jego albie widaĂŚ Âślady bÂłota lub czekolady lub co gorsza - szminki... Wcale nie jest sprawÂą drugorzĂŞdnÂą, w jaki sposĂłb przemierzamy drogĂŞ od swojego miejsca do ambony, jak przy niej stajemy, czy niesiemy z szacunkiem i pewnym dostojeĂąstwem lekcjonarz mszalny, z ktĂłrego proklamowane bĂŞdÂą ÂświĂŞte teksty. WypeÂłniajÂąc posÂługĂŞ lektora naleÂży teÂż dbaĂŚ o schludnoœÌ i pewnÂą elegancjĂŞ ubioru, zarĂłwno tego "pod spodem", jak i przede wszystkim - samej alby.  WÂładysÂław Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie w czasie warsztatĂłw lektorskich w KoÂłobrzegu [size=16]kontakt w sprawie szkoleĂą:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #7 : Marzec 04, 2010, 08:54:54 » |
|
REGUÂŁA XI – oddechNasz oddech jest strumieniem, ktĂłry unosi sÂłowa. Spokojny, cichy oddech czyni lektora spokojnym i opanowanym, a to udziela siĂŞ takÂże sÂłuchaczom. Tempo mĂłwienia i pauzy regulujÂą siĂŞ jakby same. Nie wolno rozpoczynaĂŚ odczytywania tekstu zbyt szybko, zanim sÂłuchacze nie zajmÂą pozycji siedzÂącej po zakoĂączonej modlitwie dnia (kolekcie) i dopĂłki nie zapanuje w koÂściele zupeÂłna cisza. Kto nie zachowuje tej zasady i zaczyna czytaĂŚ bez zaczekania na odpowiedniÂą dyspozycjĂŞ wiernych, ten ryzykuje, Âże nie usÂłyszÂą oni poczÂątku tekstu i nie bĂŞdÂą w stanie zrozumieĂŚ caÂłego przesÂłania sÂłowa BoÂżego. Nie moÂżna siĂŞ wĂłwczas dziwiĂŚ, Âże pozostaÂły czas bĂŞdÂą oni spĂŞdzaĂŚ na kaszlaniu i wycieraniu nosa. RozpoczynajÂąc czytanie, naleÂży spokojnie i z naleÂżnym szacunkiem spojrzeĂŚ na sÂłuchaczy i pomyÂśleĂŚ, Âże ci ludzie spragnieni sÂą sÂłowa BoÂżego; lektor zaÂś jest tym, ktĂłry rozdziela im je, jak pokarm. Dopiero wtedy moÂżna rozpocz¹Ì czytanie. OddychaĂŚ naleÂżycie - to oddychaĂŚ powoli, spokojnie i g³êboko. Oddech w czasie czytania jest inny niÂż oddech zwyczajny, tzw. fizjologiczny. Podstawowa ró¿nica polega na tym, iÂż jest on czyniony przez nas Âświadomie. OddychaĂŚ winniÂśmy nie samÂą klatkÂą piersiowÂą lecz przeponÂą (miĂŞsieĂą znajdujÂący siĂŞ w dolej czĂŞÂści jamy brzusznej). Aby czytaĂŚ z zachowaniem naleÂżytego tempa, ze spokojem i bez poÂśpiechu, naleÂży zaczerpn¹Ì g³êboki oddech przed samym rozpoczĂŞciem czytania. REGUÂŁA XII - tempoNiezwykle waÂżne jest tempo czytania. Zasadniczo nie powinno ono przekraczaĂŚ 80 s³ów na minutĂŞ. Bardzo Âłatwo sprawdziĂŚ, czy zachowujemy na ambonie tĂŞ przepisowÂą prĂŞdkoœÌ. Wystarczy znaleŸÌ tekst czytania, majÂący ok. 80 s³ów, i swoim tempem odczytaĂŚ go na gÂłos z zegarkiem w rĂŞku. Spokojne tempo mĂłwienia wraz z odpowiedniÂą dÂługoÂściÂą pauz i dobrÂą wymowÂą, sÂłuÂży zrozumieniu s³ów i zdaĂą przez