Tytu³: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 20, 2019, 21:56:10 .
2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Autor: W³adys³aw Pitak Rozwi±zywanie problemów i my¶lenie twórcze maj± ze sob± tak wiele wspólnego, ¿e w zasadzie mo¿na je traktowaæ jako to samo zjawisko. Jest co¶ z twórczo¶ci w ka¿dym spontanicznym rozwi±zywaniu problemów, a my¶lenie twórcze jest zwykle traktowane jako ¶rodek prowadz±cy do rozwi±zania jakiego¶ problemu. Obie czynno¶ci oparte s± na przypominaniu transferowym; gdyby opiera³y siê tylko na przypominaniu odtwarzaj±cym, takie zachowania nie by³yby ani rozwi±zywaniem problemów ani my¶leniem twórczym. (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama26.JPG) Podobieñstwa miêdzy rozwi±zywaniem problemów a my¶leniem twórczym Ju¿ w 1910 r. J. Dewey 16) wyró¿ni³ uznane obecnie za klasyczne fazy wystêpuj±ce w ró¿nych sytuacjach rozwi±zywania problemów : 1. odczucie trudno¶ci, 2. umiejscowienie i zdefiniowanie trudno¶ci, 3. wysuniêcie pomys³ów mo¿liwych rozwi±zañ, 4. zaakceptowanie pomys³u rozwi±zania. D.M.Johnson 17) zredukowa³ liczbê faz do trzech: 1. preparacja, 2. produkcja, 3. ocena. Merrifield 18) i inni zalecali powrót do modelu piêciofazowego, wyró¿niaj±c: preparacjê, analizê, wytwarzanie, weryfikacje, powrót do faz poprzednich. Klasyczny model my¶lenia twórczego zaproponowa³ G. Wallas. Wyró¿nione przez niego fazy, to : 1.preparacja (zbieranie informacji, edukacja), 2.inkubacja (nieu¶wiadomiona praca umys³u), 3.ci¶nienie (pojawienie siê ¶wiadomo¶ci idei rozwi±zania), 4.weryfikacja (¶wiadoma ocena i precyzowanie idei, rozwi±zania) 19). Bardziej szczegó³owy zestaw kroków zaproponowa³ Rossman 20). Obejmuje on: 1. zauwa¿enie potrzeby lub trudno¶ci, 2. sformu³owanie problemu, 3. przegl±d dostêpnej informacji, 4. sformu³owanie rozwi±zañ, 5. krytyczna ocena rozwi±zañ, 6. formu³owanie nowych pomys³ów, 7. sprawdzenie i zaakceptowanie nowych pomys³ów. Z ³atwo¶ci± mo¿emy dostrzec podobieñstwa miêdzy modelami my¶lenia twórczego Wallasa i Rossmana a modelem rozwi±zywania problemów Deweya. Nie ma takiej fazy u Deweya, która nie mia³aby odpowiednika w krokach wymienionych przez Rossmana. Jedynie inkubacja wymieniona przez Wallasa nie ma odpowiednika w ¿adnej z pozosta³ych list. Logicznie rzecz bior±c, inkubacja nie jest rodzajem dzia³alno¶ci lecz warunkiem i nie powinna siê tu znale¼æ. Analogie wskazane wy¿ej mog± pos³u¿yæ za jedn± z przes³anek wniosku, ¿e rozwi±zywanie i my¶lenie twórcze oparte s± w zasadzie na tych samych dzia³aniach podstawowych oraz za bazê opracowania pojedynczego, wspólnego dla obu procesów modelu. Wiêcej >>> www.logos.pomorze.pl/kreator02 Uwaga: Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych". Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl . Tytu³: Odp: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 20, 2019, 22:06:51 .
