"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
Grudzieñ 18, 2024, 17:07:37 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione dla absolwentów szkó³ podstawowych, ¶rednich i wy¿szych oraz dla ich rodzin, znajomych i go¶ci.
Zapraszamy
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze  (Przeczytany 3233 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« : Marzec 20, 2019, 21:56:10 »

.
2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze

Autor: W³adys³aw Pitak

Rozwi±zywanie problemów i my¶lenie twórcze maj± ze sob± tak wiele wspólnego, ¿e w zasadzie mo¿na je traktowaæ jako to samo zjawisko. Jest co¶ z twórczo¶ci w ka¿dym spontanicznym rozwi±zywaniu problemów, a my¶lenie twórcze jest zwykle traktowane jako ¶rodek prowadz±cy do rozwi±zania jakiego¶ problemu. Obie czynno¶ci oparte s± na przypominaniu transferowym; gdyby opiera³y siê tylko na przypominaniu odtwarzaj±cym, takie zachowania nie by³yby ani rozwi±zywaniem problemów ani my¶leniem twórczym.




Podobieñstwa miêdzy rozwi±zywaniem problemów a my¶leniem twórczym
Ju¿ w 1910 r. J. Dewey 16) wyró¿ni³ uznane obecnie za klasyczne fazy wystêpuj±ce w
ró¿nych sytuacjach rozwi±zywania problemów :

1. odczucie trudno¶ci,
2. umiejscowienie i zdefiniowanie trudno¶ci,
3. wysuniêcie pomys³ów mo¿liwych rozwi±zañ,
4. zaakceptowanie pomys³u rozwi±zania.

D.M.Johnson 17) zredukowa³ liczbê faz do trzech:
1.   preparacja,
2.   produkcja,
3.   ocena.

Merrifield 18) i inni zalecali powrót do modelu piêciofazowego, wyró¿niaj±c: preparacjê, analizê, wytwarzanie, weryfikacje, powrót do faz poprzednich.
Klasyczny model my¶lenia twórczego zaproponowa³ G. Wallas. Wyró¿nione przez niego fazy, to :

1.preparacja (zbieranie informacji, edukacja),
2.inkubacja (nieu¶wiadomiona praca umys³u),
3.ci¶nienie (pojawienie siê ¶wiadomo¶ci idei rozwi±zania),
4.weryfikacja (¶wiadoma ocena i precyzowanie idei, rozwi±zania) 19).
Bardziej szczegó³owy zestaw kroków zaproponowa³ Rossman 20).

Obejmuje on:

1.   zauwa¿enie potrzeby lub trudno¶ci,
2.   sformu³owanie problemu,
3.   przegl±d dostêpnej informacji,
4.   sformu³owanie rozwi±zañ,
5.   krytyczna ocena rozwi±zañ,
6.   formu³owanie nowych pomys³ów,
7.   sprawdzenie i zaakceptowanie nowych pomys³ów.

Z ³atwo¶ci± mo¿emy dostrzec podobieñstwa miêdzy modelami my¶lenia twórczego Wallasa i Rossmana a modelem rozwi±zywania problemów Deweya. Nie ma takiej fazy u Deweya, która nie mia³aby odpowiednika w krokach wymienionych przez Rossmana. Jedynie inkubacja wymieniona przez Wallasa nie ma odpowiednika w ¿adnej z pozosta³ych list. Logicznie rzecz bior±c, inkubacja nie jest rodzajem dzia³alno¶ci lecz warunkiem i nie powinna siê tu znale¼æ.

Analogie wskazane wy¿ej mog± pos³u¿yæ za jedn± z przes³anek wniosku, ¿e rozwi±zywanie i my¶lenie twórcze oparte s± w zasadzie na tych samych dzia³aniach podstawowych oraz za bazê opracowania pojedynczego, wspólnego dla obu procesów modelu.


 Wiêcej  >>> www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl

.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : Marzec 20, 2019, 22:06:51 »

.

