"Nasza Klasa" - forum dla absolwentów, rodzin, kolegów i znajomych
Grudzieñ 18, 2024, 21:27:56 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione dla absolwentów szkó³ podstawowych, ¶rednich i wy¿szych oraz dla ich rodzin, znajomych i go¶ci.
Zapraszamy
 
   Strona g³ówna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
 51 
 : Marzec 29, 2019, 14:05:56 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin


.

Trening autogenny Schultza

Opracowanie : mgr W³adys³aw Pitak, logopeda dypl., muzykoterapeuta


Autorem tego treningu jest berliñski lekarz prof. J.H.Schultz. Nazwa pochodzi od greckiego s³owa "autos"- sam i "genos"- pocz±tek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy wiêc: æwicz±cy w³asne EGO.

Ró¿nica miêdzy stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, ¿e w pierwszym przypadku cz³owiek znajduje siê pod wp³ywem dzia³ania hipnotyzera, a w autogenii - pod wp³ywem samego siebie.



Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagaj±cym przy ró¿nego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwo¶ciach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, po³o¿nictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.

Metoda sprawdzi³a siê w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i ma³¿eñskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej (przy opanowywaniu tremy przed wystêpami). Tak wiêc metoda treningu autogennego znajduje zastosowanie we wszystkich stanach chorobowych, które maj± ¼ród³o psychogenne, a tak¿e przed wykonaniem wa¿nych dzia³añ, wymagaj±cych wysi³ku fizycznego i psychicznego.
Dr Karel Vojacek - z oddzia³u psychiatrycznego FNsP I Praha podaje , ¿e obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodz±, ¿e metoda ta wp³ywa na ³agodzenie, a nierzadko usuwa objawy chorobowe.


    

Dr Vojacek z Pragi stosuje tê metodê przy nastêpuj±cych chorobach:

- nerwicowy czêstoskurcz serca i nerwowe po³ykanie powietrza,
- choroba wrzodowa ¿o³±dka i dwunastnicy,
- d³awica sercowa (po³±czona ze stanami lêkowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narz±dowe (dyskinezje dróg ¿ó³ciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- mêczliwo¶æ, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle g³owy,
- nadci¶nienie têtnicze,
- nadczynno¶æ tarczycy,
- pokrzywka i ¶wi±d nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
- wegetatywne zaburzenia kr±¿enia i przewodu pokarmowego.





Trening sk³ada siê z 6 elementów, które z siebie wynikaj± i nastêpuj± po sobie: uczucie ciê¿aru, uczucie ciep³a, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciep³a w ca³ym organizmie, uczucie ch³odu na czole.

Pocz±tkowo æwiczenia nie powinny byæ d³ugie (3-5 minut - tylko uczucie ciê¿aru), pó¼niej do 10 minut (uczucie ciê¿aru i ciep³a), finalnie 15-20 - wszystkie elementy. W swojej praktyce, uzupe³nia³em trening autogenny modyfikacjami i postanowieniami zmierzaj±cymi do osi±gniêcia pozytywnego obrazu siebie oraz do twórczego rozwi±zywania problemów ¿yciowych.





.



 52 
 : Marzec 29, 2019, 13:44:52 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin

.

Stres jest zmor± wspó³czesnego cz³owieka. Codzienna gonitwa za sukcesem sprzyja  powstawaniu sytuacji sterowych. Wa¿ny kontrakt, trudny egzamin, ¶lub czy ¶mieræ bliskiej osoby powoduj± szybsze bicie serca lub ¶ciskanie w brzuchu. P³ytki oddech, ból g³owy, zaburzenia ¿o³±dkowe czy nadmierna potliwo¶æ to tylko niektóre z objawów  stresu, które s± wynikiem uwalniania do krwi adrenaliny i kortyzolu. Ka¿dy cz³owiek w specyficzny dla siebie sposób reaguje na  zaistnia³e w jego ¿yciu sytuacje trudne. Osoby bêd±ce pod wp³ywem permanentnego stresu bardzo czêsto uskar¿aj± siê na problemy z ci¶nieniem, snem, a tak¿e na zaburzania ze strony uk³adu oddechowego.  Ludzie zestresowani charakteryzuj± siê mniejsz± odporno¶ci± organizmu i czê¶ciej zapadalna na ró¿ne choroby.





Niestety stresu nie da siê ca³kowicie wyeliminowaæ z ¿ycia codziennego. Zawsze znajdzie siê co¶ co nawet najwiêkszego stoika i optymistê potrafi wyprowadziæ z równowagi. Dlatego warto poznaæ kilka metod, które pomog± walczyæ ze stresem i siê na niego uodporniæ.


Æwiczenia oddechowe


To chyba najprostsza i najpowszechniejsza metoda ³agodzenia napiêcia psychicznego. Nie od dzi¶ wiadomo, ¿e wykonanie kilku g³êbszych oddechów pomaga siê uspokoiæ i racjonalnie podej¶æ do zaistnia³ego problemu. Æwiczenia te sprzyjaj± nie tylko w lepszym zaopatrzeniu organizmu w tlen, ale przede wszystkim pozwalaj± odgoniæ z³e my¶li i pokonaæ stres. Wykonywane regularnie wp³ywaj± pozytywnie na przemianê materii, poprawiaj± jako¶æ snu i zwiêkszaj± odporno¶æ organizmu. Mo¿na je wykonywaæ w pozycji siedz±cej, nawet przy biurku w trakcie pracy. Wa¿ne by usi±¶æ wygonie z wyprostowanym krêgos³upem, wdychaæ powietrze nosem, a  wydychaæ ustami.  Wykonywanie ich w pozycji le¿±cej dodatkowo pozwala rozlu¼niæ napiête miêsnie, co sprzyja szybszemu uwolnieniu siê od stresu.  Techniki  oddechowe mo¿na zastosowaæ w momencie wyst±pienia sytuacji stresowej w celu roz³adowania silnego napiêcia nerwowego. Æwiczenia te s± doskona³ym sposobem walki ze stresem zw³aszcza dla osób borykaj±cych siê ze schorzeniami sercowo- naczyniowymi, poniewa¿ bardzo dobrze wp³ywaj± na usprawnienie pracy uk³adu krwiono¶nego i oddechowego.


Joga


Jest obecnie jedn± z popularniejszych form walki ze stresem. Coraz wiêcej fitness klubów, proponuje j± swoim zapracowanym, zestresowanym klientom. Dziêki mnogo¶ci technik relaksacyjny na zajêciach jogi mo¿na nauczyæ siê jak minimalizowaæ efekty napiêcia i stresu. Regularne praktykowanie jogi pozwala na unormowania wydzielenia hormonów stresu, obni¿enie ci¶nienia krwi czy rozlu¼nienie napiêtych miê¶ni. Stabilizuje tak¿e pracê uk³adu pokarmowego, który jest bardzo wra¿liwy na dzia³anie stresu. Ponadto joga pomaga w utrzymaniu prawid³owej postawy cia³a co w znacznym stopniu wp³ywa na uprawnienie aparatu ruchu.


Pilates


To forma aktywno¶ci fizycznej ³±cz±ca ze sob± elementy jogi, treningu izometrycznego, a tak¿e baletu. Ma bardzo wielu zwolenników, gdy¿ nie tylko pomaga ³agodziæ skutki stresu, ale doskonale wp³ywa na wzmocnienie miê¶ni  i utrzymania w³a¶ciwej postawy cia³a. Pilates jest doskona³y zw³aszcza dla kobiet, poniewa¿ pomaga zadbaæ o piêkn± sylwetkê bez niepotrzebnego rozbudowywania masy miê¶niowej.


