.
ZdolnoÂści (pojĂŞcie, klasyfikacje, pomiary)
----------------------------------------------
Terminem "twórczoœÌ" zazwyczaj okreœlano wysi³ki i osi¹gniêcia ludzkie w dziedzinieartystycznej i naukowej. W potocznym rozumieniu "twórczoœÌ" - to dzia³alnoœÌ nosz¹ca cechy oryginalnoœci, odkrywcza, wnosz¹ca coœ nowego do istniej¹cego dorobku, a nawet bêd¹ca przejawem œciœle indywidualnych zdolnoœci.autor: W³adys³aw Pitak
Psychologia twórczoœci dopiero ostatnio zaczê³a siê intensywnie rozwijaÌ i wci¹¿ jeszcze sk³ada siê g³ównie z drobnych przyczynków, hipotez, a tak¿e eksperymentów wychowawczych o bardzo niejednakowej wartoœci poznawczej i praktycznej.

Wœród psychologów, zajmuj¹cych siê t¹ problematyk¹, dominuje opinia, ¿e do czynów twórczych zdolny jest ka¿dy, normalny cz³owiek. DosyÌ powszechnie uwa¿a siê tak¿e, ¿e twórczoœÌ to aktywnoœÌ przynosz¹ca wytwory dot¹d nieznane , a zarazem spo³ecznie wartoœciowe. W ocenie produktu istotne znaczenie przypisuje siê czynnikowi czasu, który sprawia, ¿e spo³eczne oszacowanie wytworu ulega zmianom, przechodz¹c czasem od pocz¹tkowego uznania przez ró¿ne fazy dewaluacji lub odwrotnie.
Ten uzupeÂłniajÂący warunek speÂłnia okreÂślenie M.I.Steina 10), zgodnie z ktĂłrym:
"TwórczoœÌ to proces przynosz¹cy nowy wytwór, oceniany w okreœlonym czasie przez grupê jako trafny lub u¿yteczny".Proces twórczy rozpatruje siê dziœ jako szczególny przypadek ogólniejszego i wspólnego wszystkim ludziom procesu rozwi¹zywania problemów. TwórczoœÌ i jej wytwory stanowi¹ continuum, na którego jednym kraùcu stoj¹ dzie³a genialne, na drugim zaœ - samodzielne rozwi¹zania problemów o niewielkim znaczeniu. Miêdzy tymi biegunami istnieje bogata gama szczebli poœrednich 11).
Przymiotnikiem "twĂłrczy" okreÂśla siĂŞ wiĂŞc jakiÂś produkt speÂłniajÂący szczegĂłlne wymagania, jak i proces, ktĂłry do niego prowadzi, a takÂże pewne warunki sprzyjajÂące temu procesowi.
MĂłwiÂąc inaczej, problematyka twĂłrczoÂści obejmuje :
wytwory dziaÂłalnoÂści ludzkiej, proces twĂłrczy, ze szczegĂłlnym uwzglĂŞdnieniem samego aktu tworzenia, ktĂłry jest kluczem do ogĂłlnej teorii twĂłrczoÂści, osobĂŞ samego twĂłrcy, z pominiĂŞciem procesu tworzenia, Âśrodowisko, w ktĂłrym odbywa siĂŞ proces tworzenia, przy czym chodzi tu o ustalenie zwiÂązkĂłw miĂŞdzy twĂłrczoÂściÂą a warunkami zewnĂŞtrznymi.
W ostatnich latach pojawi³y siê próby nadania terminowi "twórczoœÌ" jeszcze szerszego znaczenia, objêcia nim tak¿e ró¿nych forma uczestnictwa kulturalnego, nie ³¹cz¹cego siê z powstawaniem nowych dzie³ czy realizacji artystycznych.
Wed³ug W. Szewczuka: - wbrew tradycyjnemu pojmowaniu twórczoœci nie jest ona wy³¹cznym przywilejem artystów i uczonych, lecz mo¿e mieÌ miejsce w ka¿dej sferze ludzkiej aktywnoœci, a wiêc w dzia³alnoœci organizacyjnej, poznawczej, produkcyjnej, wychowawczej, opiekuùczej, us³ugowej, porz¹dkowej, sportowej - 12).