Wp³yw warunków ogólnych na my¶lenie twórcze


W.J.J. Gordon 21) utrzymuje, ¿e my¶lenie grupowe zawsze przewy¿sza my¶lenie  indywidualne. Twierdzi on, ¿e grupa mo¿e skondensowaæ do kilku godzin proces  tworzenia, który jednostce móg³by zajmowaæ nawet kilka miesiêcy. Uwa¿a on, ¿e w  grupie ³atwiejsze jest "my¶lenie irracjonalne", po¿±dane w trakcie etapów generowania  pomys³ów w procesie  ozwi±zywania problemu.

 Grupa dodaje ¶mia³o¶ci, wyzwala  wspó³zawodnictwo i rozszerza zakres poszukiwañ pomys³ów. Wszystkie te stwierdzenia, a przynajmniej wiêksza ich czê¶æ, maj± status nie sprawdzonych hipotez. W odniesieniu do niektórych wysuniêto ju¿ zastrze¿enia.






D.W.Taylor, F.C.Berry i C.H.Block 22) dostarczyli pewnych dowodów zaprzeczaj±cych tezie, ¿e my¶lenie grupowe góruje nad indywidualnym. Wymienieni autorzy stwierdzili, ¿e interakcje w grupie wp³ywaj± hamuj±co na my¶lenie specjalistów od reklamy.


Uwa¿a siê, ¿e cech± jednostek wysoce kreatywnych jest to, ¿e s± one niezale¿nymi my¶licielami, maj±cymi w³asny system warto¶ci oraz, ¿e s± mniej towarzyskie ni¿ przeciêtny cz³owiek. Z kolei dla osób o mniejszych talentach twórczych mo¿e byæ korzystny udzia³ w my¶leniu grupowym.
Czy znajduj±c siê w drugiej sytuacji, kiedy mamy wprowadzaæ grupowe my¶lenie twórcze, lepiej tworzyæ grupy homogenne czy heterogenne pod wzglêdem uzdolnieñ? Torrance stwierdzi³ w czasie swoich badañ w szkole podstawowej, ¿e przy wytwarzaniu pomys³ów zwi±zanych z obja¶nianiem sposobu dzia³ania, przewagê pod paroma wzglêdami maj± grupy homogenne. W takich grupach dzieci mniej zdolne wykazywa³y wiêksz± pewno¶æ siebie i wiarê we w³asne si³y, a dzieci zdolniejsze by³y skromniejsze i mnie sk³onne do wysuwania siê na pierwszy plan.


Z grup± zwi±zane s± tak¿e pewne ograniczenia. Od dawna wiadomo, ¿e jednostka wybijaj±ca siê nadmiernie w porównaniu z grup±, jest nara¿ona na kary ze strony kolegów. Lekcewa¿y siê jej nowe pomys³y, a nawet poddaje w w±tpliwo¶æ stan jej zdrowia psychicznego. Niekiedy podejmuje siê nawet ¶rodki zmierzaj±ce do ochrony spo³eczeñstwa przed tak± "niebezpieczn±" osob±. Torrance wskazuje na to, ¿e rodzice i nauczyciele dzieci twórczych czêsto czuj± siê zagro¿eni ich wypowiedziami. Nie wiedz±, jak oceniaæ ich pracê ani jak odpowiadaæ na zadawane przez nie pytania.





Torrancowi i jego wspó³pracownikom uda³o siê ujawniæ, co siê dzieje z bardziej twórczymi jednostkami w grupach dzieci ze szko³y podstawowej. Badania dostarczy³y wyra¼nych dowodów, ¿e w grupach 5-osobowych, w których jedno dziecko mia³o wysokie wyniki w testach twórczych, dzieci mniej twórcze, w trakcie wykonywania dzie³a, obra¿a³y siê na "lepszego" kolegê. Typowa grupa opracowywa³a sankcje i metody kontrolowania zachowania dziecka najbardziej twórczego.