Muzykoterapia


Jest doskona³± forma biernego wypoczynku, a przy okazji wspania³ym antidotum na stres. Regularne sesje muzykoterapii wzbogacane æwiczeniami oddechowymi pozwalaj± na uzyskanie wewnêtrznego wyciszenia, dziêki czemu ³atwiej radziæ sobie ze stresuj±cymi sytuacjami dnia codziennego. Cicha i delikatna muzyka relaksacyjna ukoi sko³atane nerwy, uspokoi pracê serca i wyrówna oddech. Na rynku dostêpne s± ¶cie¿ki d¼wiêkowe wzbogacone g³osem lektora, który w profesjonalny sposób pomaga w uzyskaniu pe³nego odprê¿enia. W³±czenie swojej ulubionej p³yty lub nagrañ z muzyka powa¿n± jest tak¿e wspania³± forma muzykoterapii.


Aktywno¶æ fizyczna


Nie od dzi¶ wiadomo, ¿e wszystkie formy wysi³ku fizycznego maj± zbawienny wp³yw na organizm. Pomagaj± nie tylko w poprawiæ ogóln± sprawno¶æ, wp³ywaj± tak¿e na syntezê endorfin substancji produkowanych przez mózg, nazywanych przez naukowców hormonami szczê¶cia. Æwiczenia fizyczne pozwalaj± na uwolnienie siê od wiêkszo¶ci fizycznych objawów stresu. Oczywi¶cie rodzaj wykonywanej aktywno¶ci nale¿y dopasowaæ do swoich predyspozycji i upodobañ, ale w¶ród ca³ej gamy sportów ka¿dy mo¿e wybraæ najlepszy dla siebie.  W zwalczaniu stresu dokona³y jest zarówno spacer jak i intensywny trening na si³owni. Znakomite w roz³adowywaniu napiêci s± biegi, jazda na rowerze czy wizyta na basenie, a tak¿e mecz siatkówki lub partyjka tenisa.  Wystarczy 30 minut ruchu dziennie, by wzmocniæ swoje cia³o i umys³, a przez to nauczyæ siê lepiej reagowaæ w stresuj±cych sytuacjach.


http://porady.mobi/jakie-sa-cwiczenia-uodporniajace-na-stres/


.


 53 
 : Marzec 29, 2019, 13:39:10 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Gerd Schnack, Kirsten Schnack / slo

 




Przy atakach stresu tracimy g³owê i zdolno¶æ jasnego i klarownego my¶lenia. (fot. shutterstock.com)


Stres pojawia siê w ¿yciu nagle niczym napad. Jak grom z jasnego nieba spadaj± na cz³owieka zewnêtrzne bod¼ce, z którymi jest konfrontowany, na które musi odpowiedzieæ i z których reakcj± musi siê liczyæ. W dawnych czasach nag³y stres wystêpowa³, gdy na drodze do celu ukaza³ siê du¿y nied¼wied¼. Dzisiaj ten potwór pojawia siê w innych okoliczno¶ciach: jest sekund± przera¿enia w czasie zderzenia samochodów, wzmo¿on± turbulencj± w czasie lotu samolotem, rozpychaniem siê ³okciami skoncentrowanych tylko na sobie pobratymców.
 
Uk³ad kr±¿enia i serce
 
Rozwój stwardnienia têtnic przez podwy¿szone ci¶nienie niszczy têtnice. Zatkane ³o¿yska krwi powstaj± przez przylegaj±ce bia³e krwinki ze zlepionymi p³ytkami krwi, jak równie¿ z od³o¿onym t³uszczem i nagromadzonym cukrem. Mo¿e poza tym doj¶æ do zamkniêcia ¶wiat³a têtnicy (a zatem na przyk³ad do zawa³u serca lub udaru mózgu).
 
Miê¶nie
 
Dochodzi do zubo¿enia zapasów cukru w komórkach miê¶niowych, poniewa¿ miê¶nie gorzej reaguj± na insulinê. Kortyzol zu¿ywa bia³ko miê¶niowe. Maleje masa miê¶niowa. Dochodzi do chronicznego napiêcia miê¶ni. Psychiczny stres prowadzi do bólów karku i pleców.
 
Trzustka
 
Komórki wewn±trzwydzielnicze trzustki produkuj± insulinê, która reguluje poziom cukru w krwi. Chroniczny stres podwy¿sza poziom kortyzolu i obni¿a dzia³anie insuliny na komórki ustroju. To znowu zmusza komórki wewn±trzwydzielnicze trzustki do wzmo¿onej produkcji insuliny. Skutkiem tego procesu nastêpuje przedwczesne wyczerpanie i zagro¿enie cukrzyc±, której ryzyko chroniczny stres znacznie podwy¿sza.
 
¯o³±dek
 
Chroniczne podwy¿szenie hormonów stresu powoduj e zwê¿enie naczyñ krwiono¶nych w narz±dach trawiennych, skutkiem czego zanika ochrona b³ony ¶luzowej ¶cian ¿o³±dka. Na tle stresowym powstaj± wrzody z nag³ymi krwawieniami. (Obserwowano to nawet na Alasce w czasie wy¶cigów psów zaprzêgniêtych do sanek, kiedy zw³aszcza u prowadz±cych psów na skutek d³ugiego wysi³ku czêsto wystêpowa³y krwawi±ce wrzody ¿o³±dka).
 
System immunologiczny
 
Chroniczny stres ze zbyt du¿± ilo¶ci± kortyzolu we krwi ogranicza produkcjê cytokiny i hamuje dzia³anie systemu limfatycznego. W ten sposób zostaje os³abiona ogólna odporno¶æ organizmu.

Chroniczny stres stanowi zatem d³ugo trwaj±c± alarmow± sytuacj± z daleko id±cymi konsekwencjami w ca³ym organizmie, których efektem jest podwy¿szona gotowo¶æ do obrony i stawiania oporu.

D³u¿sze dzia³anie czynników powoduj±cych stres wywo³uje nie tylko opisane powy¿ej zdrowotne problemy, lecz tak¿e okre¶lone fenomeny przystosowawcze, czyli po prostu przystosowanie. Jest ono konieczne, poniewa¿ w przeciwnym razie cz³owiek nie móg³by adekwatnie reagowaæ na ró¿ne wyzwania. Mog± nimi byæ fizyczne czynniki, jak na przyk³ad zmiany klimatyczne, przesuniêcia czasu, adaptacja do wysoko¶ci i inne. Mog± nimi równie¿ byæ psychiczne reakcje, jak na przyk³ad ¶wiadomo¶æ braku czasu, zdenerwowanie, troska, z³o¶æ, przeci±¿enie, ha³as, mobbing itd.
 
Dziêki przystosowaniu organizm jest zatem w stanie zrównowa¿yæ d³u¿ej dzia³aj±ce czynniki stresogenne. Je¶li jednak stres jest trwa³ym stanem i brakuje odprê¿aj±cego czynnika, ca³a sytuacja mo¿e prowadziæ do negatywnych konsekwencji zdrowotnych opisanych przez nas powy¿ej.
 
Nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e cz³owiek potrzebuje stresu, naturalnie odpowiednio dozowanego, ale nieodzowne jest równie¿, by po okresie napiêcia nastêpowa³o odprê¿enie.