Wp³yw warunków ogólnych na my¶lenie twórcze W.J.J. Gordon 21) utrzymuje, ¿e my¶lenie grupowe zawsze przewy¿sza my¶lenie indywidualne. Twierdzi on, ¿e grupa mo¿e skondensowaæ do kilku godzin proces tworzenia, który jednostce móg³by zajmowaæ nawet kilka miesiêcy. Uwa¿a on, ¿e w grupie ³atwiejsze jest "my¶lenie irracjonalne", po¿±dane w trakcie etapów generowania pomys³ów w procesie ozwi±zywania problemu. Grupa dodaje ¶mia³o¶ci, wyzwala wspó³zawodnictwo i rozszerza zakres poszukiwañ pomys³ów. Wszystkie te stwierdzenia, a przynajmniej wiêksza ich czê¶æ, maj± status nie sprawdzonych hipotez. W odniesieniu do niektórych wysuniêto ju¿ zastrze¿enia. (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama27.JPG) D.W.Taylor, F.C.Berry i C.H.Block 22) dostarczyli pewnych dowodów zaprzeczaj±cych tezie, ¿e my¶lenie grupowe góruje nad indywidualnym. Wymienieni autorzy stwierdzili, ¿e interakcje w grupie wp³ywaj± hamuj±co na my¶lenie specjalistów od reklamy. Uwa¿a siê, ¿e cech± jednostek wysoce kreatywnych jest to, ¿e s± one niezale¿nymi my¶licielami, maj±cymi w³asny system warto¶ci oraz, ¿e s± mniej towarzyskie ni¿ przeciêtny cz³owiek. Z kolei dla osób o mniejszych talentach twórczych mo¿e byæ korzystny udzia³ w my¶leniu grupowym. Czy znajduj±c siê w drugiej sytuacji, kiedy mamy wprowadzaæ grupowe my¶lenie twórcze, lepiej tworzyæ grupy homogenne czy heterogenne pod wzglêdem uzdolnieñ? Torrance stwierdzi³ w czasie swoich badañ w szkole podstawowej, ¿e przy wytwarzaniu pomys³ów zwi±zanych z obja¶nianiem sposobu dzia³ania, przewagê pod paroma wzglêdami maj± grupy homogenne. W takich grupach dzieci mniej zdolne wykazywa³y wiêksz± pewno¶æ siebie i wiarê we w³asne si³y, a dzieci zdolniejsze by³y skromniejsze i mnie sk³onne do wysuwania siê na pierwszy plan. Z grup± zwi±zane s± tak¿e pewne ograniczenia. Od dawna wiadomo, ¿e jednostka wybijaj±ca siê nadmiernie w porównaniu z grup±, jest nara¿ona na kary ze strony kolegów. Lekcewa¿y siê jej nowe pomys³y, a nawet poddaje w w±tpliwo¶æ stan jej zdrowia psychicznego. Niekiedy podejmuje siê nawet ¶rodki zmierzaj±ce do ochrony spo³eczeñstwa przed tak± "niebezpieczn±" osob±. Torrance wskazuje na to, ¿e rodzice i nauczyciele dzieci twórczych czêsto czuj± siê zagro¿eni ich wypowiedziami. Nie wiedz±, jak oceniaæ ich pracê ani jak odpowiadaæ na zadawane przez nie pytania. (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama28.JPG) Torrancowi i jego wspó³pracownikom uda³o siê ujawniæ, co siê dzieje z bardziej twórczymi jednostkami w grupach dzieci ze szko³y podstawowej. Badania dostarczy³y wyra¼nych dowodów, ¿e w grupach 5-osobowych, w których jedno dziecko mia³o wysokie wyniki w testach twórczych, dzieci mniej twórcze, w trakcie wykonywania dzie³a, obra¿a³y siê na "lepszego" kolegê. Typowa grupa opracowywa³a sankcje i metody kontrolowania zachowania dziecka najbardziej twórczego. Sankcje i metody kontroli przybiera³y formê jawnie wyra¿anej wrogo¶ci, krytyki, wy¶miewania, odrzucenia oraz ignorowania. W wy¿szych klasach (V i VI) w grupie przydzielano dziecku twórczemu dodatkowe zajêcia o charakterze administracyjnym. Interesuj±ce by³y równie¿ kontrreakcje dzieci twórczych. Niektóre z nich poddawa³y siê woli grupy. Inne wykazywa³y kontragresjê, nieugiêty upór bez wzglêdu na to, co siê dzia³o, ignorowanie krytyki lub b³aznowanie, przy czym to ostatnie s³u¿y³o do odci±gniêcia uwagi grupy od ich pomys³ów i uzyskania jej aprobaty w sposób bardziej akceptowany. Jeszcze inne odchodzi³y