Produkt zasÂługujÂący na miano twĂłrczego moÂże mieĂŚ wedÂług powyÂższego ujĂŞcia dowolnÂą postaĂŚ i byĂŚ nie tylko dzieÂłem sztuki, odkryciem czy oryginalnÂą maszynÂą, lecz rĂłwnie dobrze - projektem organizacyjnym, metodÂą treningu sportowego, Âżartem itp. 13).
ZupeÂłnie kraĂącowy poglÂąd reprezentuje K.ÂŻygulski, ktĂłry twierdzi, Âże "kaÂżde uczestnictwo kulturalne wymaga swoistego aktu twĂłrczego" 14). W tym sensie twĂłrczoÂściÂą jest nie tylko napisanie wiersza, czy jego publiczna recytacja, lecz kaÂżde jego wartoÂściowe dla jednostki odczytanie.
Psychologiê twórczoœci interesuj¹ w coraz wiêkszym stopniu tak¿e zachowania oraz wytwory zbli¿one do twórczoœci. Do takich godnych szczególnej uwagi zjawisk nale¿¹ zachowania i produkty okreœlane mianem oryginalnych, a tak¿e jednostki, które nie wykaza³y siê jeszcze zadowalaj¹cym produktem, ale zyska³y wysokie wyniki w testach psychologicznych mierz¹cych pewne cechy przypisywane ludziom twórczym.
Ten kierunek zainteresowaù jest podstaw¹ do rozró¿niania twórczoœci dokonanej od potencjalnej. Twórczoœci¹ dokonan¹ okreœla siê aktywnoœÌ uwieùczon¹ dzie³em, twórczoœci¹ potencjaln¹ - zdolnoœci twórcze, zachowania i produkty okreœlane mianem oryginalnych.
Pewne hipotezy dotycz¹ce zdolnoœci, które powinny mieÌ szczególne znaczenie dla myœlenia twórczego, sk³oni³y badaczy do poszukiwania zdolnoœci maj¹cych coœ wspólnego z p³ynnoœci¹ i giêtkoœci¹ myœlenia, zdolnoœci zwi¹zanych z ³atwoœci¹ wytwarzania pomys³ów i gotowoœci¹ do zmiany kierunku myœlenia czy modyfikowania informacji.
Pierwsza, powa¿na analiza czynnikowa nastawiona na weryfikowanie tych hipotez oraz inne, przeprowadzone póŸniej, wykaza³y istnienie jeszcze jednego czynnika okreœlanego mianem oryginalnoœÌ.
Wydaje siê, ¿e najtrafniej zdolnoœci zaklasyfikowa³ J.P.Guilford, wed³ug którego do elementarnych zdolnoœci twórczych nale¿¹ :
I. W zakresie p³ynnoœci wytwarzania treœci :1.p³ynnoœÌ s³owna,
2.p³ynnoœÌ skojarzeniowa,
3.p³ynnoœÌ ekspresyjna,
4.p³ynnoœÌ ideacyjna.
II. W zakresie wytwarzania treœci umys³owych:1.giêtkoœÌ spontaniczna semantyczna,
2.giêtkoœÌ spontaniczna figuralna,
3.giêtkoœÌ adaptacyjna figuralna,
4.giêtkoœÌ adaptacyjna symboliczna.
5.oryginalnoœÌ 15).
Zajmiemy siĂŞ teraz charakterystykÂą powyÂższych zdolnoÂści wskazujÂąc jednoczeÂśnie testy uÂżywane do ich pomiarĂłw:
- p³ynnoœÌ s³owna - polega na wypowiadaniu lub zapisaniu w wyznaczonym czasie s³ów zaczynaj¹cych siê lub koùcz¹cych na okreœlonej literze lub g³osce. Wœród lepszych testów znajduj¹ siê: przyrostki, pierwsze i ostatnie litery, rymy.