Nikt nie mo¿e unikn±æ oddzia³ywania stresu powstaj±cego w dniu codziennym, poniewa¿ reagujemy na napiêcie odruchem. Zupe³nie inaczej jest z odprê¿eniem, które za ka¿dym razem musi zostaæ ¶wiadomie uznane przez indywidualnego cz³owieka za konieczne i przez niego zapocz±tkowane. W XXI wieku stres sta³ siê, jak ju¿ pisali¶my, powszechnym utrapieniem przez ci±g³y wzrost czynników wywo³uj±cych go i ci±g³± ich obecno¶æ.

W bardzo napiêt± gotowo¶æ alarmu postawione s± trzy obszary cia³a:
 
•   mózg, jako centralny poziom zawiaduj±cy ca³ym organizmem,
•   system kr±¿enia i serce, jako ogólny poziom ca³ego organizmu,
•   system miê¶ni, ¶ciêgien i stawów, jako peryferyjny poziom organizmu.


Mózg
 
Przy d³u¿ej trwaj±cych atakach stresu tracimy g³owê i zdolno¶æ jasnego i klarownego my¶lenia. W ostrej sytuacji stresowej wszyscy krzycz± jeden przez drugiego  i podejmuj± b³êdne decyzje. Negatywne my¶lenie przybiera na sile, na plan pierwszy wysuwaj± siê troski i lêki, które towarzysz± nam przez ca³e dnie. Gdy pojawi siê problem, nie mo¿emy na rozkaz wy³±czyæ my¶lenia o nim.

Przewlek³y stres nierzadko pozbawia cz³owieka odwagi i prowadzi do depresji. W takich negatywnych sytuacjach nie pomagaj± apele z zewn±trz nawo³uj±ce do podjêcia dzia³ania. Pomóc mo¿emy wtedy, gdy nie cofniemy siê przed ogromem negatywnych prze¿yæ zestresowanej osoby, gdy zap³aczemy ze smutnymi lud¼mi.
 
Uk³ad kr±¿enia i serce

G³ównym zagro¿eniem jest nadci¶nienie. Powoduje ono ogólne stwardnienie têtniczek, które czêsto koñczy siê zaburzeniem dop³ywu krwi w têtnicach, a w koñcu zawa³em serca lub udarem mózgu.
 
System miê¶ni, ¶ciêgien i stawów
 
Przewlek³y stres powoduje przez podwy¿szony poziom kortyzolu wzmo¿one napiêcie miê¶ni poprzecznie pr±¿kowanych. Gdy do³±cz± siê do tego jednostronne fizyczne obci±¿enia, stawy zostan± przeci±¿one i zacznie siê trwa³e napiêcie miê¶niowe. Prowadzi to do miejscowego niskiego zaopatrzenia w tlen i w pewnych okoliczno¶ciach do wspó³czesnej choroby zawodowej RSI

 
Chroniczny stres dzia³a na ca³y organizm w trzech wymiarach:
 
•   Centralnie w mózgu: troski i lêki wytwarzaj± negatywny zasób my¶li.
•   Ogólnie: d³ugotrwa³e uszkodzenie ca³ego uk³adu kr±¿enia.
•   Peryferyjnie: miejscowe napiêcie miê¶ni i stawów oraz wywo³anie wspó³czesnej choroby RSI.
 
https://www.deon.pl/inteligentne-zycie/zdrowie/art,24,czy-wiesz-jak-stres-dziala-na-twoj-organizm.html

.





 54 
 : Marzec 27, 2019, 22:33:15 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin

.

Mo¿liwo¶ci twórcze w  wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Autor: W³adys³aw Andrzej PItak


W wieku 12-15 lat (klasy V-VIII) pamiêæ mechaniczna powoli obni¿a siê powoli, a wzrasta pamiêæ logiczna.9) Jest to okres nazywany wiekiem rozumowania, dorastania, dojrzewania, m³odocianym, wiekiem szkolnym.

Pomiêdzy 12-14 rokiem ¿ycia, zarówno ch³opcy, jak i dziewczêta wykazuj± ogromn± dba³o¶æ o swój wygl±d zewnêtrzny. Wynika to z jednej strony z rozwoju seksualnego i zainteresowania p³ci± odmienn±, a tak¿e z wyj±tkowego spotêgowania w tym okresie wszelkiej aktywno¶ci emocjonalnej, si³y wyobra¼ni, wra¿liwo¶ci estetycznej na urok i piêkno cz³owieka.





Debesse 13) akcentuje, ¿e w tym okresie dokonuje siê oceny ¶wiata na podstawie walorów estetycznych, przy czym szczególne znaczenie maj± w tej ocenie trzy elementy: kolor, tre¶æ, u¿yteczno¶æ.
Debesse zwraca równie¿ uwagê na jeszcze jedno zjawisko, charakterystyczne dla okresu dorastania, a maj±ce zwi±zek z aktywno¶ci± estetyczn±: jest to d±¿enie do ¿ycia w spo³eczno¶ci i dzia³ania wspólnie z innymi - mimo oporów, nastrojów i pozornej skryto¶ci.


Debesse okre¶la to d±¿enie szukaniem przyjemno¶ci, które wynika ze ¶wiadomo¶ci istnienia obok innych ludzi, istnienia tu¿ obok, "ramiê przy ramieniu". Pragnienie integracji jest w konflikcie wewnêtrznym z pragnieniem wolno¶ci, z nie¶mia³o¶ci±, ale wspólny odbiór wra¿eñ estetycznych, wspólna praca artystyczna potêguj± potrzebê integracji, u³atwiaj± nawi±zywanie przyja¼ni.


Wra¿liwo¶æ estetyczna tego okresu wi±¿e siê z potrzeb± ekspresji. Mimo k³opotów z oryginalno¶ci±, mimo rozwoju krytycyzmu, d±¿enie do wyra¿enia siebie samego trwa nadal. ¦wiadcz± o tym, wspomniane wcze¶niej, ró¿ne formy literackie i dramatyczne czêsto uprawiane w tym okresie. Intensywno¶æ uczuæ mo¿e byæ wykorzystywana na zajêciach artystycznych, w czasie których m³odociani rozwijaj± swe zwi±zki emocjonalne z ró¿nymi sk³adnikami otoczenia oraz wyra¿aj± je bezpo¶rednio lub w formie symbolicznej. Najlepszym sposobem ujawnienia uczuæ agresji, a czasem, mi³o¶ci jest bowiem wyra¿enie ich w sposób bardziej zamaskowany, teatralny.
¯ycie uczuciowe dorastaj±cego ucznia wymaga szczególnej opieki, polegaj±cej na rozwijaniu i pog³êbieniu uczuæ ju¿ istniej±cych, hamowaniu negatywnych i pobudzaniu pozytywnych. 14)





Swobodna ekspresja w poszczególnych fazach rozwoju psychicznego dziecka ma ró¿ne znaczenie wychowawcze i wymaga stosowania ró¿nych metod, w zale¿no¶ci od wieku.
W oparciu o powy¿sze przes³anki powsta³o wiele metod wychowania estetycznego dzieci i m³odzie¿y. Do najbardziej znanych nale¿y metoda C.Freineta. 15) Metoda naturalnej, swobodnej ekspresji znajduje w szko³ach Freineta szerokie zastosowanie w poezji, teatrze, zw³aszcza kukie³kowym, modelowaniu oraz innych przedmiotach. W jego szko³ach stosowane s± ró¿ne formy pracy grupowej, samodzielno¶æ poszukiwañ z konieczno¶ci± dzielenia siê do¶wiadczeniami z innymi.





