.
Mo¿liwo¶ci twórcze w wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Autor: W³adys³aw Andrzej PItak
W wieku 12-15 lat (klasy V-VIII) pamiêæ mechaniczna powoli obni¿a siê powoli, a wzrasta pamiêæ logiczna.9) Jest to okres nazywany wiekiem rozumowania, dorastania, dojrzewania, m³odocianym, wiekiem szkolnym.
Pomiêdzy 12-14 rokiem ¿ycia, zarówno ch³opcy, jak i dziewczêta wykazuj± ogromn± dba³o¶æ o swój wygl±d zewnêtrzny. Wynika to z jednej strony z rozwoju seksualnego i zainteresowania p³ci± odmienn±, a tak¿e z wyj±tkowego spotêgowania w tym okresie wszelkiej aktywno¶ci emocjonalnej, si³y wyobra¼ni, wra¿liwo¶ci estetycznej na urok i piêkno cz³owieka.
Debesse 13) akcentuje, ¿e w tym okresie dokonuje siê oceny ¶wiata na podstawie walorów estetycznych, przy czym szczególne znaczenie maj± w tej ocenie trzy elementy: kolor, tre¶æ, u¿yteczno¶æ.
Debesse zwraca równie¿ uwagê na jeszcze jedno zjawisko, charakterystyczne dla okresu dorastania, a maj±ce zwi±zek z aktywno¶ci± estetyczn±: jest to d±¿enie do ¿ycia w spo³eczno¶ci i dzia³ania wspólnie z innymi - mimo oporów, nastrojów i pozornej skryto¶ci.
Debesse okre¶la to d±¿enie szukaniem przyjemno¶ci, które wynika ze ¶wiadomo¶ci istnienia obok innych ludzi, istnienia tu¿ obok, "ramiê przy ramieniu". Pragnienie integracji jest w konflikcie wewnêtrznym z pragnieniem wolno¶ci, z nie¶mia³o¶ci±, ale wspólny odbiór wra¿eñ estetycznych, wspólna praca artystyczna potêguj± potrzebê integracji, u³atwiaj± nawi±zywanie przyja¼ni.
Wra¿liwo¶æ estetyczna tego okresu wi±¿e siê z potrzeb± ekspresji. Mimo k³opotów z oryginalno¶ci±, mimo rozwoju krytycyzmu, d±¿enie do wyra¿enia siebie samego trwa nadal. ¦wiadcz± o tym, wspomniane wcze¶niej, ró¿ne formy literackie i dramatyczne czêsto uprawiane w tym okresie. Intensywno¶æ uczuæ mo¿e byæ wykorzystywana na zajêciach artystycznych, w czasie których m³odociani rozwijaj± swe zwi±zki emocjonalne z ró¿nymi sk³adnikami otoczenia oraz wyra¿aj± je bezpo¶rednio lub w formie symbolicznej. Najlepszym sposobem ujawnienia uczuæ agresji, a czasem, mi³o¶ci jest bowiem wyra¿enie ich w sposób bardziej zamaskowany, teatralny.
¯ycie uczuciowe dorastaj±cego ucznia wymaga szczególnej opieki, polegaj±cej na rozwijaniu i pog³êbieniu uczuæ ju¿ istniej±cych, hamowaniu negatywnych i pobudzaniu pozytywnych. 14)
Swobodna ekspresja w poszczególnych fazach rozwoju psychicznego dziecka ma ró¿ne znaczenie wychowawcze i wymaga stosowania ró¿nych metod, w zale¿no¶ci od wieku.
W oparciu o powy¿sze przes³anki powsta³o wiele metod wychowania estetycznego dzieci i m³odzie¿y. Do najbardziej znanych nale¿y metoda C.Freineta. 15) Metoda naturalnej, swobodnej ekspresji znajduje w szko³ach Freineta szerokie zastosowanie w poezji, teatrze, zw³aszcza kukie³kowym, modelowaniu oraz innych przedmiotach. W jego szko³ach stosowane s± ró¿ne formy pracy grupowej, samodzielno¶æ poszukiwañ z konieczno¶ci± dzielenia siê do¶wiadczeniami z innymi.
Przedstawiciel kierunku pedagogiki znanej pod nazw± "education nouvelle" - R. Cousinet 16), podobnie jak Freinet, przywi±zuje wielkie znaczenie dla bogactwa wra¿eñ dostarczanych dziecku przez ¶rodowisko szkolne, do warunków, w których dziecko mog³oby siê swobodnie poruszaæ, odkrywaæ ¶wiat, do¶wiadczaæ, obserwowaæ i dzia³aæ.
Metoda Cousineta opiera siê na dzia³aniu sprzyjaj±cym zami³owaniom, upodobaniom i zainteresowaniom uczniów, przewiduje swobodê w wyborze tematyki pog³êbiaj±cej wiedzê, swobodê w stosowaniu przez uczniów w³asnych pomys³ów. Tutaj równie¿ ma zastosowanie wypowied¼ artystyczna, nie krêpowana narzuconymi tematami i formami, jako element towarzysz±cy i pomocniczy przy nauce ró¿nych przedmiotów.
Na podstawie powy¿szych dowodów, mo¿na wyprowadziæ wnioski dotycz±ce sensu ekspresji artystycznej :
1.Swobodna ekspresja jest wa¿nym ¼ród³em powstawania zainteresowañ poznawczych dziecka, a zatem stanowi podstawê procesów wychowania intelektualnego.
2.Potrzeba ekspresji i spontaniczna aktywno¶æ jako ¼ród³o poznania - to szukanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób i za pomoc± jakich ¶rodków mog± dzieci wyra¿aæ swe my¶li, prze¿ycia i uczucia.
3.Brak mo¿liwo¶ci swobodnej wypowiedzi rodzi skrzywienia, kompleksy, depresje, zahamowania, nerwice, ma³± odporno¶æ na sytuacje konfliktowe, zmniejszanie zdolno¶ci do prawid³owego rozwoju i budowania pe³nej osobowo¶ci.
4.Swobodne uzewnêtrznianie siebie powoduje pozbywanie siê zahamowañ, zwolnienie napiêæ, odnajdywanie rado¶ci we w³asnej twórczo¶ci, sprzyja w³a¶ciwemu rozwojowi osobowo¶ci.
Uwaga :
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem:
logos@logos.pomorze.pl.
Foto: W³adys³aw Pitak
.