 Sankcje i metody kontroli przybiera³y formê jawnie wyra¿anej wrogo¶ci, krytyki, wy¶miewania, odrzucenia oraz ignorowania. W wy¿szych klasach (V i VI) w grupie przydzielano dziecku twórczemu dodatkowe zajêcia o charakterze administracyjnym. Interesuj±ce by³y równie¿ kontrreakcje dzieci twórczych. Niektóre z nich poddawa³y siê woli grupy. Inne wykazywa³y kontragresjê, nieugiêty upór bez wzglêdu na to, co siê dzia³o, ignorowanie krytyki lub b³aznowanie, przy czym to ostatnie s³u¿y³o do odci±gniêcia uwagi grupy od ich pomys³ów i uzyskania jej aprobaty w sposób bardziej akceptowany. Jeszcze inne odchodzi³y i pracowa³y same, szczególnie w ni¿szych klasach. Niektóre dzieci stawa³y siê apatyczne, milcz±ce i przejête. Inne zrzeka³y siê przywództwa intelektualnego ofiarowuj±c pomoc pozosta³ym.


Wyniki te wskazuj± na pewne problemy jednostki twórczej w spo³eczeñstwie. Osoba twórcza, która wie lub czuje, ¿e jest kreatywna, pragnie wyra¿aæ swoje my¶li i pokazywaæ swoje wytwory innym. Jest ona poniek±d pewna siebie, co stwarza pozory agresywno¶ci. Gdy zostanie odtr±cona, czuje siê sfrustrowana i reaguje agresj±.


Innym problemem ograniczaj±cym twórczo¶æ jest pe³nienie roli zwi±zanej z p³ci±.   W  wielu rodzinach od dorastaj±cego ch³opca nadal oczekuje siê, ¿eby sta³ siê mê¿czyzn± i wyklucza siê wszystkie cechy, które uznane s± za dowód zniewie¶cia³o¶ci lub  kobieco¶ci. Dosyæ czêsto spotyka siê jeszcze pogl±dy, ¿e dziewczynka powinna byæ  pos³uszna i zale¿na. Nie wolno jej przejawiaæ niezale¿nych s±dów i rozwa¿aæ  mo¿liwo¶ci podejmowania zajêæ mêskich.


Jednym z daj±cych siê ³atwo zaobserwowaæ skutków powy¿szego stosunku doros³ych do dzieci jest obni¿enie wyników w testach badaj±cych zdolno¶ci w¶ród uczniów klas IV. Odwrót od tego stanu jest mo¿liwy po up³ywie 2-3 lat, u niektórych dzieci nie nastêpuje nigdy.


Podobnie normy wagi, wzrostu, ilorazu inteligencji, wieku i klasy wywo³uj± obawy, ¿e jest siê innym, wiêc nienormalnym. To jest m.in. powodem zbyt wielkiej presji w kierunku "¶redniactwa", wywieranej na dzieci szkolne. Od ka¿dego dziecka wymaga siê, aby by³o "dobrze przystosowane" i "g³adkie", a przystosowanie najprawdopodobniej oznacza konformizm w stosunku do czyjego¶ wzoru idealnej osobowo¶ci, wzoru, który minimalizuje indywidualno¶æ i niezale¿no¶æ ocen i warto¶ci.


Innym ograniczeniem jest obawa przed wyobcowaniem. ¯ycie prawdziwego twórcy mo¿e byæ samotne. Nie rozumiej± go rodzice, nauczyciele i rówie¶nicy. Odsuniêcie siê od innych jest cena, któr± trzeba zap³aciæ. Dziecku twórczemu nie pozwala siê wybiegaæ za daleko w przód, obarcza siê je zrutynizowanymi zajêciami, które dla niego mog± byæ nudne. ¦wiêtem dla dzieci uzdolnionych twórczo s± konkursy i sprawdziany. Mog± wtedy przej¶æ samych siebie i zdystansowaæ swoich rówie¶ników.


Wiêcej    >>>    www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl

.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Marzec 20, 2019, 22:15:43 »

.