Przedstawiciel kierunku pedagogiki znanej pod nazw± "education nouvelle" - R. Cousinet 16), podobnie jak Freinet, przywi±zuje wielkie znaczenie dla bogactwa wra¿eñ dostarczanych dziecku przez ¶rodowisko szkolne, do warunków, w których dziecko mog³oby siê swobodnie poruszaæ, odkrywaæ ¶wiat, do¶wiadczaæ, obserwowaæ i dzia³aæ.


 Metoda Cousineta opiera siê na dzia³aniu sprzyjaj±cym zami³owaniom, upodobaniom i zainteresowaniom uczniów, przewiduje swobodê w wyborze tematyki pog³êbiaj±cej wiedzê, swobodê w stosowaniu przez uczniów w³asnych pomys³ów. Tutaj równie¿ ma zastosowanie wypowied¼ artystyczna, nie krêpowana narzuconymi tematami i formami, jako element towarzysz±cy i pomocniczy przy nauce ró¿nych przedmiotów.





Na podstawie powy¿szych dowodów, mo¿na wyprowadziæ wnioski dotycz±ce sensu ekspresji artystycznej :
1.Swobodna ekspresja jest wa¿nym ¼ród³em powstawania zainteresowañ poznawczych dziecka, a zatem stanowi podstawê procesów wychowania intelektualnego.

2.Potrzeba ekspresji i spontaniczna aktywno¶æ jako ¼ród³o poznania - to szukanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób i za pomoc± jakich ¶rodków mog± dzieci wyra¿aæ swe my¶li, prze¿ycia i uczucia.

3.Brak mo¿liwo¶ci swobodnej wypowiedzi rodzi skrzywienia, kompleksy, depresje, zahamowania, nerwice, ma³± odporno¶æ na sytuacje konfliktowe, zmniejszanie zdolno¶ci do prawid³owego rozwoju i budowania pe³nej osobowo¶ci.

4.Swobodne uzewnêtrznianie siebie powoduje pozbywanie siê zahamowañ, zwolnienie napiêæ, odnajdywanie rado¶ci we w³asnej twórczo¶ci, sprzyja w³a¶ciwemu rozwojowi osobowo¶ci.


Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.


Foto: W³adys³aw Pitak

.




 55 
 : Marzec 27, 2019, 22:07:07 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Mo¿liwo¶ci twórcze w m³odszym wieku szkolnym
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.
Autor: W³adys³aw Andrzej Pitak

Wst±pienie do szko³y, to wielka zmiana w ¿yciu dziecka. Przej¶cie od dominuj±cej w okresie przedszkolnym dzia³alno¶ci zabawowej do nauki szkolnej oznacza dla dzieci pojawienie siê w ich ±yciu powa¿nego, osobistego i spo³ecznego obowi±zku. Systematyczne nabywanie wiedzy szkolnej jest wyra¼n± i czêsto trudn± dla dzieci prac±.


Zachowanie dzieci w tym wieku jest spraw± bardzo z³o¿on± i zrozumienie go sprawia doros³ym trudno¶ci. G³ównie dlatego, poniewa¿ zak³adaj± oni, ¿e sposoby zachowania siê dzieci s± lub powinny byæ takie same jak u doros³ych. Tymczasem - zachowanie siê dzieci ró¿ni siê od zachowania doros³ych, poniewa¿ ich potrzeby s± nieco inne i mniejsza jest dojrza³o¶æ fizyczna, umys³owa, spo³eczna i uczuciowa.7).





Charakterystyczn± w³a¶ciwo¶ci± psychiki dziecka w m³odszym wieku szkolnym Spoko jest konkretny charakter procesów poznawczych - spostrze¿eñ, pamiêci, my¶lenia, itp. Uczenie siê dzieci w tym wieku jest skuteczne, je¶li tre¶æ materia³u nauczania podawana jest w sposób pogl±dowy. Pamiêæ dzieci jest bowiem obrazowa. Naj³atwiej zapamiêtuj± one fakty, zdarzenia, zjawiska.


Jedn± z charakterystycznych cech tego okresu rozwoju stanowi odkrycie przez dziecko, ¿e jest ono cz³onkiem spo³eczno¶ci swych rówie¶ników. W tym czasie kszta³tuj± siê postawy umiejêtno¶ci pracy w grupie, a zatem i wspó³dzia³ania spo³ecznego w ¿yciu dojrza³ym. Dzieci odkrywaj±, ¿e maj± podobne zainteresowania, wspólne tajemnice, znajduj± przyjemno¶æ we wspólnym dzia³aniu. Wiek ten jest okresem grupowych przyja¼ni, tworzenia siê grup rówie¶niczych , czyli "paczek". Dzieci stopniowo uniezale¿niaj± siê od dominacji doros³ych. Ze wzglêdu na ró¿ne zainteresowania ch³opców i dziewcz±t, a tak¿e z powodu ró¿nic w rozwoju fizycznym grupy rówie¶nicze sk³adaj± siê zwykle z jednostek tej samej p³ci. Ch³opcy lekcewa¿± dziewczêta, a te z kolei gardz± ch³opcami.





Kapitaln± w³a¶ciwo¶ci± psychiki dziecka w m³odszym wieku szkolnym jest wyj±tkowa w tym okresie pobudliwo¶æ umys³owa, której towarzyszy silne napiêcie ciekawo¶ci. Dziecko prze¿ywa wówczas naturalny g³ód poznania. Æwiczenie i uczenie siê staje siê przyjemno¶ci± i potrzeb±. Pamiêæ zaostrza siê, jest ona mechaniczna i osi±ga szczytowe nasilenie w wieku 10-11 lat (kl. III-IV). Jest to najlepszy okres nauczania tego wszystkiego, co opiera siê na pamiêci mechanicznej: wiersze, proza, a tak¿e stosowania zabaw intelektualnych, æwicz±cych zdolno¶ci twórcze. Poniewa¿ my¶lenie jest praktyczne, równie¿ i zabawy powinny siê pos³ugiwaæ tematyk± konkretna.


W wieku 12 lat - u progu "dojrzewania", dziecko prze¿ywa bardzo wa¿ny okres rozwojowy, w którym odkrywa w³asna odrêbno¶æ osobowo¶ciow±, po raz pierwszy ujmuje zwi±zek miêdzy w³asn± tera¼niejszo¶ci± a przysz³o¶ci±. W miarê dorastania, dzieci szukaj± materia³u do tworzenia w³asnej osobowo¶ci, modeli pomagaj±cych w rozwi±zywaniu w³asnych problemów i zadañ ¿yciowych, pomocy w intensywnym tworzeniu ¶wiatopogl±du i ideologii, porz±dkuj±cych ¶wiat, w³asne prze¿ycia i w³asn± egzystencjê, ujmuj±c j± w perspektywie ponad jednostkowej. 10)




Ciekawo¶æ ¿ycia, poszukiwanie jego sensu i prawdy jest czynnikiem sprzyjaj±cym rozwojowi zainteresowañ. Na ten aspekt psychologii wieku dojrzewania zwraca uwagê Munro 11), wybitny estetyk amerykañski, podkre¶laj±c szczególnie zdolno¶ci postrzegania i wyczulenie na piêkno. Jako cechê adolescencji Munro wyró¿nia równie¿ upodobanie do sytuacji dramatycznych i ekspresyjnych postaw przedstawianych w dziele sztuki. Zdaniem Munro , okres adolescencji cechuje znaczne wyczulenie na wygl±d ludzi, na ró¿nice zachodz±ce miêdzy lud¼mi. St±d dzieci w tym wieku wykazuj± sk³onno¶ci do studiowania wyrazu twarzy, wygl±du, ruchów innych ludzi i porównywania ze swoim wygl±dem, zgodnie z egocentryczn± postaw± charakterystyczn± dla tego okresu ¿ycia.