sÂłuchaczy, pozwala im przyswoiĂŚ sobie ich sens i pobudza pamiĂŞĂŚ do przyjĂŞcia nastĂŞpnych treÂści. Nasza Âśrednia percepcja (odbiĂłr, przyswajanie) nie jest w stanie wychwyciĂŚ i zrozumieĂŚ wiĂŞkszej iloÂści s³ów, niÂż wÂłaÂśnie 80/min. Ponadto, jeÂżeli mĂłwi siĂŞ zbyt szybko, nie uwzglĂŞdniajÂąc pauz, wĂłwczas fale dÂźwiĂŞkowe naszego gÂłosu nakÂładajÂą siĂŞ na fale odgÂłosu, czyli echa, odbijajÂącego siĂŞ od Âścian koÂścioÂła i powstaje w ten sposĂłb zupeÂłnie niezrozumiaÂła i niejasna mieszanina dÂźwiĂŞkĂłw (efekt pogÂłosu, echa). Trzeba zawsze pamiĂŞtaĂŚ o tym, Âże akustyka jest w kaÂżdym koÂściele inna. Im wiĂŞkszy koÂśció³, tym wiĂŞksze naleÂży czyniĂŚ pauzy i tym mniejsze powinno byĂŚ tempo. Dlatego naleÂży mĂłwiĂŚ tak powoli, Âżeby fale dÂźwiĂŞkowe i fale odgÂłosu nie krzyÂżowaÂły siĂŞ i wzajemnie na siebie nie nakÂładaÂły. Pauzy nale¿¹ zatem integralnie do tej czynnoÂści, jakÂą jest czytanie. Im trudniejszy tekst, tym zachowanie przerw jest bardziej potrzebne. Pauzy sÂą rĂłwnieÂż niezbĂŞdne dla samego lektora, bowiem one pozwalajÂą mu podczas wdechu "wyprzedziĂŚ" oczami nastĂŞpne zdanie, jakby "zobaczyĂŚ" jego treœÌ, aby mĂłgÂł je zaraz gÂłoÂśno i z odpowiedniÂą tonacjÂą wypowiedzieĂŚ. WiĂŞkszoœÌ lektorĂłw czyta zbyt szybko, nie zwracajÂąc uwagi na konieczne pauzy. ÂŹrĂłdÂłem tego poÂśpiechu jest zapewne zdenerwowanie, a mĂłwiÂąc dokÂładniej - niewÂłaÂściwe oddychanie. [size=16]kontakt w sprawie szkoleĂą:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #8 : Marzec 04, 2010, 08:55:26 » |
|
REGU£A XIII - kontakt wzrokowyZanim lektor rozpocznie czytanie, postêpuje tak, jak wytrawny dziennikarz telewizyjny - spogl¹da na zgromadzonych s³uchaczy. Natomiast ka¿d¹ now¹ myœl zaczyna od krótkiej przerwy. W ten sposób nawi¹zuje kontakt ze s³uchaczami, którym Bóg s³u¿y, otwieraj¹c ich serca na swoje S³owo. Odczytuj¹c tekst biblijny, nale¿y nawi¹zaÌ ze s³uchaczami kontakt, zbudowaÌ pomost pomiêdzy sob¹ a nimi. Dokonuje siê to nie tyle za poœrednictwem s³ów, ile poprzez spojrzenie. S³uchacze winni w spojrzeniu lektora odczuÌ, ¿e zwraca siê on w³aœnie do nich, obejmuje swoim wzrokiem i sercem wszystkich zgromadzonych w koœciele; nawet tych siedz¹cych w ostatniej ³awce, czy stoj¹cych pod chórem. Nie wystarczy jednak zwyk³e, machinalne, automatyczne zerkniêcie na s³uchaczy, maj¹c przy tym w dodatku spuszczon¹ g³owê (wygl¹da to, jakbyœmy patrzyli "spode ³ba" - taki wzrok komunikuje: "chcê st¹d jak najszybciej zejœÌ; bojê siê was"). Trzeba zwróciÌ siê do nich tak, aby nasze oczy nawzajem siê spotka³y. Tylko wtedy wierni odczuj¹ naprawdê, ¿e lektor pragnie w³aœnie do nich mówiÌ. Zadaj