Trening w my¶leniu twórczym


Liczne badania po¶wiêcone problemowi treningu doskonal±cego potencja³ twórczy dostarczaj± uzasadnionych podstaw do pewnego optymizmu. Wielu autorów twierdzi, ¿e zdolno¶æ my¶lenia jest umiejêtno¶ci± intelektualn± podlegaj±c± kszta³ceniu. ¦wiadcz± o tym tak¿e wypowiedzi osób wysoce kreatywnych, które uzyska³y kontrole nad swoj± wyobra¼ni± dziêki æwiczeniu.





Historia zna wielu wychowawców zdecydowanie przyspieszaj±cych rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci. Psychologowie zwrócili ostatnio uwagê na fakt, ¿e wystêpuj± oni z regu³y w najbli¿szym otoczeniu "cudownych dzieci".


Autorem szczególnie wnikliwej wzmiankowanych faktów jest S.L.Pressey 23), który nie neguj±c roli wrodzonych dyspozycji, podwa¿a s³uszno¶æ sprowadzania ich do zjawisk talentu i genialno¶ci. Twierdzi on, ¿e u wcze¶nie dojrza³ych geniuszów muzycznych i talentów sportowych wystêpuj± wspólne czynniki, sprzyjaj±ce rozwojowi i osi±gniêciom :


1.¦wietne warunki zewnêtrzne do wczesnego æwiczenia i rozwoju
zdolno¶ci oraz zachêta do uprawiania danej dzia³alno¶ci ze strony otoczenia.

2.Zazwyczaj systematyczna nauka danej dzia³alno¶ci rozpoczyna³a siê wcze¶nie i  by³a kontynuowana pod kierunkiem pierwszorzêdnego indywidualnego  nauczyciela.

3.Obiektywne warunki do czêstego i sta³ego æwiczenia oraz czynienia postêpów
na miarê wzrastaj±cych mo¿liwo¶ci.

4.¦cis³e powi±zania ze ¶rodowiskiem ludzi uprawiaj±cych dany rodzaj
dzia³alno¶ci, co przyczynia siê do rozwoju wszystkich wchodz±cych w grê
umiejêtno¶ci i zdolno¶ci twórczych oraz prowadzi do zawierania nowych,
pobudzaj±cych znajomo¶ci.

5.Udzia³ w ró¿nych imprezach o charakterze konkursowym i odnoszenie na nich  sukcesów.


Mo¿liwo¶ci pobudzania rozwoju dyspozycji twórczych w dzieciñstwie by³y przedmiotem badañ Fowlera 24). Jego wyniki s± zbie¿ne z rezultatami Presseya: wczesne pobudzanie umys³u, regularne "lekcje", nacisk na uczenie symboli, jêzyka muzyki i teatru, prywatni nauczyciele, otoczenie ceni±ce warto¶ci kultury. Fowler wskazuje jednak, ¿e przedstawione warunki prowadzi³y do ograniczenia kontaktów dziecka z rówie¶nikami na rzecz bardziej kszta³c±cych interakcji z doros³ymi "instruktorami".


Spraw± dzieciñstwa twórców, problemem ich zdrowia psychicznego oraz rol± dziedziczenia w rozwoju dyspozycji twórczych zajmowali siê F.Galton, L.M.Terman, R.B.Cattell i inni.


 Na wyró¿nienie w dziedzinie wspó³czesnych badañ nad osobowo¶ci± ludzi twórczych zas³uguj± prace prowadzone od 1949 r. przez kalifornijski Instytut badañ i Pomiaru osobowo¶ci (IPAR). Podsumowanie prac z szerokiego programu badawczego prowadzonego przez IPAR opublikowa³ Frank Barron 25).





Wynikaj± z tych badañ nastêpuj±ce wnioski :

1.O twórczo¶ci decyduje wrodzone pod³o¿e niektórych dyspozycji, zw³aszcza o charakterze poznawczym.

2.W³a¶ciwo¶ci± osobowo¶ci twórczych jest silne "ego". Jego miar± jest elastyczno¶æ intelektualna, trze¼wo¶æ umys³u, zdolno¶æ do samodzielnego realizowania celów, samoakceptacja, umiejêtno¶æ wspó³¿ycia spo³ecznego oraz zdolno¶æ do osi±gania wysokiej pozycji 26).