Lucien Dintzer 12), w ksi±¿ce "O zabawach m³odzie¿y", charakteryzuje te zachowania jako sk³onne do przesady, wyra¿one w grze s³ów, nadu¿ywaniu s³ów ostro brzmi±cych, buncie przeciwko konwencjom. Symptomem narastaj±cych w tym wieku uczuæ buntu, protestu, pogardy, a jednocze¶nie czêsto d±¿enia do zag³uszenia wewnêtrznego rozdarcia i smutku, jest sk³onno¶æ m³odocianych do wywo³ywania wrzawy, ha³asu, a tak¿e s³uchania g³o¶nej muzyki. Wydaje siê, ¿e przyczyn± sk³onno¶ci do wrzawy w okresie dojrzewania, jest wra¿liwo¶æ znacznie wyostrzona na u³omno¶æ, cechy charakterystyczne, zw³aszcza karykaturalne, brzydotê, ostre d¼wiêki g³osu. Sprzyja temu dodatkowo potrzeba wy³adowania nadmiaru energii, czêsto nie wy³adowanej na skutek niew³a¶ciwego planu zajêæ szkolnych i domowych.

(…)
Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.

foto: Archiwum domowe Tatiany Pitak i W³adys³awa Pitaka
..


 56 
 : Marzec 27, 2019, 13:56:03 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Ekspresja ma³ego dziecka
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pierwsze lata ¿ycia dziecka maj± prawdopodobnie najbardziej decyduj±ce znaczenie dla jego rozwoju. W tym w³a¶nie okresie zaczynaj± siê kszta³towaæ wzorce uczenia siê, postawy oraz poczucie swego "ja". Niemowlê zaczyna ¿ycie dysponuj±c kilkoma wrodzonymi schematami (ssanie, patrzenie, s³uchanie, machanie nogami i rêkami, chwytanie). Nie osi±gaj± one kompletnej postaci, dopóki nie zostan± wyra¿one w dzia³aniu, pod którego wp³ywem ulegaj± modyfikacji w ró¿nych kierunkach, wzbogacaj±c siê o nowe warianty sensoryczne i motoryczne.




Nieod³±cznym elementem natury niemowlêcia jest pewnego rodzaju przymus powtarzania 3); æwicz±c pewien schemat, niemowlê powtarza dan± czynno¶æ raz za razem, jak gdyby wprawiaj±c siê w niej. Æwiczenie to ma ró¿ne warianty, poniewa¿ sytuacja w otoczeniu zmienia siê, a wskutek tego w trakcie normalnego "wprawiania siê" zachodz± modyfikacje (przekszta³cenia).
Twórczo¶æ zaczyna siê w momencie, gdy zmys³y po raz pierwszy nawi±zuj± kontakt z otoczeniem i dziecko reaguje na doznania zmys³owe 4). Dotykanie, odczuwanie, widzenie, manipulowanie, smakowanie, s³uchanie; ka¿dy sposób spostrzegania otoczenia i reagowania na nie, stanowi±cy podstawê tworzenia zarówno u dziecka, jak i u zawodowego artysty.





Procesy poznawcze dziecka w tym okresie s± jeszcze subiektywne, zwi±zane z osobistym do¶wiadczeniem oraz zabarwione emocjonalnie. Stopniowo jednak dziecko staje siê bardziej zdyscyplinowane, gdy¿ coraz wiêksz± rolê w jego zachowaniu zaczyna odgrywaæ kora mózgowa , która wywiera hamuj±cy wp³yw na o¶rodki podkorowe.





Rozwija siê i dojrzewa u niego bardzo silnie i efektywnie drugi uk³ad sygnalizacyjny - mowa 5).
Ju¿ w ci±gu pierwszych paru dni po urodzeniu niemowlê wymawia 5 spo¶ród 12 fonemów samog³oskowych oraz 3 d¼wiêki spó³g³oskowe. Oko³o 90 % wydawanych przez nie d¼wiêków , to d¼wiêk [ e ]. Nastêpuje okres æwiczenia elementów mowy, niektórych - w zestawieniach, przy czym dziecko powtarza je niemal bez koñca; jest to tzw. stadium gaworzenia.


Mniej wiêcej po roku gaworzenia, na jego tle zaczyna siê pojawiaæ co¶ podobnego do sensownych s³ów. W trakcie rozwoju podlegaj± one przekszta³ceniom w celu osi±gniêcia lepszego przybli¿enia, z pewn± pomoc± ze strony doros³ych, którzy dostarczaj± wzorów. Jeden z badaczy, Irwin 6) twierdzi, ¿e pierwsze prawdziwe zdanie pojawia siê w wieku oko³o 15 miesiêcy. Pierwsze zdania s± jednowyrazowe, "skondensowane". Jako pierwsze stosowane s± rzeczowniki i czasowniki, nastêpnie pojawiaj± siê przymiotniki i spójniki.




W wieku 2-4 lat dziecko szuka podniet i motywacji nieodzownych dla rozwiniêcia pe³nej ¶wiadomo¶ci otoczenia, zachêty i aprobaty dla aktu twórczego. Wszystkie dzieci w tym wieku s± pe³ne zapa³u, chêtnie podejmuj± zadania, zw³aszcza zwi±zane z manipulacj± jakim¶ materia³em i czêsto zale¿y im, by móc wyraziæ prze¿ycia, aczkolwiek nie czyni± tego w sposób logiczny. Wydaje siê, ¿e dziecko w wieku przedszkolnym ukszta³towa³o sobie w³asn± logikê i chocia¿ zadaje mnóstwo pytañ typu "dlaczego", to jednak zdaje siê widzieæ ¶wiat jako co¶ sta³ego, niezmiennego, nie u¶wiadamiaj±c sobie,¿e samo mo¿e wprowadzaæ w nim zmiany.


Nie jest to wiek odpowiedni do wprowadzania gier wymagaj±cych wspó³dzia³ania. Dziecko nie u¶wiadamia sobie my¶li i uczuæ innych osób. Prawdopodobnie w przedszkolu marnuje siê mnóstwo czasu na próby utrzymania porz±dku i spokoju, poniewa¿ doro¶li sadz±, ¿e rzeczywisty proces uczenia siê zachodzi zawsze wtedy, gdy tylko dziecko wyra¿a samo siebie, niezale¿nie od tego, czy inni s³uchaj±, czy nie.




(…)

Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.


Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

.


foto: Internet - NN

 57 
 : Marzec 27, 2019, 10:00:03 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin

.

Autor: W³adys³aw Pitak

Ju¿ od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyra¿aæ. Pocz±tkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi byæ powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wy³±cznie reprezentowane przez matkê. Pierwsze krzyki i ruchy noworodka s± rodzajem prymitywnego jêzyka, z którego pomoc± dziecko próbuje porozumieæ siê z matk±.