sobie pytanie; dla kogo w³aœciwie czytasz? Kiedy nale¿y nawi¹zaÌ kontakt wzrokowy z wiernymi? Najlepszy do tego momentem s¹ wspomniane w regule V tzw. przerwy a linea (na 1-2-3). Spogl¹danie na s³uchaczy jest wa¿ne nie tylko dla nich samych, lecz tak¿e dla lektora. Pozwala bowiem dostosowaÌ g³os i tempo czytania do wymagaù konkretnej przestrzeni sakralnej, w której siê odczytuje tekst. Umo¿liwia równie¿ kontrolê nad tym, jak wykonujemy swoje zadanie. REGU£A XIV - rodzaje g³osuNajbardziej przyjemnym dla s³uchaj¹cych jest takie czytanie, gdy lektor wype³niaj¹c swoj¹ funkcjê, mówi g³osem piersiowym, to znaczy, gdy rozpoczyna naturaln¹ g³êbok¹ tonacj¹ g³osu i podobnie te¿ koùczy. Zasada ta obowi¹zuje tak¿e w wezwaniach modlitwy powszechnej, które mo¿e odczytywaÌ lektor. Zasada ta jest bardzo wa¿na, poniewa¿ du¿a przestrzeù sakralna zwykle kusi nas do podniesienia swojego g³osu, by by³ on donoœniejszy i bardziej przenika³ ca³¹ przestrzeù. Z pewnoœci¹ g³os bêdzie wtedy bardziej natê¿ony i donoœny, ale zap³acimy za to zbyt wielk¹ cenê. Po pierwsze, gdy bêdziemy stale mówiÌ zbyt wysokich tonach, wówczas nasze struny g³osowe, przez nadmierne natê¿enie i przemêczenie, ulegn¹ szybkiemu "zdarciu", czego efektem bêdzie niepo¿¹dana "chrypka". Poza tym, skutki takiego mówienia udzielaj¹ siê tak¿e s³uchaczom: wysoki g³os mêczy, dra¿ni, natomiast g³os piersiowy, niski i g³êboko osadzony w gardle - uspokaja ich. G³êboki rejestr g³osu sygnalizuje spokój, skupienie i bezpieczeùstwo. G³os i nastrój nierozdzielnie przynale¿¹ do siebie nawzajem. Po drugie, mówi¹c wysokim g³osem, wpadamy w ton pseudopobo¿nego, p³aczliwego "zawodzenia", bo trudno jest ju¿ w czasie czytania obni¿yÌ g³os. Tak zwana "pobo¿na tonacja", nie jest wiêc w gruncie rzeczy ¿adnym przejawem pobo¿noœci lecz koœcieln¹ form¹ z³ego nawyku. Nawyku, który potem trudno w swoim czytaniu wyeliminowaÌ Podobn¹ zasadê trzeba stosowaÌ w odniesieniu do œpiewu, np. psalmów czy innych modlitw. Nale¿y œpiewaÌ g³osem g³êbokim, z akcentowaniem s³ów i odpowiednimi pauzami. Przede wszystkim, nie wolno œpiewaÌ na zbyt wysokim tonie. Jest to nie tylko nienaturalne, lecz tak¿e mêcz¹ce. Przy œpiewie wymagane jest utrzymanie rytmu mowy, nale¿ytej intonacji s³ów. Œpiewanie tekstów liturgicznych, aby osi¹gnê³o swój cel jakim jest piêkne, radosne, trafiaj¹ce do serc i umys³ów s³uchaczy przekazywanie s³owa Bo¿ego, wymaga znacznie gruntowniejszego przygotowania ni¿ ich czytanie. [size=16]kontakt w sprawie szkoleù:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #9 : Marzec 04, 2010, 08:56:09 » |
|