3.Jednostki twórcze odznaczaj± siê wy¿sz± inteligencj±, ale u takich twórców jak malarze, zale¿no¶æ pomiêdzy poziomem inteligencji a poziomem twórczo¶ci mo¿e byæ nawet ujemna.

4.Jednostki twórcze w wiêkszym stopniu od populacji przeciêtnej wykazuj± zaburzenia psychiczne; s± to przed wszystkim stany z³ego nastroju, posêpno¶ci, depresji oraz podwy¿szonego poziomu schizotymii.

5.Twórcy najczê¶ciej nie przywi±zuj± du¿ego znaczenia do warto¶ci ekonomicznych, jednocze¶nie ceni± sobie niezale¿no¶æ i s± raczej nonkonformistami, potrafi± dzia³aæ samotnie, bez potrzeby aprobaty spo³ecznej.


Podsumowuj±c wnioski IPAR, do najwa¿niejszych cech charakteryzuj±cych osobowo¶ci twórcze zaliczyæ mo¿na:


silne "ego" wy¿sza od przeciêtnej inteligencja, niezrównowa¿ona psychika, niezale¿no¶æ twórcza i znikome zainteresowanie warto¶ciami ekonomicznymi.

Wiele badañ po¶wiêcono efektom, jakie daje po³o¿enie specjalnego nacisku na rozwój uzdolnieñ i postaw twórczych w trakcie regularnego kszta³cenia w szkole.


W badaniach prowadzonych przez Rusch, Denny i Ives 27) porównywano grupê eksperymentaln± nauczan± w sposób twórczy przez okres jednego roku szkolnego z grup±, kontroln±, któr± uczono w sposób tradycyjny. Na pocz±tku i pod koniec roku szkolnego przeprowadzono 7 testów Wytwarzania Dywergencyjnego. Grupa Eksperymentalna uzyska³a znacz±co lepsze wyniki w 5 na 7 testów; w ¿adnym z testów grupa kontrolna nie wypad³a lepiej.


Wiêcej  >>>  www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

 
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl

.


Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Marzec 20, 2019, 22:25:30 »

.

Trening w my¶leniu twórczym w Polsce


W  Polsce badania dowodz±, ¿e dla efektywniejszego, twórczego wychowania dzieci i m³odzie¿y konieczne jest przestawienie szko³y na nauczanie problemowe. Istotê i walory takiego nauczania przedstawia W.Okoñ 28), a Cz. Kupisiewicz 29) przeprowadzi³ dowód skuteczno¶ci tej metody w drugiej po³owie XX w. oraz zaproponowa³ okre¶lon± modyfikacjê tre¶ci nauki szkolnej.



Idea³em pedagogiki jest wszechstronny rozwój osobowo¶ci i przysposobienie wszystkich ludzi do twórczego dzia³ania. Do naszej szko³y powinno siê wiêc wprowadziæ na szersz± skalê æwiczenia nadaj±ce rozmach pracy wyobra¼ni ucznia.

Szczególnie wra¿liwi na powy¿szy idea³ powinni byæ nauczyciele kszta³c±cy zdolno¶ci twórcze, dla których praktyk± stanie siê przestrzeganie zaleceñ E.O.Torrance'a 30):