i pracowa³y same, szczególnie w ni¿szych klasach. Niektóre dzieci stawa³y siê apatyczne, milcz±ce i przejête. Inne zrzeka³y siê przywództwa intelektualnego ofiarowuj±c pomoc pozosta³ym. Wyniki te wskazuj± na pewne problemy jednostki twórczej w spo³eczeñstwie. Osoba twórcza, która wie lub czuje, ¿e jest kreatywna, pragnie wyra¿aæ swoje my¶li i pokazywaæ swoje wytwory innym. Jest ona poniek±d pewna siebie, co stwarza pozory agresywno¶ci. Gdy zostanie odtr±cona, czuje siê sfrustrowana i reaguje agresj±. Innym problemem ograniczaj±cym twórczo¶æ jest pe³nienie roli zwi±zanej z p³ci±. W wielu rodzinach od dorastaj±cego ch³opca nadal oczekuje siê, ¿eby sta³ siê mê¿czyzn± i wyklucza siê wszystkie cechy, które uznane s± za dowód zniewie¶cia³o¶ci lub kobieco¶ci. Dosyæ czêsto spotyka siê jeszcze pogl±dy, ¿e dziewczynka powinna byæ pos³uszna i zale¿na. Nie wolno jej przejawiaæ niezale¿nych s±dów i rozwa¿aæ mo¿liwo¶ci podejmowania zajêæ mêskich. Jednym z daj±cych siê ³atwo zaobserwowaæ skutków powy¿szego stosunku doros³ych do dzieci jest obni¿enie wyników w testach badaj±cych zdolno¶ci w¶ród uczniów klas IV. Odwrót od tego stanu jest mo¿liwy po up³ywie 2-3 lat, u niektórych dzieci nie nastêpuje nigdy. Podobnie normy wagi, wzrostu, ilorazu inteligencji, wieku i klasy wywo³uj± obawy, ¿e jest siê innym, wiêc nienormalnym. To jest m.in. powodem zbyt wielkiej presji w kierunku "¶redniactwa", wywieranej na dzieci szkolne. Od ka¿dego dziecka wymaga siê, aby by³o "dobrze przystosowane" i "g³adkie", a przystosowanie najprawdopodobniej oznacza konformizm w stosunku do czyjego¶ wzoru idealnej osobowo¶ci, wzoru, który minimalizuje indywidualno¶æ i niezale¿no¶æ ocen i warto¶ci. Innym ograniczeniem jest obawa przed wyobcowaniem. ¯ycie prawdziwego twórcy mo¿e byæ samotne. Nie rozumiej± go rodzice, nauczyciele i rówie¶nicy. Odsuniêcie siê od innych jest cena, któr± trzeba zap³aciæ. Dziecku twórczemu nie pozwala siê wybiegaæ za daleko w przód, obarcza siê je zrutynizowanymi zajêciami, które dla niego mog± byæ nudne. ¦wiêtem dla dzieci uzdolnionych twórczo s± konkursy i sprawdziany. Mog± wtedy przej¶æ samych siebie i zdystansowaæ swoich rówie¶ników. Wiêcej >>> www.logos.pomorze.pl/kreator02 Uwaga: Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych". Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl . Tytu³: Odp: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 20, 2019, 22:15:43 .
Trening w my¶leniu twórczym Liczne badania po¶wiêcone problemowi treningu doskonal±cego potencja³ twórczy dostarczaj± uzasadnionych podstaw do pewnego optymizmu. Wielu autorów twierdzi, ¿e zdolno¶æ my¶lenia jest umiejêtno¶ci± intelektualn± podlegaj±c± kszta³ceniu. ¦wiadcz± o tym tak¿e wypowiedzi osób wysoce kreatywnych, które uzyska³y kontrole nad swoj± wyobra¼ni± dziêki æwiczeniu. (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama29.jpg) Historia zna wielu wychowawców zdecydowanie przyspieszaj±cych rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci. Psychologowie zwrócili ostatnio uwagê na fakt, ¿e wystêpuj± oni z regu³y w najbli¿szym otoczeniu "cudownych dzieci". Autorem szczególnie wnikliwej wzmiankowanych faktów jest S.L.Pressey 23), który nie neguj±c roli wrodzonych dyspozycji, podwa¿a s³uszno¶æ sprowadzania ich do zjawisk talentu i genialno¶ci. Twierdzi on, ¿e u wcze¶nie dojrza³ych geniuszów muzycznych i talentów sportowych wystêpuj± wspólne czynniki, sprzyjaj±ce rozwojowi i osi±gniêciom : 1.