Ju¿ jednak w pierwszych tygodnia ¿ycia mo¿emy u dziecka odró¿niæ zachowania wyra¿aj±ce nie tylko potrzebê zaspokojenia g³odu lecz tak¿e nie maj±ce okre¶lonego celu, wyra¿aj±ce jedynie chêæ impulsywnego uzewnêtrznienia uczuæ ogólnych, jak np. przyjemno¶æ , strach lub gniew. Naturalnie, owo wyra¿anie siebie zale¿y ostatecznie od somatycznej i psychicznej dyspozycji dziecka. Poniewa¿ nie jest ono zupe³nie bezpo¶rednie i nie ma na celu natychmiastowego zaspokojenia potrzeby, przeto nazywane jest "ekspresj± swobodn±".



Najbardziej rzucaj±c± siê forma swobodnej ekspresji u dzieci jest zabawa. Wed³ug M. Lowenfeld 1): zabawa dzieci to wyraz stosunku dziecka do ca³ego ¿ycia. Termin zabawa... jest wa¿ny dla oznaczenia wszystkich czynno¶ci dziecka, które s± spontaniczne i samorodne, które s± celem samym dla siebie i które nie maj± zwi±zku z "lekcjami", czy normalnymi, codziennymi potrzebami fizjologicznymi.

Tak wiêc wszystkie formy zabawy dziecka mo¿na uwa¿aæ za próby kinestetyczne, zmierzaj±ce do integracji ze ¶wiatem; w tym rozumieniu s± one pokrewne tañcom rytualnym plemion pierwotnych. W ten sposób nale¿y traktowaæ pierwotne formy poezji i sztuki teatralnej, które w sposób naturalny zawieraj± w sobie elementarne formy sztuk wizualnych i plastycznych.



J. Favez Boutonier 2) wyró¿nia u dziecka trzy rodzaje ekspresji : spontaniczn±, ukierunkowan± i konformistyczn±:

Ekspresja spontaniczna cechuje dzia³alno¶æ dziecka do 2,5 roku ¿ycia. Dziecko wyra¿a siebie w obecno¶ci innych osób, ale nie zwraca siê do kogo¶ konkretnego. Spontaniczno¶æ nie jest przez dziecko kontrolowana.
Po ukoñczeniu 2,5 roku ¿ycia ekspresja dziecka ma charakter ukierunkowany, zamierzony. Dziecko szuka zrozumienia, aprobaty u innych osób, a jego wytwory maj± ju¿ okre¶lon± postaæ. Przed ukoñczeniem 6 roku ¿ycia ekspresja zaczyna siê pojawiaæ jako forma dostosowania siê do ogólnie przyjêtych norm. Dziecko sprawnie pos³uguje siê mow±, a czasem i pismem.

 


Miêdzy 6-10 rokiem ¿ycia dziecko jest szczególnie sk³onne do konformizmu.
W okresie m³odzieñczym ekspresja wykracza poza postawê konformistyczn±. Forma wypowiedzenia siê, wyra¿ania siebie mo¿e przejawiaæ siê w tym okresie w formie pisania pamiêtników, wierszy, w wyzywaj±cym sposobie ubierania siê, mówienia i poruszania.
(…)




Uwaga :

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej W³adys³awa Pitaka  pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych", WSP, S³upsk 1983.


Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: logos@logos.pomorze.pl

zdjêcia pobrane z internetu - autor NN

.



 58 
 : Marzec 20, 2019, 22:25:30 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Trening w my¶leniu twórczym w Polsce


W  Polsce badania dowodz±, ¿e dla efektywniejszego, twórczego wychowania dzieci i m³odzie¿y konieczne jest przestawienie szko³y na nauczanie problemowe. Istotê i walory takiego nauczania przedstawia W.Okoñ 28), a Cz. Kupisiewicz 29) przeprowadzi³ dowód skuteczno¶ci tej metody w drugiej po³owie XX w. oraz zaproponowa³ okre¶lon± modyfikacjê tre¶ci nauki szkolnej.



Idea³em pedagogiki jest wszechstronny rozwój osobowo¶ci i przysposobienie wszystkich ludzi do twórczego dzia³ania. Do naszej szko³y powinno siê wiêc wprowadziæ na szersz± skalê æwiczenia nadaj±ce rozmach pracy wyobra¼ni ucznia.

Szczególnie wra¿liwi na powy¿szy idea³ powinni byæ nauczyciele kszta³c±cy zdolno¶ci twórcze, dla których praktyk± stanie siê przestrzeganie zaleceñ E.O.Torrance'a 30):


1.Ceñ twórcze my¶lenie.
2.Zwiêkszaj wra¿liwo¶æ dzieci.
3.Zachêcaj do manipulowania, operowania przedmiotami oraz ideami.
4.Ucz sposobów systematycznej oceny ka¿dego pomys³u.
5.Wyrabiaj tolerancyjny stosunek do nowych idei.
6.Strze¿ siê narzucania sztywnych schematów.
7.Kultywuj w klasie atmosferê twórcz±.
8.Ucz dzieci, by ceni³y swe my¶lenie twórcze.
9.Ucz twórcze jednostki unikania sankcji ze strony kolegów.
10.Udzielaj informacji o procesie twórczym.
11.Rozwiewaj lek wzbudzany przez arcydzie³a.
12.Popieraj i oceniaj inicjatywê wychowanków w uczeniu siê.
13."Zabijaj uczniom æwieka".
14.Stwarzaj sytuacje wymagaj±ce twórczego my¶lenia.
15.Stwarzaj zarówno okresy aktywno¶ci, jak i spokoju,.
16.Udostêpniaj ¶rodki do realizacji pomys³ów.
17.Popieraj zwyczaj pe³nej realizacji pomys³ów.
18.Rozwijaj konstruktywny samokrytycyzm.
19.Popieraj zdobywanie wiedzy w ró¿nych kierunkach.
20.Wychowuj nauczycieli o ¶mia³ym i ¿ywym umy¶le.
Czy nasza szko³a troszczy siê o realizacje idea³u wszechstronnego rozwoju osobowo¶ci; jak odbywa siê w naszych warunkach proces kszta³cenia zdolno¶ci twórczych?





W Polsce realizowany jest nadal kierunek proponowany w by³ym ZSRR.- preferuje siê koncepcje kszta³cenia twórczego w normalnej szkole, g³ównie poprzez wzbogacenia tre¶ci programowych i ró¿nicowanie stopnia trudno¶ci zadañ odpowiednio dostosowanych do indywidualnych mo¿liwo¶ci ucznia oraz stymulacjê rozwoju zdolno¶ci w dzia³alno¶ci pozalekcyjnej i pozaszkolnej.


Po 1989 r., w wyniku tzw. przemian ustrojowych i spo³ecznych, ten program kszta³cenia zdolno¶ci twórczych podupad³; jest coraz mniej zajêæ pozalekcyjnych, pozosta³y jeszcze tylko nieliczne zajêcia pozaszkolne, zwykle odp³atne.

Wydaje siê, ¿e najwiêksze szanse w naszych aktualnych warunkach maj± dzieci na dobrowolnych zajêciach pozaszkolnych. Panuje tam wiêksza swoboda twórcza, kszta³cenie problemowe, rozwijanie wyobra¼ni, mo¿liwo¶æ wspó³zawodnictwa i udzia³u w imprezach poza obrêbem zamieszkania itp. Poziom prowadzenia zajêæ jest zró¿nicowany, ale charakter stosunków wychowawca-wychowanek jest bardziej liberalny, a program kszta³cenia czêsto zale¿ny od uczestników zajêæ.