REGUÂŁA XV – wymowaStaranna wymowa uÂłatwia sÂłuchaczom zrozumienie i przyjĂŞcie tekstu oraz sprawia wraÂżenie, Âże lektor bierze go na serio i powaÂżnie traktuje funkcjĂŞ, ktĂłrÂą wypeÂłnia. Z drugiej strony, wymowa nie moÂże posiadaĂŚ Âżadnego zak³ócajÂącego obci¹¿enia; powinna byĂŚ wolna od wszelkiej sztucznoÂści i zmanierowania; nie moÂże teÂż byĂŚ znieksztaÂłcona przez gwarowe naleciaÂłoÂści, indywidualne maniery, neologizmy czy b³êdy. REGUÂŁA XVI - mikrofonKorzystanie z mikrofonu i aparatury nagÂłaÂśniajÂącej rĂłwnieÂż wymaga pewnych umiejĂŞtnoÂści, ktĂłrych trzeba siĂŞ nauczyĂŚ. Ta bardzo wraÂżliwa i czuÂła aparatura techniczna musi byĂŚ uÂżywana rozsÂądnie i z wielkÂą delikatnoÂściÂą. W przeciwnym wypadku bardziej przeszkadza niÂż pomaga. PrawidÂłowo skonstruowane i zbudowane wnĂŞtrze koÂścioÂła jest akustycznie dostosowane do mowy i Âśpiewu, i dziaÂła jak wzmacniacz. UwzglĂŞdniajÂąc nowoczesne rozwiÂązania architektoniczne i wykorzystujÂąc odpowiednie materiaÂły budowlane, moÂżna siĂŞ obejœÌ bez jakiejkolwiek aparatury nagÂłaÂśniajÂącej. JednakÂże w niektĂłrych nowoczesnych koÂścioÂłach, budowanych z cegÂły lub betonu, zastosowanie wzmacniacza i mikrofonu wydaje siĂŞ byĂŚ wprost niezbĂŞdne. Dzieje siĂŞ tak dlatego, Âże we wnĂŞtrzach tych, wysokie tony nadajÂące mowie ludzkiej jasnoœÌ i zrozumiaÂłoœÌ, zostajÂą - mĂłwiÂąc najdosÂłowniej - poÂłkniĂŞte. ÂŚpiewanie w takich koÂścioÂłach staje siĂŞ wielkÂą udrĂŞkÂą, natomiast zrozumienie mowy niewyobraÂżalnie trudne. Nowoczesna elektronika dostarcza coraz lepsze urzÂądzenia wzmacniajÂące, ktĂłre rozwiÂązujÂą tego typu trudnoÂści. WzmacniajÂą one zakres wysokoÂści tonu w pomieszczeniach koÂścielnych, w ktĂłrych same z siebie nie mogÂą byĂŚ wzmocnione albo sÂą wrĂŞcz stÂłumione. Tego typu urzÂądzenie skÂłada siĂŞ z trzech elementĂłw: jednego lub wiĂŞcej mikrofonĂłw, wzmacniacza i jednego lub wiĂŞcej gÂłoÂśnikĂłw. Mikrofon jest bardzo delikatnym i wraÂżliwym urzÂądzeniem, ktĂłre rejestruje dosÂłownie wszystko i przez wzmacniacz przenosi dalej. Rejestruje takÂże to czego ludzkie ucho umyÂślnie albo teÂż przez nieuwagĂŞ nie dosÂłyszy: kaÂżdy g³êboki oddech, kaÂżdy b³¹d jĂŞzykowy, kaÂżde dialektyczne zabarwienie jĂŞzykowe, seplenienie, kaÂżdy szelest towarzyszÂący przewracaniu stronicy. Nie naleÂży mieĂŚ ust zbyt blisko mikrofonu, ale w odlegÂłoÂści ok. 10-20 cm. WĂłwczas moÂżna usÂłyszeĂŚ naturalny, a nie znieksztaÂłcony gÂłos lektora. PamiĂŞtaĂŚ naleÂży, Âże przy wypowiadaniu tzw. spó³gÂłosek wybuchowych (p, b) moÂżna uzyskaĂŚ efekt "buchniĂŞcia" w mikrofon, ktĂłry zarĂłwno rozprasza wiernych jak i nie pozwala zrozumieĂŚ nastĂŞpnych s³ów czytania (przez efekt pogÂłosu). Jeszcze przed rozpoczĂŞciem