¦wietne warunki zewnêtrzne do wczesnego æwiczenia i rozwoju zdolno¶ci oraz zachêta do uprawiania danej dzia³alno¶ci ze strony otoczenia. 2.Zazwyczaj systematyczna nauka danej dzia³alno¶ci rozpoczyna³a siê wcze¶nie i by³a kontynuowana pod kierunkiem pierwszorzêdnego indywidualnego nauczyciela. 3.Obiektywne warunki do czêstego i sta³ego æwiczenia oraz czynienia postêpów na miarê wzrastaj±cych mo¿liwo¶ci. 4.¦cis³e powi±zania ze ¶rodowiskiem ludzi uprawiaj±cych dany rodzaj dzia³alno¶ci, co przyczynia siê do rozwoju wszystkich wchodz±cych w grê umiejêtno¶ci i zdolno¶ci twórczych oraz prowadzi do zawierania nowych, pobudzaj±cych znajomo¶ci. 5.Udzia³ w ró¿nych imprezach o charakterze konkursowym i odnoszenie na nich sukcesów. Mo¿liwo¶ci pobudzania rozwoju dyspozycji twórczych w dzieciñstwie by³y przedmiotem badañ Fowlera 24). Jego wyniki s± zbie¿ne z rezultatami Presseya: wczesne pobudzanie umys³u, regularne "lekcje", nacisk na uczenie symboli, jêzyka muzyki i teatru, prywatni nauczyciele, otoczenie ceni±ce warto¶ci kultury. Fowler wskazuje jednak, ¿e przedstawione warunki prowadzi³y do ograniczenia kontaktów dziecka z rówie¶nikami na rzecz bardziej kszta³c±cych interakcji z doros³ymi "instruktorami". Spraw± dzieciñstwa twórców, problemem ich zdrowia psychicznego oraz rol± dziedziczenia w rozwoju dyspozycji twórczych zajmowali siê F.Galton, L.M.Terman, R.B.Cattell i inni. Na wyró¿nienie w dziedzinie wspó³czesnych badañ nad osobowo¶ci± ludzi twórczych zas³uguj± prace prowadzone od 1949 r. przez kalifornijski Instytut badañ i Pomiaru osobowo¶ci (IPAR). Podsumowanie prac z szerokiego programu badawczego prowadzonego przez IPAR opublikowa³ Frank Barron 25). (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama30.JPG) Wynikaj± z tych badañ nastêpuj±ce wnioski : 1.O twórczo¶ci decyduje wrodzone pod³o¿e niektórych dyspozycji, zw³aszcza o charakterze poznawczym. 2.W³a¶ciwo¶ci± osobowo¶ci twórczych jest silne "ego". Jego miar± jest elastyczno¶æ intelektualna, trze¼wo¶æ umys³u, zdolno¶æ do samodzielnego realizowania celów, samoakceptacja, umiejêtno¶æ wspó³¿ycia spo³ecznego oraz zdolno¶æ do osi±gania wysokiej pozycji 26). 3.Jednostki twórcze odznaczaj± siê wy¿sz± inteligencj±, ale u takich twórców jak malarze, zale¿no¶æ pomiêdzy poziomem inteligencji a poziomem twórczo¶ci mo¿e byæ nawet ujemna. 4.Jednostki twórcze w wiêkszym stopniu od populacji przeciêtnej wykazuj± zaburzenia psychiczne; s± to przed wszystkim stany z³ego nastroju, posêpno¶ci, depresji oraz podwy¿szonego poziomu schizotymii. 