Coraz czê¶ciej s³yszy siê tak¿e, ¿e dzia³ania twórcze poddane treningowi maj± siln± motywacjê pozytywn± w¶ród ich uczestników, a zadowolenie daj± nie tylko uzyskiwane sukcesy, lecz tak¿e sam proces dzia³ania 31).

Wiêcej  >>>  www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".
 
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl
.



 59 
 : Marzec 20, 2019, 22:15:43 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Trening w my¶leniu twórczym


Liczne badania po¶wiêcone problemowi treningu doskonal±cego potencja³ twórczy dostarczaj± uzasadnionych podstaw do pewnego optymizmu. Wielu autorów twierdzi, ¿e zdolno¶æ my¶lenia jest umiejêtno¶ci± intelektualn± podlegaj±c± kszta³ceniu. ¦wiadcz± o tym tak¿e wypowiedzi osób wysoce kreatywnych, które uzyska³y kontrole nad swoj± wyobra¼ni± dziêki æwiczeniu.





Historia zna wielu wychowawców zdecydowanie przyspieszaj±cych rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci. Psychologowie zwrócili ostatnio uwagê na fakt, ¿e wystêpuj± oni z regu³y w najbli¿szym otoczeniu "cudownych dzieci".


Autorem szczególnie wnikliwej wzmiankowanych faktów jest S.L.Pressey 23), który nie neguj±c roli wrodzonych dyspozycji, podwa¿a s³uszno¶æ sprowadzania ich do zjawisk talentu i genialno¶ci. Twierdzi on, ¿e u wcze¶nie dojrza³ych geniuszów muzycznych i talentów sportowych wystêpuj± wspólne czynniki, sprzyjaj±ce rozwojowi i osi±gniêciom :


1.¦wietne warunki zewnêtrzne do wczesnego æwiczenia i rozwoju
zdolno¶ci oraz zachêta do uprawiania danej dzia³alno¶ci ze strony otoczenia.

2.Zazwyczaj systematyczna nauka danej dzia³alno¶ci rozpoczyna³a siê wcze¶nie i  by³a kontynuowana pod kierunkiem pierwszorzêdnego indywidualnego  nauczyciela.

3.Obiektywne warunki do czêstego i sta³ego æwiczenia oraz czynienia postêpów
na miarê wzrastaj±cych mo¿liwo¶ci.

4.¦cis³e powi±zania ze ¶rodowiskiem ludzi uprawiaj±cych dany rodzaj
dzia³alno¶ci, co przyczynia siê do rozwoju wszystkich wchodz±cych w grê
umiejêtno¶ci i zdolno¶ci twórczych oraz prowadzi do zawierania nowych,
pobudzaj±cych znajomo¶ci.

5.Udzia³ w ró¿nych imprezach o charakterze konkursowym i odnoszenie na nich  sukcesów.


Mo¿liwo¶ci pobudzania rozwoju dyspozycji twórczych w dzieciñstwie by³y przedmiotem badañ Fowlera 24). Jego wyniki s± zbie¿ne z rezultatami Presseya: wczesne pobudzanie umys³u, regularne "lekcje", nacisk na uczenie symboli, jêzyka muzyki i teatru, prywatni nauczyciele, otoczenie ceni±ce warto¶ci kultury. Fowler wskazuje jednak, ¿e przedstawione warunki prowadzi³y do ograniczenia kontaktów dziecka z rówie¶nikami na rzecz bardziej kszta³c±cych interakcji z doros³ymi "instruktorami".


Spraw± dzieciñstwa twórców, problemem ich zdrowia psychicznego oraz rol± dziedziczenia w rozwoju dyspozycji twórczych zajmowali siê F.Galton, L.M.Terman, R.B.Cattell i inni.


 Na wyró¿nienie w dziedzinie wspó³czesnych badañ nad osobowo¶ci± ludzi twórczych zas³uguj± prace prowadzone od 1949 r. przez kalifornijski Instytut badañ i Pomiaru osobowo¶ci (IPAR). Podsumowanie prac z szerokiego programu badawczego prowadzonego przez IPAR opublikowa³ Frank Barron 25).





Wynikaj± z tych badañ nastêpuj±ce wnioski :

1.O twórczo¶ci decyduje wrodzone pod³o¿e niektórych dyspozycji, zw³aszcza o charakterze poznawczym.

2.W³a¶ciwo¶ci± osobowo¶ci twórczych jest silne "ego". Jego miar± jest elastyczno¶æ intelektualna, trze¼wo¶æ umys³u, zdolno¶æ do samodzielnego realizowania celów, samoakceptacja, umiejêtno¶æ wspó³¿ycia spo³ecznego oraz zdolno¶æ do osi±gania wysokiej pozycji 26).

3.Jednostki twórcze odznaczaj± siê wy¿sz± inteligencj±, ale u takich twórców jak malarze, zale¿no¶æ pomiêdzy poziomem inteligencji a poziomem twórczo¶ci mo¿e byæ nawet ujemna.

4.Jednostki twórcze w wiêkszym stopniu od populacji przeciêtnej wykazuj± zaburzenia psychiczne; s± to przed wszystkim stany z³ego nastroju, posêpno¶ci, depresji oraz podwy¿szonego poziomu schizotymii.

5.Twórcy najczê¶ciej nie przywi±zuj± du¿ego znaczenia do warto¶ci ekonomicznych, jednocze¶nie ceni± sobie niezale¿no¶æ i s± raczej nonkonformistami, potrafi± dzia³aæ samotnie, bez potrzeby aprobaty spo³ecznej.


Podsumowuj±c wnioski IPAR, do najwa¿niejszych cech charakteryzuj±cych osobowo¶ci twórcze zaliczyæ mo¿na:


silne "ego" wy¿sza od przeciêtnej inteligencja, niezrównowa¿ona psychika, niezale¿no¶æ twórcza i znikome zainteresowanie warto¶ciami ekonomicznymi.

Wiele badañ po¶wiêcono efektom, jakie daje po³o¿enie specjalnego nacisku na rozwój uzdolnieñ i postaw twórczych w trakcie regularnego kszta³cenia w szkole.


W badaniach prowadzonych przez Rusch, Denny i Ives 27) porównywano grupê eksperymentaln± nauczan± w sposób twórczy przez okres jednego roku szkolnego z grup±, kontroln±, któr± uczono w sposób tradycyjny. Na pocz±tku i pod koniec roku szkolnego przeprowadzono 7 testów Wytwarzania Dywergencyjnego. Grupa Eksperymentalna uzyska³a znacz±co lepsze wyniki w 5 na 7 testów; w ¿adnym z testów grupa kontrolna nie wypad³a lepiej.


Wiêcej  >>>  www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:
Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

 
Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl

.



 60 
 : Marzec 20, 2019, 22:06:51 
Zaczêty przez admin - Nowe: wys³ane przez admin
.

Wp³yw warunków ogólnych na my¶lenie twórcze


W.J.J. Gordon 21) utrzymuje, ¿e my¶lenie grupowe zawsze przewy¿sza my¶lenie  indywidualne. Twierdzi on, ¿e grupa mo¿e skondensowaæ do kilku godzin proces  tworzenia, który jednostce móg³by zajmowaæ nawet kilka miesiêcy. Uwa¿a on, ¿e w  grupie ³atwiejsze jest "my¶lenie irracjonalne", po¿±dane w trakcie etapów generowania  pomys³ów w procesie  ozwi±zywania problemu.