1.Ceñ twórcze my¶lenie.
2.Zwiêkszaj wra¿liwo¶æ dzieci.
3.Zachêcaj do manipulowania, operowania przedmiotami oraz ideami.
4.Ucz sposobów systematycznej oceny ka¿dego pomys³u.
5.Wyrabiaj tolerancyjny stosunek do nowych idei.
6.Strze¿ siê narzucania sztywnych schematów.
7.Kultywuj w klasie atmosferê twórcz±.
8.Ucz dzieci, by ceni³y swe my¶lenie twórcze.
9.Ucz twórcze jednostki unikania sankcji ze strony kolegów.
10.Udzielaj informacji o procesie twórczym.
11.Rozwiewaj lek wzbudzany przez arcydzie³a.
12.Popieraj i oceniaj inicjatywê wychowanków w uczeniu siê.
13."Zabijaj uczniom æwieka".
14.Stwarzaj sytuacje wymagaj±ce twórczego my¶lenia.
15.Stwarzaj zarówno okresy aktywno¶ci, jak i spokoju,.
16.Udostêpniaj ¶rodki do realizacji pomys³ów.
17.Popieraj zwyczaj pe³nej realizacji pomys³ów.
18.Rozwijaj konstruktywny samokrytycyzm.
19.Popieraj zdobywanie wiedzy w ró¿nych kierunkach.
20.Wychowuj nauczycieli o ¶mia³ym i ¿ywym umy¶le.
Czy nasza szko³a troszczy siê o realizacje idea³u wszechstronnego rozwoju osobowo¶ci; jak odbywa siê w naszych warunkach proces kszta³cenia zdolno¶ci twórczych?





W Polsce realizowany jest nadal kierunek proponowany w by³ym ZSRR.- preferuje siê koncepcje kszta³cenia twórczego w normalnej szkole, g³ównie poprzez wzbogacenia tre¶ci programowych i ró¿nicowanie stopnia trudno¶ci zadañ odpowiednio dostosowanych do indywidualnych mo¿liwo¶ci ucznia oraz stymulacjê rozwoju zdolno¶ci w dzia³alno¶ci pozalekcyjnej i pozaszkolnej.


Po 1989 r., w wyniku tzw. przemian ustrojowych i spo³ecznych, ten program kszta³cenia zdolno¶ci twórczych podupad³; jest coraz mniej zajêæ pozalekcyjnych, pozosta³y jeszcze tylko nieliczne zajêcia pozaszkolne, zwykle odp³atne.

Wydaje siê, ¿e najwiêksze szanse w naszych aktualnych warunkach maj± dzieci na dobrowolnych zajêciach pozaszkolnych. Panuje tam wiêksza swoboda twórcza, kszta³cenie problemowe, rozwijanie wyobra¼ni, mo¿liwo¶æ wspó³zawodnictwa i udzia³u w imprezach poza obrêbem zamieszkania itp. Poziom prowadzenia zajêæ jest zró¿nicowany, ale charakter stosunków wychowawca-wychowanek jest bardziej liberalny, a program kszta³cenia czêsto zale¿ny od uczestników zajêæ.

Coraz czê¶ciej s³yszy siê tak¿e, ¿e dzia³ania twórcze poddane treningowi maj± siln± motywacjê pozytywn± w¶ród ich uczestników, a zadowolenie daj± nie tylko uzyskiwane sukcesy, lecz tak¿e sam proces dzia³ania 31).

Wiêcej  >>>  www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".
 
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl
.


Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Czerwiec 25, 2019, 08:38:18 »


.

W³adys³aw Pitak – autor MUZYKODRAMY - metody i technik muzyczno - dramatycznych

Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliñski aktor, logopeda i muzykoterapeuta - W³adys³aw Pitak, który w drugiej po³owie lat 70-tych XX wieku prowadzi³ badania nad wp³ywem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci szkó³ podstawowych, a zakoñczy³ je w po³owie lat 80-tych w zakresie wp³ywu muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych.

Oto niektóre publikacje na ten temat:

1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeñ u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeñ mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
6.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
8.W. Pitak: Agresja a j±kanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy ³agodzi obyczaje, Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
11.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, , Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
.

https://taniecterapeutyczny.blogspot.com/p/muzykoterapia-aktywna-i-mozliwosci-jej.html#comment-form

http://www.psychoterapia.pun.pl/viewtopic.php?pid=826

.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****

Reputacja +0/-0
Offline

Wiadomo¶ci: 105


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : Marzec 21, 2021, 21:31:24 »


.
http://www.naszaklasa.darmowefora.pl/index.php?topic=222.0
.
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.031 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

osiedlekrolewskie ruba miraculous-school miniyourlife brodria