5.Twórcy najczê¶ciej nie przywi±zuj± du¿ego znaczenia do warto¶ci ekonomicznych, jednocze¶nie ceni± sobie niezale¿no¶æ i s± raczej nonkonformistami, potrafi± dzia³aæ samotnie, bez potrzeby aprobaty spo³ecznej. Podsumowuj±c wnioski IPAR, do najwa¿niejszych cech charakteryzuj±cych osobowo¶ci twórcze zaliczyæ mo¿na: silne "ego" wy¿sza od przeciêtnej inteligencja, niezrównowa¿ona psychika, niezale¿no¶æ twórcza i znikome zainteresowanie warto¶ciami ekonomicznymi. Wiele badañ po¶wiêcono efektom, jakie daje po³o¿enie specjalnego nacisku na rozwój uzdolnieñ i postaw twórczych w trakcie regularnego kszta³cenia w szkole. W badaniach prowadzonych przez Rusch, Denny i Ives 27) porównywano grupê eksperymentaln± nauczan± w sposób twórczy przez okres jednego roku szkolnego z grup±, kontroln±, któr± uczono w sposób tradycyjny. Na pocz±tku i pod koniec roku szkolnego przeprowadzono 7 testów Wytwarzania Dywergencyjnego. Grupa Eksperymentalna uzyska³a znacz±co lepsze wyniki w 5 na 7 testów; w ¿adnym z testów grupa kontrolna nie wypad³a lepiej. Wiêcej >>> www.logos.pomorze.pl/kreator02 Uwaga: Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych". Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl . Tytu³: Odp: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 20, 2019, 22:25:30 .
Trening w my¶leniu twórczym w Polsce W Polsce badania dowodz±, ¿e dla efektywniejszego, twórczego wychowania dzieci i m³odzie¿y konieczne jest przestawienie szko³y na nauczanie problemowe. Istotê i walory takiego nauczania przedstawia W.Okoñ 28), a Cz. Kupisiewicz 29) przeprowadzi³ dowód skuteczno¶ci tej metody w drugiej po³owie XX w. oraz zaproponowa³ okre¶lon± modyfikacjê tre¶ci nauki szkolnej. Idea³em pedagogiki jest wszechstronny rozwój osobowo¶ci i przysposobienie wszystkich ludzi do twórczego dzia³ania. Do naszej szko³y powinno siê wiêc wprowadziæ na szersz± skalê æwiczenia nadaj±ce rozmach pracy wyobra¼ni ucznia. Szczególnie wra¿liwi na powy¿szy idea³ powinni byæ nauczyciele kszta³c±cy zdolno¶ci twórcze, dla których praktyk± stanie siê przestrzeganie zaleceñ E.O.Torrance'a 30): 1.Ceñ twórcze my¶lenie. 2.Zwiêkszaj wra¿liwo¶æ dzieci. 3.Zachêcaj do manipulowania, operowania przedmiotami oraz ideami. 4.Ucz sposobów systematycznej oceny ka¿dego pomys³u. 5.Wyrabiaj tolerancyjny stosunek do nowych idei. 6.Strze¿ siê narzucania sztywnych schematów. 7.Kultywuj w klasie atmosferê twórcz±. 8.Ucz dzieci, by ceni³y swe my¶lenie twórcze. 9.Ucz twórcze jednostki unikania sankcji ze strony kolegów. 10.Udzielaj informacji o procesie twórczym. 11.Rozwiewaj lek wzbudzany przez arcydzie³a. 12.Popieraj i oceniaj inicjatywê wychowanków w uczeniu siê. 13."Zabijaj uczniom æwieka". 14.Stwarzaj sytuacje wymagaj±ce twórczego my¶lenia. 15.Stwarzaj zarówno okresy aktywno¶ci, jak i spokoju,. 16.Udostêpniaj ¶rodki do realizacji pomys³ów. 17.Popieraj zwyczaj pe³nej realizacji pomys³ów. 18.Rozwijaj konstruktywny samokrytycyzm. 19.Popieraj zdobywanie wiedzy w ró¿nych kierunkach. 20.Wychowuj nauczycieli o ¶mia³ym i ¿ywym umy¶le. Czy nasza szko³a troszczy siê o realizacje idea³u wszechstronnego rozwoju osobowo¶ci; jak odbywa siê w naszych warunkach proces kszta³cenia zdolno¶ci twórczych? (http://www.logos.pomorze.pl/kreator/drama31.jpg) W Polsce realizowany jest nadal kierunek proponowany w by³ym ZSRR.