celebracji liturgicznej naleÂży mikrofon ustawiĂŚ na odpowiedniÂą wysokoœÌ, tak, aby unikn¹Ì manipulacji nim podczas liturgii, co wywoÂłuje haÂłas i rozprasza sÂłuchaczy, takÂże wzrokowo. TekstĂłw, ktĂłrymi wierni modlÂą siĂŞ wspĂłlnie (np. ChwaÂła na wysokoÂści Bogu, WierzĂŞ w Boga), nie powinno siĂŞ odmawiaĂŚ razem z nimi przez mikrofon, zagÂłusza to bowiem i przeszkadza modlitwie wiernych. Z tego samego powodu nie powinno siĂŞ wraz z innymi ÂśpiewaĂŚ pieÂśni przez mikrofon. Albo rezygnuje siĂŞ wtedy ze Âśpiewania, albo naleÂży siĂŞ cofn¹Ì o jeden krok. Do mikrofonu naleÂży mĂłwiĂŚ spokojnie i niezbyt gÂłoÂśno, tak jak mĂłwi siĂŞ w domu przy stole. Gdy wszystko zostanie wykonane... Gdy wszystkie te reguÂły zostanÂą dokÂładnie przyjĂŞte, wĂłwczas moÂżna byĂŚ pewnym, Âże bĂŞdzie siĂŞ swojÂą posÂługĂŞ lektora peÂłniĂŚ poprawnie.  [size=18]wiĂŞcej fotek w galerii : http://www.orator.fora.pl/viewimage.php?i=112[/size] [size=18]kontakt w sprawie szkoleĂą: biuro@logos.dt.pltel.94-340-60-06[/size] 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Hamlet
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 75
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #10 : Marzec 04, 2010, 08:56:31 » |
|
[size=16] Warsztaty dla lektorĂłw ~~~~~~~~~~~~~~~~
 WÂładysÂław Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie w czasie warsztatĂłw lektorskich w KoÂłobrzegu
~~~~~~~~~~~~~~~~
kontakt w sprawie szkoleĂą:
biuro@logos.dt.pl tel.94-340-60-06[/size][/b]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
|
55555
Ekspert
   
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 79
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #13 : Grudzień 22, 2012, 09:09:36 » |
|
. [size=24] Koszalin. Cukrzyca nie boli TYLKO po cichu zabija.[/size] [size=18]>>>> http://www.logos.pomorze.pl/glikemiaMultimedialny portal edukacyjno- terapeutyczny. [/size] >>>>> Cukrzyca jest chorob¹, na któr¹ zapadaj¹ ludzie w ka¿dym wieku. Nieleczona mo¿e byÌ przyczyn¹ wielu schorzeù np. utraty wzroku, mia¿d¿ycy czy niewydolnoœci nerek. >>>>> Cukrzyca jest chorob¹ spo³eczn¹ o charakterze psychosomatycznym. Gdy nasz mózg odbierze sygna³ o zagro¿eniu, do organizmu zostaj¹ uwolnione pewne hormony i specyficzne substancje chemiczne. One uaktywniaj¹ z kolei niektóre organy i narz¹dy organizmu. Wtedy to w³aœnie zachodz¹ reakcje, które powoduj¹ typowe objawy stresu, ale stawiaj¹ równie¿ organizm w stan gotowoœci. >>>>> A co dzieje siê wtedy w naszej psychice? >>>>> Najczêœciej czujemy niepokój, gniew, strach, przera¿enie. W g³owie mamy pustkê, nie mo¿emy siê na niczym skoncentrowaÌ. Mog¹ pojawiÌ siê k³opoty ze snem, trudnoœci