 Grupa dodaje ¶mia³o¶ci, wyzwala  wspó³zawodnictwo i rozszerza zakres poszukiwañ pomys³ów. Wszystkie te stwierdzenia, a przynajmniej wiêksza ich czê¶æ, maj± status nie sprawdzonych hipotez. W odniesieniu do niektórych wysuniêto ju¿ zastrze¿enia.






D.W.Taylor, F.C.Berry i C.H.Block 22) dostarczyli pewnych dowodów zaprzeczaj±cych tezie, ¿e my¶lenie grupowe góruje nad indywidualnym. Wymienieni autorzy stwierdzili, ¿e interakcje w grupie wp³ywaj± hamuj±co na my¶lenie specjalistów od reklamy.


Uwa¿a siê, ¿e cech± jednostek wysoce kreatywnych jest to, ¿e s± one niezale¿nymi my¶licielami, maj±cymi w³asny system warto¶ci oraz, ¿e s± mniej towarzyskie ni¿ przeciêtny cz³owiek. Z kolei dla osób o mniejszych talentach twórczych mo¿e byæ korzystny udzia³ w my¶leniu grupowym.
Czy znajduj±c siê w drugiej sytuacji, kiedy mamy wprowadzaæ grupowe my¶lenie twórcze, lepiej tworzyæ grupy homogenne czy heterogenne pod wzglêdem uzdolnieñ? Torrance stwierdzi³ w czasie swoich badañ w szkole podstawowej, ¿e przy wytwarzaniu pomys³ów zwi±zanych z obja¶nianiem sposobu dzia³ania, przewagê pod paroma wzglêdami maj± grupy homogenne. W takich grupach dzieci mniej zdolne wykazywa³y wiêksz± pewno¶æ siebie i wiarê we w³asne si³y, a dzieci zdolniejsze by³y skromniejsze i mnie sk³onne do wysuwania siê na pierwszy plan.


Z grup± zwi±zane s± tak¿e pewne ograniczenia. Od dawna wiadomo, ¿e jednostka wybijaj±ca siê nadmiernie w porównaniu z grup±, jest nara¿ona na kary ze strony kolegów. Lekcewa¿y siê jej nowe pomys³y, a nawet poddaje w w±tpliwo¶æ stan jej zdrowia psychicznego. Niekiedy podejmuje siê nawet ¶rodki zmierzaj±ce do ochrony spo³eczeñstwa przed tak± "niebezpieczn±" osob±. Torrance wskazuje na to, ¿e rodzice i nauczyciele dzieci twórczych czêsto czuj± siê zagro¿eni ich wypowiedziami. Nie wiedz±, jak oceniaæ ich pracê ani jak odpowiadaæ na zadawane przez nie pytania.





Torrancowi i jego wspó³pracownikom uda³o siê ujawniæ, co siê dzieje z bardziej twórczymi jednostkami w grupach dzieci ze szko³y podstawowej. Badania dostarczy³y wyra¼nych dowodów, ¿e w grupach 5-osobowych, w których jedno dziecko mia³o wysokie wyniki w testach twórczych, dzieci mniej twórcze, w trakcie wykonywania dzie³a, obra¿a³y siê na "lepszego" kolegê. Typowa grupa opracowywa³a sankcje i metody kontrolowania zachowania dziecka najbardziej twórczego.


 Sankcje i metody kontroli przybiera³y formê jawnie wyra¿anej wrogo¶ci, krytyki, wy¶miewania, odrzucenia oraz ignorowania. W wy¿szych klasach (V i VI) w grupie przydzielano dziecku twórczemu dodatkowe zajêcia o charakterze administracyjnym. Interesuj±ce by³y równie¿ kontrreakcje dzieci twórczych. Niektóre z nich poddawa³y siê woli grupy. Inne wykazywa³y kontragresjê, nieugiêty upór bez wzglêdu na to, co siê dzia³o, ignorowanie krytyki lub b³aznowanie, przy czym to ostatnie s³u¿y³o do odci±gniêcia uwagi grupy od ich pomys³ów i uzyskania jej aprobaty w sposób bardziej akceptowany. Jeszcze inne odchodzi³y i pracowa³y same, szczególnie w ni¿szych klasach. Niektóre dzieci stawa³y siê apatyczne, milcz±ce i przejête. Inne zrzeka³y siê przywództwa intelektualnego ofiarowuj±c pomoc pozosta³ym.


Wyniki te wskazuj± na pewne problemy jednostki twórczej w spo³eczeñstwie. Osoba twórcza, która wie lub czuje, ¿e jest kreatywna, pragnie wyra¿aæ swoje my¶li i pokazywaæ swoje wytwory innym. Jest ona poniek±d pewna siebie, co stwarza pozory agresywno¶ci. Gdy zostanie odtr±cona, czuje siê sfrustrowana i reaguje agresj±.


Innym problemem ograniczaj±cym twórczo¶æ jest pe³nienie roli zwi±zanej z p³ci±.   W  wielu rodzinach od dorastaj±cego ch³opca nadal oczekuje siê, ¿eby sta³ siê mê¿czyzn± i wyklucza siê wszystkie cechy, które uznane s± za dowód zniewie¶cia³o¶ci lub  kobieco¶ci. Dosyæ czêsto spotyka siê jeszcze pogl±dy, ¿e dziewczynka powinna byæ  pos³uszna i zale¿na. Nie wolno jej przejawiaæ niezale¿nych s±dów i rozwa¿aæ  mo¿liwo¶ci podejmowania zajêæ mêskich.


Jednym z daj±cych siê ³atwo zaobserwowaæ skutków powy¿szego stosunku doros³ych do dzieci jest obni¿enie wyników w testach badaj±cych zdolno¶ci w¶ród uczniów klas IV. Odwrót od tego stanu jest mo¿liwy po up³ywie 2-3 lat, u niektórych dzieci nie nastêpuje nigdy.


Podobnie normy wagi, wzrostu, ilorazu inteligencji, wieku i klasy wywo³uj± obawy, ¿e jest siê innym, wiêc nienormalnym. To jest m.in. powodem zbyt wielkiej presji w kierunku "¶redniactwa", wywieranej na dzieci szkolne. Od ka¿dego dziecka wymaga siê, aby by³o "dobrze przystosowane" i "g³adkie", a przystosowanie najprawdopodobniej oznacza konformizm w stosunku do czyjego¶ wzoru idealnej osobowo¶ci, wzoru, który minimalizuje indywidualno¶æ i niezale¿no¶æ ocen i warto¶ci.


Innym ograniczeniem jest obawa przed wyobcowaniem. ¯ycie prawdziwego twórcy mo¿e byæ samotne. Nie rozumiej± go rodzice, nauczyciele i rówie¶nicy. Odsuniêcie siê od innych jest cena, któr± trzeba zap³aciæ. Dziecku twórczemu nie pozwala siê wybiegaæ za daleko w przód, obarcza siê je zrutynizowanymi zajêciami, które dla niego mog± byæ nudne. ¦wiêtem dla dzieci uzdolnionych twórczo s± konkursy i sprawdziany. Mog± wtedy przej¶æ samych siebie i zdystansowaæ swoich rówie¶ników.


Wiêcej    >>>    www.logos.pomorze.pl/kreator02

Uwaga:

Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych".

Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl

.


Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
Strona wygenerowana w 0.049 sekund z 15 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

brodria osiedlekrolewskie ganglk miniyourlife federacjagarmanii2023forum