- preferuje siê koncepcje kszta³cenia twórczego w normalnej szkole, g³ównie poprzez wzbogacenia tre¶ci programowych i ró¿nicowanie stopnia trudno¶ci zadañ odpowiednio dostosowanych do indywidualnych mo¿liwo¶ci ucznia oraz stymulacjê rozwoju zdolno¶ci w dzia³alno¶ci pozalekcyjnej i pozaszkolnej. Po 1989 r., w wyniku tzw. przemian ustrojowych i spo³ecznych, ten program kszta³cenia zdolno¶ci twórczych podupad³; jest coraz mniej zajêæ pozalekcyjnych, pozosta³y jeszcze tylko nieliczne zajêcia pozaszkolne, zwykle odp³atne. Wydaje siê, ¿e najwiêksze szanse w naszych aktualnych warunkach maj± dzieci na dobrowolnych zajêciach pozaszkolnych. Panuje tam wiêksza swoboda twórcza, kszta³cenie problemowe, rozwijanie wyobra¼ni, mo¿liwo¶æ wspó³zawodnictwa i udzia³u w imprezach poza obrêbem zamieszkania itp. Poziom prowadzenia zajêæ jest zró¿nicowany, ale charakter stosunków wychowawca-wychowanek jest bardziej liberalny, a program kszta³cenia czêsto zale¿ny od uczestników zajêæ. Coraz czê¶ciej s³yszy siê tak¿e, ¿e dzia³ania twórcze poddane treningowi maj± siln± motywacjê pozytywn± w¶ród ich uczestników, a zadowolenie daj± nie tylko uzyskiwane sukcesy, lecz tak¿e sam proces dzia³ania 31). Wiêcej >>> www.logos.pomorze.pl/kreator02 Uwaga: Powy¿szy artyku³ jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wp³yw treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych uczniów szkó³ podstawowych". Osoby zainteresowane pe³n± wersj± wraz z przypisami, bibliografi± i aneksami proszone s± o kontakt z autorem: biuro@logos.dt.pl . Tytu³: Odp: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Czerwiec 25, 2019, 08:38:18 . W³adys³aw Pitak – autor MUZYKODRAMY - metody i technik muzyczno - dramatycznych Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliñski aktor, logopeda i muzykoterapeuta - W³adys³aw Pitak, który w drugiej po³owie lat 70-tych XX wieku prowadzi³ badania nad wp³ywem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolno¶ci twórczych dzieci szkó³ podstawowych, a zakoñczy³ je w po³owie lat 80-tych w zakresie wp³ywu muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych. Oto niektóre publikacje na ten temat: 1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeñ u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18 2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeñ mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19 3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28 4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28 5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12 6.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13 7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38 8.W. Pitak: Agresja a j±kanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14 9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44 10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy ³agodzi obyczaje, Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28 11.W. Pitak: Ojciec – zhañbiony mê¿czyzna, , Bli¿ej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19 . https://taniecterapeutyczny.blogspot.com/p/muzykoterapia-aktywna-i-mozliwosci-jej.html#comment-form http://www.psychoterapia.pun.pl/viewtopic.php?pid=826 . Tytu³: Odp: 2. Rozwi±zywanie problemów a my¶lenie twórcze Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 21, 2021, 21:31:24 . http://www.naszaklasa.darmowefora.pl/index.php?topic=222.0 . |