w podejmowaniu decyzji. Czêsto dopada nas poczucie bezradnoœci. Chwytamy siê ró¿nych , czêsto szkodliwych dla organizmu, sposobów ³agodzenia stresu. Wpadamy w na³ogi, uzale¿nienia, uprzedzenia, fobie i depresje, a rezultatem somatycznym jest uszkodzenie uk³adów i narz¹dów decyduj¹cych o funkcjach ¿yciowych cz³owieka. >>>>> W naszym portalu znajdziesz porady lekarzy specjalistów, adresy gabinetów diabetologicznych, daty i godziny spotkaù z lekarzami, dietetykami i psychoterapeutami, które odbywaj¹ siê w Koszalinie oraz na terenie powiatu koszaliùskiego i woj. zachodniopomorskiego. >>>>> Najciekawsze s¹ jednak fotoreporta¿e i videorelakcje z ciekawych spotkaù i akcji diagnostyczno-terapeutycznych dla osób chorych na cukrzycê, które regularne s¹ umieszczane na naszej stronie w internecie. [size=18] >>>>> Masz problemy z cukrzyc¹ ? OdwiedŸ nasz¹ stronê, poznaj swoj¹ chorobê i przyjdŸ do nas. >>>> http://www.logos.pomorze.pl/glikemia.[/size]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
270757
Zaawansowany uÂżytkownik
  
Reputacja +0/-0
Offline
Wiadomości: 21
Zobacz profil
|
 |
« Odpowiedz #14 : Styczeń 13, 2014, 09:01:34 » |
|
Trening autogenny wg Schultza; autor: WÂładysÂław Pitak - YouTube ► 3:08► 3:08 www.youtube.com/watch?v=cqQTfQYO9_g l · /search?safe=off&biw=986&bih=625&q=related:www.youtube.com/watch%3Fv%3DcqQTfQYO9_g+W.+pitak&tbo=1&sa=X&ei=wPvQUq64D7HT7AbdrIHAAw&ved=0CD8QHzAD 30 wrz 2011 - PrzesÂłany przez: tatpitakGdy nasz mĂłzg odbierze sygnaÂł o zagroÂżeniu, do organizmu zostajÂą uwolnione pewne hormony i ... PrzesÂłano 30 wrz 2011 Gdy nasz mĂłzg odbierze sygnaÂł o zagroÂżeniu, do organizmu zostajÂą uwolnione pewne hormony i specyficzne substancje chemiczne. One uaktywniajÂą z kolei niektĂłre organy i narzÂądy organizmu. Wtedy to wÂłaÂśnie zachodzÂą reakcje, ktĂłre powodujÂą typowe objawy stresu, ale stawiajÂą rĂłwnieÂż organizm w stan gotowoÂści. A co dzieje siĂŞ wtedy w naszej psychice? NajczĂŞÂściej czujemy niepokĂłj, gniew, strach, przeraÂżenie. W gÂłowie mamy pustkĂŞ, nie moÂżemy siĂŞ na niczym skoncentrowaĂŚ. MogÂą pojawiĂŚ siĂŞ kÂłopoty ze snem, trudnoÂści w podejmowaniu decyzji. CzĂŞsto dopada nas poczucie bezradnoÂści. WiĂŞkszoœÌ tych psychicznych reakcji na stres to zdecydowanie przykre doznania. PrĂłbujemy unikn¹Ì stresujÂących sytuacji, niestety, nie moÂżemy uciec przed wÂłasnym organizmem, ktĂłry prĂŞdzej czy póŸniej stres odreaguje. Dlatego warto nauczyĂŚ siĂŞ tego, jak radziĂŚ sobie ze stresem. Ze stresem nie ma ÂżartĂłw. MoÂżna go jednak nieco opanowaĂŚ. http://www.youtube.com/watch?v=cqQTfQYO9_g
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|