- p³ynnoœÌ skojarzeniowa - jest to zdolnoœÌ do p³ynnego operowania ró¿nego rodzaju okreœleniami i nazwami przedmiotów lub zjawisk. Tê zdolnoœÌ bada siê przy pomocy testów : Kontrolowane Skojarzenia, Znajdowanie Przeciwieùstw, Uzupe³nianie Porównaù.
- p³ynnoœÌ ekspresyjna - dobieranie odpowiednich s³ów, jak w przypadku p³ynnoœci skojarzeniowej, ale tutaj chodzi o konstruowanie wypowiedzi z kilku elementów. Do badania tej zdolnoœci stosuje siê testy: Tworzenia Przedmiotów, w których osoba badana ma u³o¿yÌ dwie lub wiêcej prostych form geometrycznych tak, aby utworzy³y przedmiot, którego nazwa jest podana.
- p³ynnoœÌ ideacyjna - wytwarzanie pomys³ów umo¿liwiaj¹cych wielokierunkowe poszukiwania. Chodzi tu przede wszystkim o podawanie jak najwiêkszej iloœci pomys³ów nowych zastosowaù znanych przedmiotów - liczy siê iloœÌ. Tê p³ynnoœÌ mo¿na badaÌ testami: Konsekwencje (oczywiste), Tytu³y historyjek (niepomys³owe), Zastosowanie, tematy, Wypracowanie.
- giêtkoœÌ spontaniczna semantyczna - polega na wyszukiwaniu nowych zastosowaù znanych przedmiotów. W odró¿nieniu od p³ynnoœci ideacyjnej liczy siê, nie iloœÌ lecz jakoœÌ. Najczêœciej stosowane testy: Niezwyk³e Zastosowania, Wielokrotne Grupowanie.
- giêtkoœÌ spontaniczna figuralna - zdolnoœÌ odmiennego spostrzegania tej samej figury. Miar¹ tej zdolnoœci jest szybkoœÌ przechodzenia od jednego do drugiego sposobu spostrzegania figury. Stosowane testy: Sortowanie Kolorowych Form, Test Podobieùstw Figuralnych.
- giêtkoœÌ adaptacyjna figuralna - zdolnoœÌ reorganizacji bodŸców wzrokowych. Chodzi tu o wykrywanie figur z t³a. Wszystkie testy badaj¹ce tê zdolnoœÌ obejmuj¹ problemy wymagaj¹ce zmiany taktyki w trakcie prób i b³êdów. Nale¿¹ do nich m.in.: Planowanie Manewrów Lotniczych, Wgl¹d, Uk³ad Kropek.
- giêtkoœÌ adaptacyjna symboliczna - zdolnoœÌ rozwi¹zywania ró¿nego rodzaju ³amig³ówek, w których za ka¿dym razem nale¿y stosowaÌ inn¹ regu³ê postêpowania, aby otrzymaÌ rozwi¹zanie. Do badania tej zdolnoœci u¿ywa siê testu £amig³ówki z Zapa³kami.
- oryginalnoœÌ - zdolnoœÌ produkowania takich odpowiedzi, które s¹ niecodzienne (rzadkie), opieraj¹ siê na odleg³ych skojarzeniach lub s¹ dowcipne (w sensie zaskakuj¹cej pomys³owoœci). Jako miarodajne wymienia siê takie testy jak :
Wytwarzanie Symboli, Konsekwencje NiezwykÂłych zdarzeĂą, TytuÂły.
Uwaga :
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolnoœci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".
Osoby zainteresowane peÂłnÂą wersjÂą wraz z przypisami, bibliografiÂą i aneksami proszone sÂą o kontakt z autorem:
biuro@logos.dt.pltel. 600-809-254
WÂładysÂław Pitak (pedagog kultury i oÂświaty, logopeda dypl.)
.
http://www.logopeda.fora.pl/wejdz-i-porozmawiaj,1/wladyslaw-pitak-inteligencja-a-zdolnosci-tworcze,205.html#511.